Världens BÄSTA låt NÅGONSIN

Jag är en sucker för melodier som är enkla men ändå har tillräckligt med djup för att jag inte ska tröttna. Det är lätt att göra simpla svängiga melodier som man tröttnar på efter halva låten. Det är lätt att göra en överproducerad låt som slänger allt den har i dina öron. Men att komponera något oerhört vackert med så lite medel som möjligt är ett sant konststycke.

En av världens främsta melodier som gestaltar vad jag menar är Vangelis "La Petite Fille De La Mer". Med väldigt små medel lyckas han förmedla en oerhört stämningsfull och vacker melodi -- som håller, och är lika vacker första gången man hör den som den hundrade gången man hör den. Vangelis verk känner ni nog igen från till exempel Bladerunner, så ni förstår vilken skicklig minimalist han är.



Ta alltså en av världens vackraste melodier, och blanda med en av mina favoritartister -- Sole. Resultatet är en mix som är svår att slå. Den klingande minimalistiska melodin blandas med en väldigt grundläggande hiphop-produktion, och på det läggs Soles angelägna lyrik. Texten rimmar inte. Det finns inga verser. Det finns ingen refräng. Det finns nästan ingen grundläggande struktur som låtar vanligtvis vilar på. Men hans rappande lyckas ändå passa perfekt in i både melodin såväl som beaten. Det är sättet han liksom trycker fram orden, hårt och angeläget. Det är enkelt. Det är bra. Det är världens bästa låt.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Sole är förskräcklig, verkligen helt förskräcklig rappare. Slöseri med grymma beats, och jag blir en smula arg varje gång jag försöker lyssna på Selling Live Water. Alias är fet och Sole förtjänar inte hans beats. (och det är beats-slöseriet som får mig att reagera, brukar försöka att inte skriva om skit jag inte gillar öht)

2011-01-24 @ 18:48:41
Postat av: Palle

Eftersom du verkar behöva hjälp med att inse vilken låt som är världens bästa så ska jag faktiskt vara snäll.



http://www.youtube.com/watch?v=cEgLiScTO-4

2011-01-25 @ 00:17:43
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

A:

Ja, Sole är en usel rappare.

Och Bob Dylan är en hemsk sångare.

2011-01-25 @ 02:30:50
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Vad är din poäng? för jag hoppas verkligen inte att du jämför Bob Dylan med Sole.



men smaken är som baken. Kul att se din lista (Y)

2011-01-25 @ 13:55:54
Postat av: Wictor

Nu förstår jag inte vad du menar, bleunt.

Sole är en schysst rappare, Bob Dylan är rätt mycket en hemsk sångare.

2011-01-26 @ 16:20:12
Postat av: bleunt

A:

Min poäng är att man inte behöver vara en bra rappare/sångare för att det ska vara en bra låt.

2011-01-26 @ 17:38:34
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

ok, men det är väldigt väldigt sant :)

2011-01-30 @ 10:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0