Tvivelaktig och oetisk reklam på YouTube

Jag älskar YouTube. Men på senaste tiden har jag reagerat på reklamen de lägger upp.
För några veckor sedan såg jag en ad för Scientologernas YouTube-sida. Jag gillar inte Scientologerna. De är skumma. Egentligen är väl alla religioner skumma. Jag kanske ogillar Scientologerna för att de blivit en innegrej. Eller kanske för att de har farliga idéer om till exempel sjukvård. Eller kanske för att de är kända för att använda både pengar och hotfullt beteende mot kritiker. Eller kanske för att de hjärntvättat vanligtvis coola personer som Tom Cruise, Jason Lee och Isaac Hayes.

Anyway, jag såg den här reklamen för Scientologernas video channel.



Get the facts. Jag tvivlar starkt på att det som skrivs och sägs där är fakta.
Jag undrar hur mycket pengar YouTube fick för att lägga upp den där...

Sen var det dags för en till, förra veckan. Nu handlade det inte om en skum sekt.
Eller jo, på sätt och vis. Jag såg den här.





Reklam för en sajt där man kan beställa ryska kvinnor.
Jaha, det känns ju riktigt bra, YouTube. Prostitution. Och om du inte tror det är prostitution kan du ju kolla sajten själv, och läsa lite om den. Det är ganska klart, om man inte är extremt naiv. Och det känns inte OK.

Nu tänker jag följa reklamen på YouTube. Det här är ju värre än när de gjorde reklam för bantningsmedel på en poesisajten Sockerdricka, där merparten består av deprimerade 16-åriga flickor med dåligt självförtroende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0