Vi hatar starka kvinnor?

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article2620573.ab

 

Jag blir så trött, men ska ändå försöka kommentera några korkade saker.


För när någon säger att jag ogillar Victoria Beckham eller Heather Mills för att jag är en konservativ kvinnohatare och för att de inte passar in i min konventionella kvinnosyn, då måste jag få protestera lite.


Det första som slår mig när jag tittar på listorna är att personerna är två olika sorters kändisar. Människorna på älskalistan har liksom förtjänat sitt kändisskap mer än kändisarna på hatlistan, med undantag för Amy Winehouse. Medan Paul faktiskt skrivit musikhistoria, Lewis faktiskt är en av världens bästa F1-förare, David och Gary är och var två av världens bästa fotbollsspelare.


Så kollar vi på kvinnorna...
Heather Mills, gifte sig med Paul och tog hans pengar. Begåvat? Nej.
Victoria Beckham, sjöng knappt i en skivbolagsproducerad flickgrupp förra årtiondet.
Känd pga David.
Kerry Katona, samma sak där. Hon är känd för att hon var sexig och hade en OK nog röst för att kunna sjunga låtar som andra skrev åt Atomic Kitten. Jag visste inte ens vem hon var, var tvungen att kolla Wikipedia.

 

Sen har vi då Amy. Hon är den enda kvinnan på listan med äkta talang.
Så vilka är det som köper hennes skivor om hon är så hatad? Men om hon nu är hatad har det nog mer med hennes knarkberoende och uppträdande att göra. Lika många tycker nog helt enkelt bara synd om henne.


Slutsats: Om du inte förtjänar ditt kändisskap, räkna inte med att bli älskad.
Det har inget att göra med att de är kvinnor, det är för att de inte förtjänat kändisstatusen.

 

Det finns starka kvinnor som tar för sig som ändå älskas och till och med hyllas för sin styrka, Angelina Jolie och Madonna till exempel. FÖR DE FÖRJÄNAR DET!!


Till skillnad från det här gänget. Så är det, punkt.

 

 

Har jag rätt eller fel? Finns det fler kvinnliga ”skräpkändisar” som vi känner inte förtjänar respekt och beundran? Är det så att män lättare blir kända inom sport? Är kvinnor inom musik oftare skivbolagsproducerade produkter, medan män oftare är respekterade musiker?


Kommentarer
Postat av: dCypher

Kan nog ligga lite i det du skriver. Har själv svårt att finna respekt och känna sympati för pseudokändisar, kändisar som bara är kända för att vara kända, som med jämna mellanrum skjuter sig själv i foten.



Amy Winehouse, som jag personligen har lite svårt för, tror jag stör folk därför hon har en talang och fått en möjlighet som är få förunnat men hon insisterar på att leva ut "rock'n'roll-lifestyle" med ett självdestruktivt beteende.



På samma sätt som Pete Doherty bidrar hon på något sätt till att legitimisera och glamorisera ett destruktivt beteende. De är troligtvis mer kända i de breda folklagren för sina eskapader utanför scenen, snarare än för sin musik, vilket knappast kan ha bidragit med många plus poäng. FWIW, det är min teori.

2008-06-07 @ 13:01:58
Postat av: Michael Lundahl Karnerfors



Säg vad du vill... men mönstret går igen tid efter annan: de mest föraktade, och de mest eftertraktade, kvinnorna är de som lever sitt liv som de själva anser att de skall leva... som bryter mot normen mot hur en kvinna "skall vara". Kvinnorna som inte följer rollen som passiv "home maker", eller på senare tid: som inte stämmer in på rollen som förtryckt offer, får ta emot högvis med skit.



Antingen så visar man öppet sitt förakt med skitsnack och tillmälen, eller så gör man det genom att "tycka synd om" kvinnan och utmåla hennes liv som "tragiskt".



Eller så säger man att de inte "förtjänar" sin berömmelse...

2008-06-07 @ 15:37:48
Postat av: bleunt

Michael Lundahl Karnerfors: Så hur förklarar du att det även finns jättepopulära starka kaxiga kvinnor som är älskade och hyllade för att de inte passar "mallen"?



Och tänker du påstå att jag säger att de inte förtjänar berömmelsen bara för att de inte passar in på någon konventionell konservativ kvinnosyn jag har så måste du även motivera Varför det är så och jag inte bara verkligen helt enkelt tycker att de inte förtjänat kändisskapet.



För om det är som du säger, varför gillar jag då starka kändiskvinnor som Angelina Jolie, Tyra Banks, Scarlett Johansen, Lauryn Hill, Erykah Badu och så vidare?



Om du inte kan förklara det kommer du inte undan, sorry.

2008-06-07 @ 18:19:52
Postat av: Michael Lundahl Karnerfors



bleunt: Artiklen handlar inte om dig personligen. Och den har heller inte sagt att detta, enbart detta och ingenting annat än detta är den förklaring som orsakar snedfördelningen. Jag citerar:



"Det är en del av förklaringen."



Ser du det orden där? Precis där... mellan "är" och "förklaringen"? Just det... "en del av". Inte "hela". Inte "den enda"... utan "en del av".



Så släpp taget nu. Du läste fel och tolkade in saker som inte har sagts, och nu är det prestige i det hela för dig. Du vinklade och nu vill du inte erkänna att du gjorde det.

2008-06-07 @ 19:29:41
Postat av: bleunt

Jag svarade på DIN kommentar om MIG, inte angående artikeln. Och din kommentar var riktad till mig i slutet.



Kvinnohat inte är anledningen till att kvinnorna ligger på listan över de mest hatade. Och i stället för att säga som det är, att kvinnorna inte har någon respekt eftersom de inte är kända av något riktigt skäl, så gör man det till en könsfråga. Eftersom det säljer mer.



Artikeln säger att det beror på kvinnohat. Det är vad artikeln handlar om och är det enda som läggs fram. Ta dig lite tid att läsa rubrik etc, och inse att man spelar på könsfrågan för att väcka uppmärksamhet, och man har helt fel.



2008-06-07 @ 21:59:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0