Rökare Vs. Religion

Jag ställde en fråga på Helgons klotterplank.


"Vad är dummast, att börja röka eller att bli religiöst troende?"


Jag fick olika svar från ungdomarna där.


"Religiöst troende", svarade en tjej. Säkert rökare.


"Varför?", blev min följdfråga.


"För att Gud finns inte", svarade hon. Och menade att röka är smartare för att cigaretter finns?


Jag svarade, "Vi vet inte om Gud existerar. Men vi vet med all säkerhet att lungcancer existerar."


Hon svarade inte.


Det är lite skumt. En 17-årig flicka som röker. Inte många skulle höja på ögonbrynen. Hon valde att gå från ickerökare till rökare, ett beslut som enligt mig inte har någon solid grund. Jag har aldrig hört någon ge mig en rationell förklaring till varför de började röka.

Samma 17-åriga flicka talar om att hon är djupt religiös. Nu skulle nog över hälften av oss höja på ögonbrynen. Trots att jag hört många rationella förklaringar till varför en människa börjar tro på Gud. Och till skillnad från rökning kan jag förstå vad man får ut av det.

Och Gud ger dig inte lungcancer.

Så vad är dummast och mest irrationellt?
Att börja röka, eller att börja tro på Gud?


Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Fast en del tror juh att det faktiskt är så att Gud ger någon lungcancer för att de inte skött sig. Ta till exempel galningarna som ansåg att tsunami-vågen som slog så hårt mot bl.a. Thailand orsakades av att vi (svenskar) är så homoliberala.

Jag anser det inte vara något som helst problem med att tro, jag anser det vara ett stort problem med folk som slutar ifrågasätta. Oavsett om de är religiösa fanatiker eller ateister (som per definition slutat ifrågasätta. "Gud existerar inte, om du tror något annat så har du fel. Jag har den ultimata sanningen, och allt annat är fel.").

2008-03-27 @ 18:26:18
URL: http://www.lösatankar.se
Postat av: bleunt

Så det är helt ofarligt att röka.
Bara man sköter sig får man inte lungcancer. :)

Men missköter man sig spelar ingen roll om man röker eller inte. Nu blev det komplicerat. :(

2008-03-27 @ 21:53:51
Postat av: nora

jag både röker och tror på Gud. men jag tycker att det är mer idiostiskt att röka än att tro på Gud, svårt att jämföra bara.

2008-04-01 @ 14:16:23
URL: http://norish.blogg.se
Postat av: bleunt

Ja, faktiskt så är det en riktigt pundig jämförelse. Och du är den första som ens varit i närheten av att påpeka det. ;)

2008-04-01 @ 14:36:57
Postat av: Sherin

Rökning är värst..eftersom det bidrar till att skada din hälsa. Medans om man väljer att tro på Gud så är det inget som skadar en direkt. Men vad man gör av det kan skada en :P Typ man är för bokstavlig troende o trångsynt.

2008-05-06 @ 21:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0