Ni som betalar dricks är lurade

Så när jag tagit upp mina tankar angående att säga att man "vinner en tröja" på Tradera, kan jag lika gärna ta upp min förvirring kring det här med att betala dricks. Kan någon förklara var det här kommer från, och varför det fortsätter leva kvar?

Varför ska man ge vissa yrkesgrupper pengar för att de gör sitt jobb? Är det inte arbetsgivarens uppgift? Det är helt otroligt att det här sker, om man tänker på det. Jag är 100% emot det! Och varför gäller det bara vissa yrken? Det verkar vara exklusivt för serviceyrken.

Varför finns det inte en myntburk i kassan, där vi ger kassörskan dricks? Varför finns det inte en speciell soptunna där vi kan slänga en tjuga eller två till sopgubbarna? Eller papperskkorgar för städerskorna.

Nej, alla som betalar dricks är helt totalt grundlurade av en social norm som de förmodligen inte ens reflekterat över. Du ska inte betala en person ur din egen ficka bara för att denne gör sitt jävla jobb! Min hjärna klarar inte ens av att greppa konceptet!


Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Pjater

Hehe jadu, det händer om det är en snygg servretis som gör ett bra jobb så får hon mitt visitkort oxå ^^

2009-10-12 @ 13:36:51
Postat av: Pernilla

Att man betalar dricks till kassörskan i en burk vid disken finns faktiskt i andra länder. Det är sverige som är snåla när det kommer till den punkten.

Till viss del har du rätt i ditt tänkande. Ja, servitören/servitrisen gör sitt jobb och får lön för det. Men dricksen är inte för att servitören gör sitt jobb utan det är för att det lilla extra.

Du får (oftast) mycket bättre service på en riktig restaurang än en snabbmatskedja. Och det är det där extra i servicen som man ger dricks för. Har jag inte fått bättre service när jag äter på restaurang än på snabbmatskedjan, då ger jag ingen dricks.

2009-10-12 @ 14:06:40
Postat av: bleunt

Fast i Sverige har vi ju burkar med pengar för Röda Korset, och sånt. Men ja, det är precis lika knasigt.



Så vi ger bara dricks när vi får service som är "det lilla extra"? Vad skulle det i så fall vara? Att personen ler och är trevlig? Att det går någorlunda snabbt?



Och varför gäller det i så fall bara ett fåtal yrken?



2009-10-12 @ 14:15:51
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

You've got a point there!

2009-10-12 @ 15:08:16
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: A

Helt korrekt. Och det där med resturang vs snabbmatshak så är det ju mycket dyrare att käka på resturang även utan dricks; större investering = bättre service. Dessutom så är ju falsk trevlighet så jävla vidrigt.



Sen om servitörer tjänar så jävla dåligt med avseende på hur hårt de jobbar så ser jag hellre en ökning i minimilöner för hela yrkesgruppen. Jag upplever det dock inte som något problem här i sverige, och det är VÄLDIGT sällan jag känner något krav på mig att ge dricks, jämfört med t.ex. USA där man inte kan käka en pizza utana tt de förväntar sig 20%.



2009-10-12 @ 15:33:44
Postat av: Sussi

Grejen är väl den att i exempelvis USA så får servitriser och diskare ingen lön utan dom delar på dricksen och det gör dom för att dom ska göra så bra jobb som möjligt. Jäkligt korkat och jag lider med dom. Varför man ger dricks i Sverige vet jag inte och jag är inte helt hundra på att det verkligen är så som jag säger heller.

2009-10-12 @ 18:59:44
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: bleunt

"i exempelvis USA så får servitriser och diskare ingen lön"



Det där vill jag nog se en källa på innan jag tror på det. Det låter alldeles för otroligt.

2009-10-12 @ 19:20:58
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Är det inte så att de jobbar för minimumlön (vilket i USa är för lite för att leva på egntligen?) Nästan 100% säker på att det är så.



Och även om jag har mer förståelse för dricks i USA, så vore det ju bättre om de bara betalade ordetnliga löner. Finns ju f.ö många andra som jobbar för mini-lön utan att ha någon chans till dricks.

2009-10-12 @ 20:22:46
Postat av: eklind

åh, vad jag kände för att skriva ner lite citat från Reservoir Dogs, men jag orkade inte googla. ;p

2009-10-13 @ 08:38:29
URL: http://sandraeklind.blogspot.com
Postat av: seraph

"i exempelvis USA så får servitriser och diskare ingen lön"



Då skulle det nog inte finnas några diskare... vem går och jobbar utan att få lön?

2009-10-13 @ 15:32:23
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: WysiWyg

Jag tror att tanken är att man ska kunna "straffa" dem om de inte gör sitt jobb bra. Och det straffet är alltså att man ger mindre/ingen dricks. Och för att det ska fungera krävs det att det finns en "standardnivå", så det märks att man ger mindre/inget.



För inte så herrans många år sedan så var det vanligaste att dricksen var inbakad i notan, vilket i praktiken innebar att de arbetade till viss del på ackord (tror det stavas så), och att man fick se detta.



Sedan antar jag att någon påpekade att det liksom inte var så "dricks-systemet" var tänkt att fungera, och någon insåg att här fanns en chans att öka profitmarginalen på bekostnad av ingen viktig (de anställda), så de tog bort den delen utan att sänka priset.



Jag ger dock aldrig dricks i Sverige, enda gången jag gjort det var på Kreta, eftersom hela prissättningen där uppenbarligen är baserat på att man ska ge upp till 10% i dricks. Eller något.



Dock kan det vara värt att notera att i USA så förväntas man att ge en rätt rejäl "dricks" till alla som man kommer i kontakt med inför jul, t.ex. tidningsbudet, sophämtaren (tror jag iaf), ens "landlord" etc.

2009-10-13 @ 17:02:05
Postat av: Sussi

Som jag skrev så var jag inte helt hundra på det jag skrev, men jag ändrar min mening till "Eftersom att dom får så lite i lön annars, så måste dom lita på mycket dricks", bättre?

2009-10-13 @ 19:41:27
URL: http://lavica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0