Jag förtjänar evig tortyr

Hypotetiskt diskussion mellan mig och någon troende.
Man kan ha samma konversation med någon anhängare av till exempel Islam också.



Är Jesus enda vägen till frälsning som bibeln säger?

Ja, bibeln säger det.

Så om Jesus inte räddar min själ...

Då hamnar du i helvetet.

Tycker du jag förtjänar att hamna där?

Njäe.

Men du är OK med att din gud skickar dig mig?

Nja.

Om du svarar Ja, då är du elak. Svarar du Nej ifrågasätter du din gud.
Jag kan ju bara gissa vad som händer alla som tror på andra gudar.

Kommentarer
Postat av: Aaaaa!

Jag hade svarat:

Tycker du jag förtjänar att hamna där?

Jag är inte rätt person att bedöma om du förtjänar att hamna i helvetet eller inte.



Men du är OK med att din gud skickar dit mig?

Om gud skickar dig dit så har han en anledning till det.

2009-03-18 @ 21:57:26
Postat av: A-palle

Hahahahaha!

2009-03-18 @ 22:21:54
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

Aaaaa!:

Alltså tycker du jag förtjänar det. Bara för att jag inte tror på Jesus. Du litar på Guds omdöme.

2009-03-18 @ 23:33:24
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Nej, jag tycker att jag inte är rätt person att avgöra om en människa skall komma till himlen eller inte.



Men jag är säker på att om gud finns, så skulle han inte skicka dig till helvetet utan anledning. Skulle han skicka dig till helvetet bara för att du inte tror på Jesus, då är det upp till honom. För om han är the dude, vad ska jag göra åt saken?



Jag tycker att folk ska få ha den tro dom vill.

2009-03-18 @ 23:52:59
Postat av: bleunt

Aaaaa!:

Det är inte alls vad jag säger heller. Gud avgör det. Du håller bara med honom, eftersom du inte kan ifrågasätta honom. Du håller med och du dyrkar, du tycker jag förtjänar det.



"ag tycker att folk ska få ha den tro dom vill."



Vart tusan kom det där ifrån? Vad har det med det här att göra? Jag pratar om att kristna tycker ateister och muslimer etc förtjänar att torteras för alltid, för deras Gud säger så och han har aldrig fel. Jag försöker inte hindra dem från det, jag känner mig bara lite förolämpad av att de ser ner på mig då.

2009-03-19 @ 02:53:36
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Vart ifrån har du fått att jag dyrkar gud, håller med honom och att jag tycker du förtjänar att komma till helvetet?



Hade jag haft ett telefonnummer eller en mailadress till gud hade jag bett honom reda ut en del saker för mig, men nu går ju inte det.



"Vart tusan kom det där ifrån?", det kommer ifrån att jag personligen tycker att man inte skall hamna i helvetet för att man väljer att tillhöra en annan tro. Alltså tycker jag att du INTE förtjänar att hamna i helvetet för att du väljer att inte tro på Jesus.



Sen tycker jag du inte ska dra alla kristna över en kant. Jag kan garantera dig att alla kristna inte tycker att du skall hamna i helvetet för att du inte tror på Jesus.

2009-03-19 @ 13:52:59
Postat av: bleunt

"Vart ifrån har du fått att jag dyrkar gud, håller med honom och att jag tycker du förtjänar att komma till helvetet?"



Det tror jag inte. Jag ser det som en hypotetisk situation, där du talar för en troende.



"för att du väljer att inte tro på Jesus."



Vill bara påpeka att väljer är helt fel ord.



"Sen tycker jag du inte ska dra alla kristna över en kant."



Jag har inte dragit några slutsatser, jag ställer bara frågor. De dyrkar en gud som säger att jag ska torteras för evigt. Sen får de ju försöka slingra sig ur det eller stå för sin tro.



"Jag kan garantera dig att alla kristna inte tycker att du skall hamna i helvetet för att du inte tror på Jesus."



Då kallar de sin gud orättvis, och då är han en skräpig gud som de borde sluta dyrka på en gång.

2009-03-19 @ 21:47:04
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Herman

"Skräpig" :D!

2009-03-19 @ 22:38:19
URL: http://zchwyng.blogspot.com
Postat av: Aaaaa!

Som en hypotetisk företrädare för de troende svarar jag då:

Jag anser inte att du förtjänar evigt lidande, du kommer växa upp och ta gud till dig! Det vet gud, han tror på dig och har stora förhoppningar för dig min unge vän. Vi alla tvivlar ibland när det är som mörkast, men gud kommer att lysa upp din väg. Gud är dig allsmäktig!

2009-03-19 @ 22:53:24
Postat av: bleunt

Aaaaa!:

Så du tror att alla tar till sig den sanna guden innan de dör? Men även om så är fallet förändrar det inte faktumet att reglerna är såna att om man INTE tar till sig honom SKA man brinna i helvetet. Så faktum kvarstår att det är ett ultimatum som ställs, och eftersom den lagen existerar innebär det att alla som dör utan att ta till sig honom Förtjänar evig tortyr.



Låt oss anta att jag kommer ta till mig gud innan jag dör. Men om jag inte skulle göra det, skulle jag då förtjäna evig tortyr? Det är alltså inte en fråga om jag Kommer ta till mig honom eller inte, utan om jag förtjänar att brinna om jag inte gör det. Det handlar om teoretisk rättvisa, inte praktisk.

2009-03-20 @ 02:15:53
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

Mannen säger till sin fru: "Kommer du nånsin sluta älska mig?". Frun svarar, "aldrig någonsin". Mannen svarar, "jag vet, men om du skulle göra det kommer jag skära halsen av dig."



Det är relationen mellan gud och människorna.

2009-03-20 @ 02:18:30
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Som en hypotetisk troende vill jag tro att alla tar till sig den sanna guden innan dom dör, just för att dom ska slippa evigt lidande. Hinner man dö innan man tagit honom till sig får man skylla sig själv helt enkelt. Gud är ju snäll, han ger oss ett val, tro på mig eller evigt lidande.



Gud ger oss ett val, han är givmild!



Fast jo, jag håller med om att "väljer" är ett dåligt ordval, även fast jag använder det igen nu.

Jag är en dålig hypotetisk troende! :(



Du vinner, jag är ond (hypotetiskt sett).

Men jag gillar att vara ond, så därför tänker jag köra över lite folk på GTA och trösta mig själv.

2009-03-20 @ 13:02:39
Postat av: bleunt

"just för att dom ska slippa evigt lidande."



Din Gud tycker alltså "Pascal's wager" är en bra filosofi?



"Hinner man dö innan man tagit honom till sig får man skylla sig själv helt enkelt."



Det är precis min poäng!



"Gud är ju snäll, han ger oss ett val, tro på mig eller evigt lidande."



Min man är ju snäll, han ger mig ett val - älska honom eller få halsen avskuren.



"så därför tänker jag köra över lite folk på GTA och trösta mig själv."



Hoppas dina offer hinner tro på gud då. :p

2009-03-20 @ 13:47:10
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaa!

Din Gud tycker alltså "Pascal's wager" är en bra filosofi? Japp, för den innebär att fler tror på honom. (var tvungen att googla, oerhört dum filosofi!)



"Gud är ju snäll, han ger oss ett val, tro på mig eller evigt lidande."

Var meningen att du skulle känna ironin ligga och dallra i luften ;)



"Hoppas dina offer hinner tro på gud då. :p "

Hoppas kan man, men hinner dom inte så har jag bara skickat några onda människor till helvetet, och det måste vara en god gärning :D

2009-03-20 @ 17:38:26
Postat av: bleunt

"Japp, för den innebär att fler tror på honom."



Eller beter sig som om man gör det. :p

Det duger tydligen.



"oerhört dum filosofi!"



Och ändå något man hör som argument för att tro. "Tänk om du har fel" är något man hör då och då.



2009-03-20 @ 17:48:39
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Ska bara se så jag fattat en grej rätt, Bleunt: du anser alltså att alla som kallar sig kristna, men som INTE anser att man nödvändigtvis hamnar i helvetet för att man inte tror på Gud, inte är att räkna som kristna?

2009-03-21 @ 22:13:31
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag har aldrig stött på en äkta kristen. Och nej, om man inte tror på att Jesus är enda vägen till frälsning anser jag inte den personen vara äkta kristen. Men om jag mötte någon som kunde motivera sin åsikt övertygande utifrån bibeln skulle jag kanske kunna ändra mig.

2009-03-21 @ 22:18:07
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag förstår vad du menar. Varför kunna välja och vraka som man vill ur Bibeln, och sedan kalla sig kristen?



En följdfråga: vad ska man kalla alla som kallar sig kristna, men som inte följer Bibeln till punkt och pricka? Det finns t ex många som är övertygade om att gud finns, men som dessutom tror att alla människor kommer hamna i himlen. Vad ska de presentera sig som?

2009-03-22 @ 21:07:39
Postat av: bleunt

"vad ska man kalla alla som kallar sig kristna, men som inte följer Bibeln till punkt och pricka?"



Jag vet inte. Om det inte finns ett ord eller term borde man hitta på något. Sekulära kristna, kanske. Plastkristna. Meskristna. Inkonsekventa.

2009-03-23 @ 02:45:58
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaa!

"Meskristna" HAHAHA! :D

2009-03-23 @ 16:08:19
Postat av: Meskristen

Hej, jag googlade på detta ämne och kom till din blogg :)



Du har ju helt rätt i att det blir ganska sjukt om man som kristen ska vara glad för att man själv är på rätt väg, medan man vet att massor av folk man känner kommer att plågas för evigt. Det känns inte särskilt kristet att bara acceptera det. Jag tyckte själv att något var fel, så jag började läsa om det i höstas. Det jag hittills har hittat i ämnet är så stort. Det visar sig att i Bibelns grundtext står det till exempel inte om något "evigt straff" utan "aionos kolasis" som typ betyder tillrättavisande som varar en viss tid. Jesus kom för att rädda de förlorade (som hade "gått under"). De flesta kristna trodde att alla till slut kommer till himlen fram till 500-talet. Verkar som om de latinska kyrkofäderna i Rom, framför allt Augustinus, har lagt på kristendomen en tradition som inte är sann kristendom.



Jag ska inte skriva en uppsats om det här som kommentar, utan detta är bara ett litet axplock. Men kristendomen är inte en religion som säger att massor av folk ska plågas för alltid. Kristendomen säger att hela världen ska återupprättas och helas genom Jesus Kristus... Om du verkligen är intresserad av att veta mer, så kolla Edition.pdf" rel="nofollow">http://hopebeyondhell.net/RevisedEdition.pdf



Ha det fint!



Sofia

2009-03-31 @ 14:29:02
URL: http://lejonunge.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0