Kuvade kvinnor

När man ringer till folk mellan 09:00 och 17:00 får man en hel del barn, gamlingar och invandrarkvinnor. Det är liksom de tre primära grupperna jag spenderar dagen att ringa till. Och grejen med invandrarhemmafruar är att det alltid låter så otroligt kuvade och försynta. Nästan rädda. Orden liksom viskas fram. Och på något som knappt ens liknar svenska lyckas de få mig att förstå att det inte är någon idé att prata med dem, eftersom det är mannen i huset som bestämmer allt sånt där.

Och om jag ringer tillbaka senare på dagen och får prata med mannen, då får man någon som talar högt med stark stämma och bra svenska. Med brytning, visst. Men lätt att höra, lätt att förstå. Kanske borde kvinnan befinna sig på Komvux och lära sig svenska, i stället för att sitta hemma och svara i telefonen 11:00? Ja, kanske.

Det är sånt här jag vill se diskuteras. Inte hur många procent av brott som begås av invandrare eller hur mycket de kostar kommuner. Och jag vill för i helvete inte höra några jävla debatter om slöjor. Det är villovägar som leder rakt in i tegelväggar. Även om vi skulle sjunka så lågt att förbjuda slöjor är det knappast en bit tyg som kuvar kvinnorna.

Bara en idiot sätter ett plåster på symptomet i stället för att behandla sjukdomen.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Jag vill börja med att poängtera att dina omedvetna, invanda föreställningar om invandrarkvinnor kan spela in i graden av kuvnad du upplever dessa kvinnor lyda under.

2010-04-08 @ 18:52:04
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: Erika

Här hemma är det tvärtom. Det är min mamma som snackar med hög stämma och "bra" svenska medans hennes sambo är den undergivna jäveln som borde gå på komvux och lära sig svenska. Visserligen är det ju det han gör också, men ändå.



In this house my mom is the one who wears the pants. ^^

2010-04-08 @ 19:36:25
URL: http://mizzboracay.blogg.se/
Postat av: bleunt

Henrik:

Graden finner jag irrelevant.



2010-04-08 @ 20:15:08
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Palle

Annars funkar det alltid att kalla SD för rasister! :)

2010-04-08 @ 21:26:27
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Människokvinnor är dömda till att vara kuvade. Allt de kan göra är att hoppas på att de blir återfödda som bikvinnor eller surikatkvinnor.

2010-04-08 @ 23:27:26
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Erika: Det är likadant hemma hos mig. Pappa är den ömma modern medan mamma kallar shotsen. Visserligen är ingen av dem invandrare, men ändå. Jag misstänker att det är en bidragande orsak till mina problem med kvinnor. En annan kan vara att jag oftast fick stryk av min lillasyster när vi bråkade som barn.

2010-04-09 @ 18:09:19
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: seraph

Här måste jag fan hålla med. Ofta när man kommer till invandrarkvinnor så låter de precis du säger, väldigt försynta och nästan lite smårädda. Man får återkomma eftersom det är mannen som sköter sånt. Jag tycker det är tragiskt. Och oftast är det tvärtom när man kommer till "riktiga svenskar", då får man ofta höra av mannen att det är frun som sköter det här med försäkringar osv, jag vet inget blah blah.



Skumt...



"Annars funkar det alltid att kalla SD för rasister!"



Ja faktiskt, för otroligt många som stödjer SD verkar vara just rasister.



Vart man än kollar så ser man folk som öppet deklarerar sitt stöd för SD medan de klagar på turkjävlar, blattar, svartskallar, invandrarpack, som säger saker som att alla invandrare är kriminella, våldtäktsmän etc etc etc etc, allt detta medan de stavar fel och särkskriver, förstås.



Jag pratade med en människa igår som sade att sådana åsikter minsann inte var välkomna inom SD. Om det är sant, då borde de göra det väldigt klart, eftersom många av de som stödjer SD har just sådana åsikter.



Och sen har vi som Bleunt säger detta oändliga dravel om slöjor etc.



"Bara en idiot sätter ett plåster på symptomet i stället för att behandla sjukdomen."



Correctamundo...

2010-04-11 @ 13:07:10
URL: http://www.seraph101.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0