Delfiner är konstnärer?

Aftonbladet menar att delfiner skapar konst.

Men är det verkligen konst? Är det inte syfte, budskap och vad man vill förmedla som gör konst till konst? Att det är imponerande och en relativt avancerad form av skapande håller jag med om. Men när det bara är på lek, är det konst? Är det bevisat att bubblorna är en uttrycksform? Jag tvivlar.

Om delfinerna gör det för att det är kul, och de leker - är det då konst när en berusad man skriver sitt namn i snön med urin för att det är kul och han leker?

Kommentarer
Postat av: Aaaaa!

Vad som är konst är väll upp till betraktaren att avgöra.



Konst kan väll sakna budskap och ändå vara konst. En tavla kan ju göras enbart för att vara fin, och är ändå konst. Ett syfte har den ju dock, just att vara fin.



Men att delfinerna där skulle skapa konst vet jag inte. Jag anser i alla fall inte att det är konst.

2009-03-18 @ 21:42:29
Postat av: Sofi

Håller med, att konst är upp till betraktaren att avgöra.

Så om man tycker en hundbajskorv på trottoaren är fin.. då kan det vara konst.

Men man kan ju undra... om det inte fins några bestämelser på vad som kan kallas konst eller inte..

2009-03-19 @ 11:49:58
Postat av: bleunt

Nej, det behövs mer än "det är fint" för att vara konst. Det som gör konst till konst är skaparens syfte. Om syftet bara är att vara fint, visst. Men om du tycker bajs är konst...



Att diskutera vad som är konst leder inte nånstans, det har jag lärt mig. :p Jag brukar ha högre krav än de flesta.

2009-03-19 @ 12:33:23
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: jabba

om det behövs mer än "det är fint", vad räknar du då saker som bara finns för att "vara fint" som?

ugh snurrigt det blev, hoppas du fattar ^^

2009-03-19 @ 15:27:50
Postat av: Aaaaa!

Är det gjort för att vara fint har det ett syfte.

Men en hund bajsar inte direkt för att det är fint.



Däremot om något tex. målar hundskit på gatan, eller lägger ut bajs och gör något av det, så börjar det lika konst igen.

2009-03-19 @ 15:50:39
Postat av: jabba

jo, frågan var till bleunt. =)

2009-03-19 @ 18:45:02
Postat av: bleunt

Skaparens intentioner. Vad som ska förmedlas. Det behöver inte vara ett konkret budskap, utan kan även vara en känsla. Det ska finnas avsikt. Bajs är inte konst, det är slump. Det mänskliga ögat är inte heller konst.



Och konst behöver inte vara fint.

2009-03-19 @ 21:53:35
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Konst, verksamheter som syftar till att framkalla särskilda sinnesintryck och känslomässig eller tankemässig inlevelse. - NE.se.



"tankemässig inlevelse." Tv-spel är konst!





Jabba: I know ;)

2009-03-19 @ 23:04:18
Postat av: bleunt

Det där om att tv-spel är konst har jag opponerat mig mot många gånger, trots min passion för spel. :p Det finns spel som jag kan kalla konst (Shadow of the Colossus), men till exempel Dead or Alive vill jag inte kalla konst.



Precis som att det är skillnad mellan Mozart och K-Fed.

2009-03-20 @ 02:21:16
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Det är skillnad på spel och spel, det håller jag med om (när man tänker konst).



Det var just för din passion för spel jag vek in det ;)"Tankemässig inlevelse" passar ju utmärkt in på just spel. Metal gear solid vill jag kalla konst.



Föresten, länge sen du skrev om spel nu.

2009-03-20 @ 13:08:55
Postat av: bleunt

"Metal gear solid vill jag kalla konst."



Vad? Det befängda manuset? Det dåliga skådepeleriet? De sexistiskt designade kvinnorna? Hockeyfrillorna?



"Föresten, länge sen du skrev om spel nu."



Inte då! Eller jo, här. Men sen har jag ju min spel blogg här: loading.se/blogg.php?user_id=12309

2009-03-20 @ 13:52:18
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaa!

*Hockeyfrillorna!

Och för att det är ett spel man riktigt fastnar för (jag i alla fall), och kan spela väldigt väldigt länge utan att det blir tråkigt. (mgs2: sons of liberty helst)





"Inte då! Eller jo, här. Men sen har jag ju min spel blogg här: loading.se/blogg.php?user_id=12309"

OOH! "Bokmärk" :)

2009-03-20 @ 17:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0