Jag är för en gång skull kluven

Angående att eventuellt stänga ute SD om de nu väljs till riksdagen på demokratisk väg. Jag är kluven inför det. De större partierna ska inte kunna förtrycka minoritetspartierna på så vis. Inte när dessa minoritetspartier blivit demokratiskt valda av en väsentlig procent av landets befolkning.

Å andra sidan står SD för mycket som får mig att känna att demokrati inte trumfar allt. Ett exempel är när man röstade ja på Prop 8 i Kalifornien förra året, och homosexuella fråntogs rätten att ingå äktenskap. Där är ett tillfälle då man inte ska respektera folkets vilja. Människors rättigheter och lika värde i samhället är nämligen inget man ska lämna åt demokratin.

Så jag är kluven. Och jag är inte van att vara kluven.

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Rätta mig om jag har fel, men Prop 8 blev väl "overturned" av deras domstolar, precis som det ska ske i en "riktig" demokrati? Iofs inte något som KAN ske i Sverige, men ändå.



Vad gäller att "förtrycka" SD i Riksdagen; det finns väl inga krav på att partierna ska samarbeta med något annat parti bara för att de sitter i Riksdagen? Faktum är att jag tror att vår demokrati skulle må bra av att partierna började säga ifrån på tvären lite mer när det gäller att kompromissa bort sina åsikter för "makt".



Så jag ser inga som helt problem med att de inte vill samarbeta. Det är så en (representativ) demokrati fungerar; det parti/den person som får flest röster är den som har mest makt.

2010-09-15 @ 10:07:53
Postat av: bleunt

Wysi:

Helt rätt. Man ansåg att det gick emot landets grundlagar.



Och jag förstår inte varför alla verkar börja prata om vad de andra partierna KAN eller MÅSTE göra och inte göra. -_- Jag snackar inte om det. Jag pratar inte om att vi inte TILLÅTS ignorera 5% av folket. Jag undrar bara om vi BORDE. Utan att ens föra dialog och försöka hitta kompromisser.

2010-09-15 @ 11:07:28
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Tja, du har en poäng där. I grund och botten så anser jag att de ska samarbeta med SD när deras åsikter överensstämmer, och inte samarbeta när åsikterna inte gör det. Tyvärr, hur mycket de än påstår motsatsen, så tror jag att i mångt och mycket så stämmer deras åsikter överens.



Fast samtidigt; är det värre att M säger att de vägrar samarbeta med SD än om de säger att de vägrar samarbeta med t.ex. V? Eller S?

2010-09-16 @ 08:23:16
Postat av: bleunt

Wysi:

"är det värre att M säger att de vägrar samarbeta med SD än om de säger att de vägrar samarbeta med t.ex. V? Eller S?"



Det är ju lite mer än en vägran att samarbeta vi talar om här. Att man inte insluter SD i sitt block har jag inget emot. Det är ju inte som att M vägrar föra dialog med S. Sen är ju Sveriges politiska system ganska trasigt när ett parti med 10% röster kan få mer inflytande än ett parti med 11% röster.

2010-09-16 @ 08:31:50
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Sant. Vi får helt enkelt se vad som sker.

2010-09-16 @ 10:22:34
Postat av: Richardmonika

Great site, keep up the good work!

2011-07-08 @ 08:25:40
URL: http://richardmonika.blog-howto.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0