Gud kan inte grädda våfflor - Uppföljare

Ni kanske minns mitt blogginlägg om att Gud inte kan grädda våfflor.
För några dagar sedan fick jag ett mail av en kristen tjej eller kvinna vid namn Erika.

"Hej
Hej, jagfick en länk till din blogg från en kompis och jag kände mig tvungen att gesvar på det du skrivit i inlägget 'Gud kan inte grädda våfflor'. Kanske har någon redan svarat nu när det dröjt sålänge, men här kommer i alla fall mina svar.

/Kristen
"

Med mailet hade hon skickat en textfil med sina svar.
Eftersom jag har 12 års erfarenhet av internet öppnar jag aldrig filer från främmande människor.
Mitt svar:

"Jag öppnar tyvärr inte dokument som jag får skickade till mig såhär.
Du får gärna skicka i ett mail, eller skriva som kommentar på bloggen.
"

I hennes nästa mail skickade hon allt som stod i det bifogade textdokumentet jag inte tänkte öppna. Och Oh My God, det var inte lite text. Jag klistrade in allt i ett Word-dokument, det blev tre och en halv sidor.
En annan sak jag lärt mig förutom att inte öppna filer från främlingar, är att aldrig diskutera religion med troende. Det är något jag helt enkelt inte gör, eftersom det aldrig lett till något konstruktivt. Så jag var föga sugen på att läsa 3½ sidor text.

Jag tänker inte lägga upp all hennes text här, om någon vill läsa får ni be mig skicka den till er.
Men i stora drag handlade det om att:

1) Allt kan förklaras med Bibeln

2) Kvinnans mens och barnafödande är ett straff av Gud för att kvinnan lurade mannen

3) Kvinnor blir mot sin vilja sexuellt upphetsade av att bli våldtagna

4) Mäns bröstvårtor är ett mirakel som får män att ta hand om barnet om mamman dör

5) Cancer är ett straff som syndare råkar ut för

6) Utvecklingsstörda människor är också straffade av Gud för sina hemska synder


Jag gav henne inga egentliga svar, jag orkar inte. Hon är för kristen, för fundamental.
Jag skrev bara att hon tagit mitt blogginlägg på lite för stort allvar, och att det inte var en attack på kristendomen.

Hon svarade något i stil med att det är allvar när man inte tar kristendomen på allvar, eftersom det vore katastrof för min själ om jag dör och kristendomen visar sig vara den rätta tron. Jag svarade att jag inte tror Gud bryr sig så mycket om jag tror på honom eller inte. Han tycker nog det är viktigare att jag är en bra människa.

Så, vad tycker ni? Är det viktigt att vara troende, och att tro på Rätt religion?
Eller går det bra vad man än tror eller inte tror, så länge man är en bra människa?
Räcker kanske till och med gott uppsåt?

Om någon vill läsa hennes svar får ni som sagt be mig skicka.
Och vill någon diskutera hennes åsikter som jag tog upp kort i de numrerade punkterna kan ni be mig om hennes mailadress. Ha en bra dag! :)

Kommentarer
Postat av: tantjohanna

haha! applåder, Tommy! Jag tror (nej frexten, jag vet) Gud älskar dig! :)

2008-05-24 @ 08:32:56
Postat av: WysiWyg

Jag säger som jag alltid sagt; om Gud verkligen tycker det är viktigare att man "tror rätt" än att man lever ett gott liv så vill jag då rakt inte ha med honom/henne att göra.

2008-05-24 @ 10:31:40
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Den välomtalade kristna

Ehm... jag tycker inte att det där var riktigt som jag skrev det och det är väl det som är det stora problemet när folk ska argumentera mot kristendomen att de förvrider de argument de får emot sig.



Jag står fast vid att det spelar roll vad man tror på och jag tror hellre på en Gud som tycker att det som faktiskt är sant spelar roll än att bara försöka ha gott uppsåt.

