En död flicka är inte nyheter

Jag börjar bli riktigt arg. Upprörd.
Nyheter handlar för mycket om pengar, och för lite om rapportering.
Och när det väl handlar om riktiga nyheter, får vi för lite av det.


Ett exempel på att sälja "nyheter" i stället för att rapportera nyheter är tidningar som Aftonbladet. Man tar något som inte alls är en nyhet, men som människor kommer vilja läsa om. Man prioriterar inte efter nyhetsvärde, utan efter vad som kommer få mest uppmärksamhet och sälja flest med lösnummer. Till och med SVT gör såhär, inte bara dagstidningarna.


Och det är delvis vårt fel.

Alla som hellre läser om 11-åriga Moa som dog av en manet än om valet i Zimbabwe.
Hur tragisk Moas död än är, så är det inte nyheter. Tidningarna vill bara tjäna pengar på hennes död. Därför är det hon som hamnar på framsidorna.

Och ingen vet hur många riktiga nyheter som prioriteras bort pga att Natascha tar ur sina bröstimplantat. Och det ger mig lite ångest. Så många viktiga saker som borde uppmärksammas glider ifrån oss. Det finns knappt ett enda nyhetsmedium som inte gör såhär. För alla förlitar sig på reklamintäkter, lösnummer och tittarsiffror. Till en viss grad även SVT.


Även om SVT fokuserar mycket mer på riktiga nyheter, och mindre på sensationsskapande, så prioriteras det även där. Man väljer ut 5-6 inslag och loopar dem hela morgonen, hela dagen. Hälften inrikes, hälften utrikes. Jag vill att SVT tillägnas mycket mer åt nyhetsrapportering. Det är ju löjligt att vi inte ska hinna fler än 5-6 inslag, när det händer så mycket viktigt i världen.


Jag önskar att svenska folket ställde högre krav på nyhetsrapportering.
Jag önskar att vi tyckte att demokratins kamp i Afrika var mer intressant än en död 11-årig flicka. Men så är det inte. Och därför prioriteras mycket sånt bort.
Och det skrämmer mig lite. Hur ser nyheterna ut om 10, 15 eller 20 år? Kommer allt handla om att spela på läsarnas hjärtsträngar då? Titta bara på vilka bloggar som är mest populära. Modebloggarna, skrivna av blonda 17-åringar. Ingen bryr sig om bloggar som handlar om riktiga saker. Som... min? ;)


Gör ett test nu.
Gå till Afonbladets sajt och räkna hur många riktiga nyheter som finns där.


Kommentarer
Postat av: Becca

ja det hoppas jag också!

2008-04-06 @ 13:43:55
URL: http://www.smisch.blogg.se
Postat av: WysiWyg

Det är "MTV-generationen" som är problemet, påstås det, allt ska vara kort, snabbt och helst flashigt.

Det jag tycker är värst är ändå SVT 24. Jag hade visst hopp om att de nu bestämt sig för att börja sända nyheter, och liknande, dygnet om, men nej, de sänder samma skräp som resten av SVT. Behövs verkligen 3 (fler om du räknar barnkanalen osv) kanaler för det?

Jag har funderat på om man inte borde starta en egen "tidning" online, lite som en blogg fast med folk som faktiskt är anställda osv. Problemet är att man skulle bli tvungen att förlita sig på donationer, annars blir man lika fast som de andra misstänker jag.

Det plus att man faktiskt måste hitta någon RIKTIG journalist som är redo att göra jobbet gratis. ;-)

2008-04-06 @ 13:47:41
URL: http://www.lösatankar.se
Postat av: bleunt

Ja. Men frågan är om en tidning med "riktiga" nyheter skulle överleva. Undrar om det är någon efterfrågan på riktiga nyheter utan en helsida om att Magdalena Forsbergs make har hjärtproblem.

2008-04-06 @ 17:12:11
Postat av: Asperger

Det är därför jag vänder mig till CNN. Dom brukar ha världsomfattande nyheter :)

2008-04-06 @ 17:46:24
URL: http://asperger.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0