Hur många apor är ditt liv värt?

Du går in i ett främmande rum. Det luktar lite illa. Det luktar lite fränt. Det är mörkt. Du hör små ljud från alla håll i rummet. Du letar efter knappen till lampan bredvid dörren. Du hittar den, och ljusblå ljusrör längs hela taket blinkar igång. Det är ett avlångt rum. Fem meter brett och kanske trettio meter långt rakt fram. Längs väggarna ser du burar. Massor av burar med något inuti. Hela väggarna är täckta av dessa burar. Dörren bakom dig stängs med en ekande smäll. Du försöker få upp den igen men den är låst.

I mitten av rummet ligger ett laddat gevär med femtio patroner bredvid. En lucka på dörren du kom in genom öppnas. Du ser en gevärsmynning riktas mot dig. Mannen som håller i geväret säger att han kommer skjuta dig om du tar ett enda steg mot dörren. Luckan är smal, du ser honom inte. Mannen fortsätter med att be dig titta i burarna. Du gör som han säger och ser att de små burarna på cirka nittio kvadratcentimeter innehåller chimpanser. En mamma och en unge i varje bur, trångt inpackade i stålburarna.

Mannen som siktar på dig genom dörrluckan förklarar att det är femtio apor i rummet. Tjugofem mammor, tjugofem ungar. För att komma ut ur rummet levande är din uppgift att döda så många chimpanser som du tror krävs för att mannen som siktar på dig ska släppa ut dig. Om du dödar för få chimpanser innan du ber om att få släppas ut kommer mannen bakom dörren skjuta och döda dig.

Vilka apor du dödar är upp till dig. Vill du döda en mamma och en unge i taget får du göra det. Vill du döda bara mammorna får du göra det. Vill du bara döda ungarna får du göra det. