Kvinnor är offer utan ansvar

Jag ska skriva en låt där jag uppmanar kvinnor att gå ensamma hem mitt i natten. Fulla och nakna. Helt utan eget ansvar för sig själva. Vänta, en sån låt har redan gjorts!


Det här är en sån där blogg där jag inte tror alla läsare kommer hålla med mig. Att hälften kommer misstolka vad jag säger, och få det att låta som att jag tycker det är OK att våldta en full ensam lättklädd kvinna. Och att kvinnan då får skylla sig själv.
Men jag tar väl det då.

Jag är lite trött på att kvinnor ska avsägas allt eget ansvarstagande.
Bara för att en kvinna inte går ensam hem betyder inte att hon är varken feg eller kuvad. Det betyder att hon ser verkligheten för vad den är, full av våldtäktsmän. Ja, det låter hemskt att kritisera någon som blivit våldtagen för att hon tog emot den där drinken från den totalt främmande mannen. Eller för att hon gick hem själv mitt i natten, berusad. Men vem ska vi lägga ansvaret på om inte kvinnorna?

Ska vi lägga ansvaret på våldtäktsmännen, och lita på dom? Be dom att snälla söta rara sluta våldta, och sen lita på att dom gör som vi ber dom? Nej, tack. Tyvärr är det upp till kvinnorna att fatta kloka beslut, och oavsett hur man vrider och vänder på det är det inte ett klokt beslut att ta emot drinkar från främlingar eller gå ensam hem mitt i natten. Det ska vara möjligt att göra det utan risk, ja. Men nu lever vi inte i en perfekt värld, sorry. Tabun att kritisera såna dumma beslut tror jag gör kvinnor ouppmärksamma på riskerna.

Snälla söta rara kvinnor, lyssna inte på Säkert! och alla andra.
Ni är inte starka feminister för att ni vågar gå hem själva. Ni är naiva och ansvarslösa. Sorry om det trampar något våldtäktsoffer på tårna. Jag vill bara att så få som möjligt ska råka illa ut, och jag tror inte det funkar att be våldtäktsmännen att sluta våldta... Jag tror inte det funkar att ge bilden av kvinnan som ett offer utan egen makt att förhindra våldtäkten, eftersom hon tydligen inte har något med saken att göra.

Det är inte en kvinnas fel när hon blir våldtagen medan hon går ensam hem mitt i natten. Det är våldtäktsmannens fel. Men kvinnans misstag är att hon gav honom den chansen. För det är, oavsett vad, ett misstag. Och alla som tänker skälla ut mig för att jag tycker det är kvinnans ansvar att inte göra dumma val, ställer jag bara en fråga: Tänker du be din framtida dotter att inte gå ensam hem själv?

Kommentarer
Postat av: kayarina

jag är helt med på det mesta av det du skriver. att vi inte ska lita på män. jag kan säga att jag ALDRIG skulle ta emot någon drink från någon jag inte känner. och nu dricker jag ju inte ens alkohol. till det där angående att inte gå hem själv. ja, det kan ju faktiskt vara så att det är en manlig kompis/bekant som snällt säger att han följer med dig hem. någon man känt länge. även denne kan utnyttja situationen när man är full eller helt enkelt bara är i underläge. vad gör man då? man måste väl åtminstone kunna lita på sina närmaste? jag tycker inte att det är modigt att gå hem ensam, inte heller smart. men ibland måste man. det går inte alltid att få någon att följa med en hem. dessutom så sker inte alla våldsbrott under nattetid. de kan likväl ske på dagtid. hade man kunnat utesluta det, kanske man kunde lejt sig en bodyguard? hm. helt lätt är det i alla fall inte.

2008-02-03 @ 15:12:42
Postat av: kayarina

förresten så har jag funderat lite på en sak som har med ämnet att göra. vi flickor får veta att vi inte ska följa med främmande män, hålla hårt i drinkarna, inte vara för fulla, inte ha för utmanande kläder och absolut inte gå hem själva osv. MEN får killarna någon hänvisning till att dem inte ska uttnytja tjejer osv? tror ingen säger det till sin son...

2008-02-03 @ 18:28:48
Postat av: WysiWyg

1. Något jag tycker borde nämnas oftare, och som Kayarina snubblar lite över, är det faktum att så gott som alla våldtäkter sker av personer som man känner sedan tidigare, att det oftast sker i ens eget hem osv. Jag säger inte att man ska bortse från råden, det kostar inte så mycket att följa dem trots allt, men man ska inte gå runt och se våldtäktsmän i varje buske.

2. Skälet till varför ingen säger sådana saker till sin son är för att det är norm. Det är underförstått helt enkelt. Det är inte norm att man ska vakta sin drink, att man inte ska gå hem ensam och så vidare.

Något jag dock saknar är dessa påpekanden till killar. Det är inte bara tjejer som kan bli våldtagna, och risken att en kille ska bli överfallen när han är ute är ungefär 30 gånger så stor som för en tjej. Men det talas det inte lika högt om.

2008-02-04 @ 13:43:07
URL: http://www.lösatankar.se
Postat av: bleunt

Kaya: Jag håller inte med om att det ibland är nödvändigt att gå hem ensam. Och visst, en vän/bekant kan utnyttja situationen. Men då borde man nog se över sin vänskapskrets. Man kan ju knappast klandra tjejen för dåliga beslut om hon blir våldtagen av en nära vän, eller en kompis pojkvän etc.

Samma sak på dagtid. Det är ganska irrelevant för diskussionen tycker jag, då min blogg handlar om korkade beslut. Att gå ensam mitt på dagen är inte ett korkat beslut. Det förebyggande som skulle krävas är inte i proportion till risken, liksom.

Att pojkar inte ska antasta flickor som säger nej är väl något som anses som självklart. Det är ju inte så att våldtäktsmännen tror det är OK, och inte tänker på att det är fel.

WysiWyg: Som sagt, jag tar bara upp en "sorts" våldtäkt. Blir man våldtagen av en vän/partner är det nog inte ett dåligt beslut att gå hem själv som man bör oroa sig över, utan snarare vilken skräpig människorkännare man är. Kvinnor i destruktiva förhållanden, that's a whole other blog. :)

2008-02-07 @ 11:09:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0