Tackla mig för Guds skull

Jag såg på en video med Penn Jillette, jag följer hans vlog på YouTube. Han pratade om hur han har svårt att respektera kristna som inte försöker konvertera ateister och anhängare av andra religioner. Han menar att om man verkligen tror att de som inte tror på den kristna guden och Jesus kommer brinna i helvetet, borde man inte avstå att rädda dem för att det blir dålig stämning och socialt pinsamt. Så att säga.

Han jämför det med en lastbil.
Om han är övertygad att en lastbil kommer mot någon, och den personen vägrar tro honom och vägrar lyssna på hans varningar, kommer en punkt då han tacklar undan den personen ur lastbilens väg. På samma sätt måste kristna och anhängare av andra religioner "tackla" oss undan helvetet, och in i den säkra tron på Gud, hur mycket vi än må tvivla och be dem att inte göra det. För om de verkligen, verkligen tror på himmel och helvete är de skyldiga oss den hjälpen.

Jag svarade på Penns vlog med en kommentar:

If you can't see the truck, and you can't hear the truck, and we're not standing on a high-way - please don't tackle me, Penn.

Kommentarer
Postat av: seraph

På ett sätt har han ju rätt, eftersom de där religiösa tokstollarna verkligen tror på sitt skitprat, och om de verkligen tror på det och sen struntar i att människor kan hamna i helvetet för att de tror fel, då är de ju verkligen jävliga.



Men grejen är ju den att en del av dem verkligen är riktigt jävliga, eftersom de faktiskt är lyckliga över att vissa människor ska brinna. Har hört några gånger själv att jag kommer brinna, och de är så glada över det.



Och det är lustigt hur ofta den så kallade kristna kärleken får stiga åt sidan för rent hat riktat mot folk som inte tror som dem.



Knepigt värre...

2008-12-10 @ 22:08:25
Postat av: Henrik Petersson

Religiösa som tror på reinkarnation kan man åtminstone förlåta. Jag skulle inte offra den goda stämningen för att få någon att återfödas som elefant i stället för kaktus.

2008-12-11 @ 14:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0