Englas död - Underhållning

Nu gräver Aftonbladet upp allt möjligt om 42-åringen.
Även om det har NOLL nyhetsvärde. Och jag blir så arg att jag nästan får magknip. Det är inget i artikeln som har något av ett konkret nyhetsvärde. De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt genom att spinna information om 42-åringen på ett så uppseendeväckande sätt som möjligt. Åt han någonstans regelbundet? Jobbade det en ung kvinna där? PERFEKT! Skicka dit någon och fråga henne hur hon upplevde den medelålders lastbilschauffören som mördat en liten flicka!

Allt för att gotta sig i mordet. Undrar hur mycket pengar Aftonbladet tjänat på den här tragedin.
För tro mig, de rapporterar inte sånt här pga högt nyhetsvärde.

Varför fortsätter jag besöka den hemska sajten?
Jag vet inte. Förmodligen av samma skäl som jag ser på FOX News.
När något fel blivit stort är det farligt att ignorera. Aftonbladet är fel och stort.

Några av artikelns exempel på skräpjournalistik i högsta grad:

"- Jag har serverat honom många gånger i restaurangen. Hans blick klädde av mig."


"- Han stannade till minst en gång i veckan, kom in i butiken och köpte olika saker, frukt och tidningar, ibland porrtidningar."

"De två äldre kvinnorna som också jobbar på vägkrogen brydde han sig däremot inte om överhuvudtaget."


Jag blir trött, och besviken.
Trött på Aftonbladet. Besviken på svenska folket som sväljer allt.

Det har gått från att vara nyheter till att vara underhållning.
Skäms.



Kommentarer
Postat av: axling

http://www.metro.se/se/article/2008/04/15/07/1923-65/index.xml
det där måste nog vara något av det som är minst intressant ^^

2008-04-15 @ 16:26:01
URL: http://axling.blogg.se/
Postat av: Max

Jag tror att det ligger nånting i det där.. Det måste vara porrtidningarna som gjort att han mördat.. eller kanske fantan, fanta innehåller ju massa kemikalier som är mordframkallande, vetenskapligt bevisat.

2008-04-16 @ 11:54:29
Postat av: josefin

tommy lilla. vad är det för fel på att vilja tjäna pengar? dem som vill ha vettiga nyheter vet ju att dem ska köpa sv dagbladet eller dn. gå inte och ta energi på att bli irriterad på saker du egentligen inte behöver ta del av överhuvudtaget. sedan glömmer du att påpeka expressen; som är likadan tidning som aftonbladet. men klart dem drar nytta och försöker sälja så mycket som möjligt; det är absolut inget fel i det.

2008-04-22 @ 14:25:56
URL: http://paradiseinme.wordpress.com
Postat av: bleunt

Vet inte var jag skulle svara, så jag svarar här. :p

Om du tror att jag kritiserade att tjäna pengar uppfattade du texten helt fel.
Det är sättet de tjänar pengar som stör mig, inte att de tjänar pengar i sig.

Du kanske inte håller med, men jag tycker det är högst oetiskt att gnida händerna och tjäna pengar på en liten flickas död. Det är inte en sak man ska tjäna pengar på, enligt mig. Det är inte värdigt.

Och jo, jag tänker även bli upprörd över saker som inte direkt berör mig. Jag kallar det socialt ansvar, och om ingen nånsin säger emot skulle allt spåra ur.
Och nej, jag glömde inte Expressen. Jag vet att de är i stort sett lika hemska, men jag valde att inte nämna varenda nyhetsmedium i hela världen och fokusera på Aftonbladet.

Jag vet inte hur det är med dig, men om mitt syskon blev mördat skulle jag inte vilja att någon tjänade pengar på den tragedin. Och jag hoppas att du aldrig själv försöker tjäna pengar på att utnyttja ett barns död. Skulle du det?

2008-04-22 @ 18:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0