Tv-spel förstörde mitt liv *snyft snyft*




"Years of gaming has not made me smarter."

Jag är riktigt bra på engelska, och har till stor del tv-spel att tacka för det. Jag minns när jag var en liten palt och var tvungen att lära mig engelska för att spela A Link to the Past.

Sen har vi ju strategispel som låter oss tänka och planera. Jag lovar att hjärnan är mer aktiv när jag spelar Advance Wars på DS, än när jag ser på Schnidler's List eller lyssnar på Vivaldi.

"Button mashing had not improved my reflexes."

Mina reflexer är aningen bättre än de flesta andras. Om det är pga tv-spel har jag dock ingen aning om.

"I was not a Kung Fu master."

Ummm... Okej? Och han är besviken över det? Antar att han har rätt när han säger att spel inte gjorde honom smartare.

"We often forget that video games are 'entertainment'"

Gör vi? Ja, många gör säkert det. Men inte mer än sportfans tar fotboll på allvar. Mycket mer än någon jag någonsin mött tar spel på allvar. Och ska vi säga detsamma om film, musik och andra kulturella mediaformer?

Men ja, om han ignorerat sin fru, hälsa, karriär och vänner för att spela tv-spel - då är det så klart ett problem. Men kanske borde han ta på sig det ansvaret själv, och inte skylla på spelen i sig.

"For experiences that don't really exist."

Alltså, what? Han förväxlar ju upplevelsen med spelvärlden. Iof existerar spelvärlden också, virtuellt. Men upplevelsen existerar i allra högsta grad IRL.

Sen älskar jag hur han tycker det är bättre att läsa Harry Potter än spela WoW. Varför är det bättre egentligen? För att böcker by default är bättre än spel?

Och hur jävla snabbt tror han man kan lära sig ett språk?! Riktigt lustiga saker han ger exempel på där.

Men att bränna WoW kan ju bara vara bra. ;D
Och jag måste ändå förlåta honom, för i slutet kommer han i alla fall till massor av insikt. Han inser att spelande inte behöver vara något osocialt, och att det därför inte går att skylla situationer på spelen i sig. Jag har mött många vänner och riktigt sköna vänner via spel. Människor jag fortfarande har kontakt med, trots att vi inte längre spelar tillsammans.

Mitt spelande har även givit mig en hel del utanför själva spelen. Det har inte bara hjälp mig att fungera i grupp och berikat min förmåga att samarbeta, utan hjälper mig även att utveckla mitt språk och skrivande nu när jag skriver om just spel. Det har lärt mig tålamod och målmedvetenhet, och inte minst massor av engelska.

Även om han säger att "it gives me hope, that something good may still come out of this", som om han inte är redo att erkänna att det redan har kommit något gott från det. Och att det fortfarande kommer något gott från det.

Visst har spel varit en destruktiv roll i mitt liv också, men då har det mestadels varit symptomet - inte sjukdomen. Spel har varit något att fly till när verkligheten var för smärtsam. Men det var mitt fel, inte spelens. Det kunde varit vad som helst. Tack och lov att det inte var droger eller alkohol.

Jag vet inte riktigt vad filmen vill säga. Spel kan vara dåligt om vi låter det ta över våra liv, och det kan vara bra om vi låter det berika våra liv? Är det verkligen en tankeställare?

Och jag älskar de tåriga Hollywood-stråkarna som hela tiden spelas för effekt. :p


Kommentarer
Postat av: Kalle Balik

Jag hade en variant av den här diskussionen med min flickvän igår. Vi diskuterade varför det är så jävla ok och intelligent att läsa en bok i åtta timmar, men att spela spel eller se på film eller serie i åtta timmar är slöseri av tid.

Jag har alltid haft högsta betyg i engelska och det kan jag tacka hiphop och TV-spel för.

Jag kollade inte ens klart på klippet. Killen verkar vara en idiot. En sån som behöver en ursäkt och/eller en anledning till att han är en idiot, och således skyller på TV-spel. Usch. Jag är upprörd.

2010-02-25 @ 12:04:03
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: Palle

Håller med. Engelskan är ju grym tack vare spel. Har även blivit mycket mycket mer förutseende av spelandet. Spelade mycket AOT(som cs ungefär) i klaner och sånt. Det utvecklade kanske min reflexer, garanterat mitt logiska tänkande och enormt min engelska!

2010-02-25 @ 19:43:29
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: KikoN

"For experiences that don't really exist."



jag tror han pratar om erfarenheter som inte existerar? :)



2010-02-25 @ 20:02:17
Postat av: bleunt

Kikon:

Mycket möjligt. Men det är ju väldigt sällan eller aldrig som man använder den meningen av ordet experience i plural så där. Om man till exempel säger att man har massor av erfarenhet inom ett område säger man ju inte "I have a lot of experiences within that area". Man säger ju "I have a lot of experience within that area". Så att han säger det i plural får mig att tro att han menar upplevelser, och inte erfarenhet.



Men det finns ju inget sätt att säkert veta, så det är ju möjligt.

2010-02-25 @ 20:07:26
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Hamtoast

Jag kan sympatisera med han ändå. Självklart har spelande många fördelar, men också nackdelar. Jag tror det han vill belysa mest av allt, är att all den tid som läggs på spelandet är tid som (för det mesta) inte leder någonvart i livet.



Istället för att lägga de där 100 timmarna på Oblivion, hade du kunnat göra en awesome flashfilm, eller tagit 30 riktigt grymma artistiska bilder. Och det faktumet att killen som gjort filmen är bild-lärare, så tror jag att han ser den tid han har som något som kan användas till något kreativt.



Jag håller med killen på några punkter, och jag kan även hålla med om att mycket av den tid jag spenderat på spel hade kunnat användas till så mycket bättre.



Men det kommer inte få mig att sluta spela ;) Det kommer få mig att uppskatta den tid jag har mer.



Filmen är tänkt att provocera fram en åsikt, vilket den helt klart lyckas med.

2010-02-25 @ 22:52:05
URL: http://www.hamtoast.com
Postat av: mamma

Läser. Tänker. Och ja visst, du har inte fel...

konstaterar

..det är väl så långt jag kan...gå..

2010-02-28 @ 23:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0