2008-05-25 @ 14:10:59
URL: http://giika.bloggspace.se
Postat av: bleunt

Jag sa aldrig att det var så du skrev det heller. Jag la bara fram ett kort sammanfattande. Det är så jag tolkade det du skrev, och de flesta skulle tolka det likadant.



Och kom inte och säg att jag argumenterade mot kristendomen. Jag argumenterade mot dina åsikter och dina tolkningar av kristendomen. Faktiskt argumenterade jag inte alls, jag bara tolkade i korta drag vad du skrev.

2008-05-25 @ 15:24:18
Postat av: Den välomtalade kristnas omtalade kompis

Jag upplever att de Erika säger inte är att din tolkning på hennes mail var att argumentera, utan att det är så när man faktiskt argumenterat, att man gör en egen tolkning som du gjorde när du sammanfattade mailet.

Och jag tog det aldrig som att du attackerade kristendomen, bara att dina tankar borde få ett svar.



Och om Gud inte finns, vad spelar det då för roll hur man lever? Spelar ens något någon roll då?

2008-05-25 @ 22:10:56
URL: http://www.cabaoo.com/blogg/inc
Postat av: bleunt

"Jag upplever att de Erika säger inte är att din tolkning på hennes mail var att argumentera, utan att det är så när man faktiskt argumenterat, att man gör en egen tolkning som du gjorde när du sammanfattade mailet."



Så du säger att jag inte försökte argumentera, jag bara gjorde precis som man gör när man argumenterar? Din mening är konstigt uppbyggd och svår att läsa. =/ Sorry.



"Och om Gud inte finns, vad spelar det då för roll hur man lever? Spelar ens något någon roll då?"



Som jag sagt flera gånger innan, jag ger mig inte in i några teologiska diskussioner kring religion. Alls. Överhuvudtaget. Någonsin. Speciellt inte på internet.

2008-05-25 @ 23:38:22
Postat av: Sussi

Jag skulle gärna vilja läsa dom tre sidorna!

2008-05-27 @ 21:13:45
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: sabrin

Jag tycker också det är viktigare att leva som en god människa. Om Gud bara finns för att han vill att alla ska tro på han så verkar han bara vara maktgalen, och borde inte ha gett oss en egen vilja

2008-05-28 @ 17:11:32
Postat av: Ateisten

Hej!



Jag tycker att det är fullkomligen sanslöst att folk fortfarande tror på sådant som troligen någon wanna be hjärntvättare skrivit ner (vilket är mer troligt än att självaste "Gud" gjort det)+(syftar på bibel, koran bla bla bla)för flera hundra år sedan. Det som inte vetenskapligen kan bevisas har jag personligen väldigt svårt att ens försöka tro på och det behöver inte vara just "Gud" utan också andra saker som UFO:n Loch Ness sjöodjuret...



"Och om Gud inte finns, vad spelar det då för roll hur man lever? Spelar ens något någon roll då?" OKEY så man kan inte leva för det som verkligen existerar då? Bland annat familj, släkt, vänner, flickvän/pojkvän? Tex jag väljer att leva hälsosamt och slippa exempelvis fetma eftersom jag vill leva så länge som möjligt med mina nära och kära. Helt rimligt tycker jag.



Vet också att det egentligen inte är någon idé att diskutera sånt här men jag kunde uppenbarligen inte slå mig själv på fingrarna.... sorry

2008-06-03 @ 00:16:52
Postat av: bleunt

Det allra läskigaste med "Och om Gud inte finns, vad spelar det då för roll hur man lever?" är känslan av att det enda som håller dessa människor i schack är tron på Gud. Känslan av att endast Gud hindrar dem från att mörda och våldta.

2008-06-03 @ 00:30:28
Postat av: seraph

Ja vi behöver ju knappast religion för moralens skull, det kan vi slå fast. Man kan vara en bra människa utan att tro på en kosmisk zombie, t ex.



Däremot behövs religion för att få folk att göra sjukt omoraliska och knepiga grejer, som ingen frisk icke-troende nånskulle få för sig att göra, som att attackera nyfödda barns genitalier med skarpa objekt.

2008-08-28 @ 21:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0