Köttätare är lite sämre människor

Jag äter kött.
Människor som äter kött är bra på att försvara sig när de pratar med vegetarianer.

"Men det är naturligt att äta kött, kroppen behöver det."
"Men jag har inte råd att äta vegetariskt."
"Jag kan inte laga vegetariskt."
"Det är så dåligt utbud."
"Djuren har det inte så dåligt."


Allt. Bara de slipper erkänna hur det verkligen ligger till.
De är lata och egoistiska människor som gillar smaken av kött mer än de bryr sig om djur. Även om 90% av dem aldrig skulle palla att slakta en ko.Folk känner genast ett behov av att försvara sig själva mot vegetarianer.
Antingen genom att defensivt komma med ursäkter och anledningar, eller genom att angripa vegetarianen. Så lamt att de inte bara kan erkänna att de är dåliga som äter kött. Jag hade en diskussion om det här, och det lät ungefär såhär:


Folk får väl äta vad de vill?


Precis. Så varför känner så många ett behov att rättfärdiga sitt köttätande?
Man får vara dålig om man vill.

Vadå dålig? Vad är det som är så dåligt med att äta kött?

Tycker du djuren har det bra innan dom slaktas?
Skulle du behandla ett djur så? Stänga in en hund i en garderob i ett år?
Och om man ska äta kött ska man kunna slakta ett djur också.
Har man problem med slakten ska man ha problem med ätandet också.

Vadå, man äter ju inte hundar. Hundar är annorlunda.

Varför? Vad gör en hund bättre än en ko, rent objektivt? Nu menade jag självklart inte en hund som man tar från någon familj som döpt den och haft den i 7 år. Hundar är egentligen inte annorlunda. Vi gör dem annorlunda.

OK, men de som äter kött har ju inget ansvar för hur djuren behandlas innan slakt.
Det har köttätarna inget att göra med.

Alltså, menar du verkligen att konsumenterna inte har något med hur djuren behandlas att göra? Bara för att det inte är vi som direkt orsakar lidandet? Du kan få ta tillbaka det där nu om du vill, för det är inte speciellt smart sagt, faktiskt...

Konsumenterna är anledningen till att djurindustrin överhuvudtaget finns.
Och masskonsumtionen ställer krav på massproduktion. En massproduktion som i sin tur leder till dåliga förhållanden för djuren för att göra det så effektivt som möjligt, och tillfredsställa efterfrågan. Efterfrågan som konsumenterna skapar.

Ja ja ja, det är väl så då.

Och än en gång lämnade jag en diskussion med känslan av att jag var den enda som brydde mig på riktigt. Och jag blir lite ledsen över hur folk inte bryr sig om något. Man får höra att "politik suger" och "varför ska jag bry mig om vad som händer i ett land långt bort?", och det gör mig lite ledsen. Och orolig. Människor är isolerade, och bryr sig bara om sin direkta närhet.

Nåja. Jag tänker iaf här och nu erkänna att jag är en lite sämre människa för att jag äter kött. Det är ett val jag gjort, och jag skyller det inte på något. Och jag hoppas att jag inom en inte allt för avlägsen framtid blir det bättre människa, och slutar stödja djurplågeriet som är köttindustrin. Jag har inget emot slaktandet, bara behandlingen.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Rätta mig om jag har fel, men det finns väl rätt skapligt många människor som äter hundar?

(Och ja, jag är en lat och dålig människa som inte orkar göra den där lilla extra ansträngningen och bli helt vegetarisk)

2008-02-26 @ 17:32:15
URL: http://www.lösatankar.se
Postat av: .

Skulle du slakta en ko då?

2008-02-27 @ 12:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0