Betydelselösa ord

Jag frågar en patriot: Varför kallar du dig patriot?
Patrioten svarar: För att jag älskar Sverige.

Jaha, precis som de allra flesta av de som inte kallar sig patriot, alltså.
Är det inte ett ganska meningslöst ord då? Varför kallar sig vissa som älskar Sverige sig själva för patriot, medan andra som älskar Sverige inte gör det? Vad är skillnaden mellan de två? Oftast är skillnaden främlingsfientliga åsikter, även om patrioterna själva inte vill erkänna det. Så utifrån det, vad är då en patriot?


Jag frågar en feminist: Varför kallar du dig feminist?
Feministen svarar: För jag är för jämställdhet.

Jaha, precis som de allra flesta av de som inte kallar sig feminist, alltså.
Är det inte ett ganska meningslöst ord då? Varför kallar sig vissa som är för jämställdhet sig själva för feminist, medan andra som är för jämställdhet inte gör det? Vad är skillnaden mellan de två? Oftast är skillnaden att feministens kamp uteslutande handlar om kvinnans jämställdhet, även om feministerna själva inte vill erkänna det. Så utifrån det, vad är då en feminist?

Det är när människor känner ett behov av att aktivt sätta etikett på sig själva som extremism kan anas. När en person känner ett behov av att bära den svenska flaggan på sin jacka. När en person känner ett behov av att anamma ett ord för jämlikhet mellan könen, grundat på ordet feminin. Det är då oråd anas, och oftast med all rätt.

Kommentarer
Postat av: Lovis

Det där med feminism har jag med tänkt på. De som kallar dig feminister är ofta av den åsikten att allt skall göras för att kvinnor ska få samma villkor som männen när det kommer till de positiva aspekterna. Men när det talas om att män i vissa sammanhang inte har villkor som kvinnor slår de dövörat till.

Egentligen skulle jag vilja kalla mig feminist eftersom jag brinner för frågan. Dock, som du säger, är ju ordet "femisnist" jäkligt felriktat. Framförallt eftersom det inte enbart är kvinnor som ska ha samma villkor som männen utan även tvärtom.

2008-09-22 @ 14:34:06
URL: http://livetenligtlovis.blogg.se/
Postat av: herzleid

Instämmer till fullo (så tråkigt av mig, då blir det ju ingen debatt...).



Det är jobbigt det där, när allt ska etiketteras och förpackas i prydliga grupper, sorteras och märkas...

2008-09-22 @ 19:01:27
Postat av: seraph

Människor behöver sina fina etiketter, av nån anledning. Utan etikett hör man ju inte hemma nånstans, verkar det som ... ? Märkligt.

2008-09-23 @ 12:17:08
Postat av: GummiJane

Fördomar, skulle jag kalla ditt inlägg. Du själv är varken patriot eller feminist, annars skulle du inte undra över ordens betydelse.



Jag är inte feminist. Visst skulle jag vilja t ex att alla med lika arbete har lika lön. Det är inte mer än rätt. "Arbetaren är värd sin lön". Men på många andra områden går det inte att ha det jämställt, därför att män och kvinnor är skapta olika, och det kan ingen snacka eller lagstifta emot.



Patriot - ja, det skulle jag vilja kalla mig, OM du frågar - annars är det inget jag vardagligen säger att jag är. Jag är beredd att ta till vapen om fi invaderar landet, för att skydda mina nära och kära, för att skydda mitt hem (huset och landet).



"Främlingsfientlig"?? Hur då? Min mamma är utlänning, min syster också. Jag är själv bara halvsvensk. Det är omöjligt för mig att vara främlingsfientlig! Förutom när ett annat land förklarar krig mot Sverige, då är jag nog fientlig mot det landet!



Vår regering är korrupt - enligt mina mått - folket är iskallt till själen, landskapet har inte så värst mycket att imponera med, men jag älskar landet iaf och är beredd att slåss för det! Sen är det ditt problem om du vill placera mig i nån av dina förbestämda grupper. Det är du som har satt etikett på mig, inte jag.

2008-09-24 @ 09:01:16
Postat av: bleunt

GummiJane:



"på många andra områden går det inte att ha det jämställt"



Som till exempel?



"Jag är beredd att ta till vapen om fi invaderar landet, för att skydda mina nära och kära, för att skydda mitt hem"



Att skydda sina nära och kära och sitt hem gör dig nog inte till patriot. Det skulle du göra vilket land du än befann dig i. Om någon frågar dig kallar du dig rasist, min text handlar dock mest om de som känner ett behov att hävda det frekvent och spontant. Som sagt, de som bär svenska flaggan fastsydd på jackan. Tyvärr är patriot ett stulet ord, stulet av rasister.



"Vår regering är korrupt"



Hur menar du då? Några speciella incidenter?



"folket är iskallt till själen"



Ändå har vi hand om varandra och har bättre sociala skyddsnät än nästan alla andra länder, som vi alla betalar för. Hur går det ihop?



"Sen är det ditt problem om du vill placera mig i nån av dina förbestämda grupper"



Vem har sagt att jag gjort det?

Du verkar vara en väldigt överkänslig person som tar åt dig alldeles för mycket. Jag skrev inget som riktade texten mot dig, lugna ner dig.

2008-09-24 @ 16:12:25
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0