Tillåt polygami

Lite mer angående debatten om homoäktenskap i USA. För ett par dagar sedan var Mike Huckabee hos Jon Stewart. De diskuterade homoäktenskap. Jag gillar Huckabee, konstigt nog. Han är ultrakristen, konservativ republikan. Men han lyckas ändå vara vettig inom alla gråzoner. Han är nog den vettigaste ultrakristna konservativa republikanen jag vet, kanske den enda vettiga också.

Huckabee drog jämförelsen att om man tillåter att omdefiniera äktenskap för homosexuellas skull, måste man även omdefiniera äktenskap för till exempel polygamister. Det är ett argument som går hem, efter som polygami är något alla (till och med liberala demokrater) vet är fel. Men, är det verkligen fel med polygami? Varför? Jag säger tillåt homoäktenskap, och tillåt polygami.

Jag ställde frågan i en kommentar på YouTube (där jag såg klippet), och fick svaret att polygami är dåligt för att det normalt (?) innebär misshandel och maktregler som är vridna för att gynna män. Om personen talade om mental eller fysisk misshandel vet jag inte, men i vilket fall som helst tycker jag inte det håller.

För det första vet jag inte varför han använder ordet "normalt". Menar han vanligtvis? Och vad utgår han ifrån? Mormoner? Jag garanterar att maktkonstruktionen och "misshandeln" han pratar om inte har att göra med polygamin i sig, utan i så fall med den sociala strukturen i samhällena som tillåter det.

Han gick till och med så långt att jämföra det med incest, och det tycker jag är otroligt långsökt och fel. Om två vuxna män vill gifta sig med en kvinna ser jag ingen anledning att förbjuda dem. Om vi förbjuder något pga vad som kan hända måste vi även förbjuda alkohol, pga vad folk som är berusade kan göra. Vi måste även förbjuda alla män som misshandlat sin fru att vara gifta med henne, och någonsin gifta sig igen. Samma sak gäller för de som vill skaffa barn. Ja, ni förstår jämförelsen.

Jag ser ingen anledning att förbjuda polygami. Gör du?

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

"Vi måste även förbjuda alla män som misshandlat sin fru att vara gifta med henne, och någonsin gifta sig igen."



Nej, vi måste förbjuda alla former av förhållanden för alla, eftersom alla potentiellt kan misshandla en partner. Eller en främling för den sakens skull. Vi får nog ta och låsa in alla i separata celler och ha robotar som delar ut mat. Fast då har vi problemet att de som bygger robotarna kan programmera dem att förgifta folk... Hmmm



Nej, vi blir nog tvungna att släppa ut någon form av domedagsvirus som dödar alla människor på jorden. Visst, det suger, men de slipper vi iaf risken att någon misshandlar någon annan, inte sant?



;-)

2008-12-12 @ 16:48:00
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Det måste finnas en ord för det!

2008-12-12 @ 18:27:07
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Om man kan komma på en vettig lagstiftning angående saker som underhållsplikt och liknande bör absolut polygama äktenskap tillåtas.





Snart kanske argumentet "jag hade ju inte velat om min man hade en fru till" dyker upp. Vilket man enkelt kan avfärda med "det är väl lika illa om han har en kvinna till vid sidan av äktenskapet?"

2008-12-12 @ 19:32:33
Postat av: WysiWyg

Henrik, det finns redan en bra lösning; kallas äktenskapsförord. Om vi ska tillåta polygamiska äktenskap så är det logiska att sluta beskriva allt i detalj i lagen och istället låta folk ingå vilka avtal de än vill. Typ.



Och "jag hade ju inte velat om min man hade en fru till" är inte ett argument. Ingen kommer självklart tvinga någon att ingå ett polygamiskt äktenskap, frivillighet är ledordet framför andra.

2008-12-12 @ 22:33:59
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: sabrin

jag antar att polygami betyder att fler än två personer gifter sig, så i'm on your side. myeah

2008-12-15 @ 12:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0