USA behöver mer religion

En sak har jag funderat över. Varför vill kristna högern i USA att intelligent design ska läras ut i skolorna jämte biologi? Argumenten lyder som sådana att barnen måste få lära sig alla teorier (som om "gud gjorde det" klassas som en seriös teori). Att barn ska lära sig om hur Bibeln påstår att Gud skapade universum och människan är för mig självklart. Men två frågor väcktes i mitt huvud:

1) Varför vill de lära ut det jämte biologi som en likvärdig teori inom samma område?

2) Varför vill de bara lära ut den kristna kreationismen?

Nu, efter att ha kollat runt lite och även frågat amerikaner på IRC vet jag att ett svar besvarar båda de frågorna.
Och svaret är: Amerikanska grundskolor lär inte ut religion. Religion är inte ett ämne inom studieplanen där.

Om de bara undervisade religion hade problemet varit löst, och intelligent design hade inte behövt inkräkta på vetenskapens områden. Dessutom tror jag det hade gjort USA gott att behöva studera och lära sig lite om till exempel islam. Jag menar, objektiv och faktabaserad kunskap. Inte kunskap som de serveras av FOX News.

En annan sak som förklarar ett och annat är att de knappt undervisar någon internationell geografi alls.

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

1. Följarna av ID påstår att det inte är direkt kopplat till just kristendomen, att vilken den högre makten som designat allt faktiskt är lämnas osagt. Och det finns en viss poäng där, så gott som alla religioner har väl någon form av gud som skapat allt?



2. Jag har aldrig förstått vad problemet är egentligen. Visst, det kan svida lite att kalla ID för "vetenskap", men varför tar man itne helt enkelt och sätter det under en lupp och visar vad man hittar? Jag är rätt säker på att ID-anhängarna väldigt raskt kommer börja klaga på att det lärs ut på ett vetenskapligt sätt om man bara börjar.

2008-07-17 @ 18:33:11
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Wysi:



Ja, men jag tror inte de planerar att lära ut något annat än kristendomens version av skapelsen. Alla religioner (vad jag vet) har någon form av gud som skapade allt gör han det på olika sätt. Människan i alla kulturer och alla religioner har säkert 1000 olika förklaringar. Känns osannolikt att de skulle redovisa dem rättvist och objektivt för eleverna, eftersom det egentligen handlar om kristna som vill sprida kristendomen.

2008-07-17 @ 19:42:18
Postat av: Sussi

Skrämmande...

2008-07-22 @ 01:26:58
URL: http://lavica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0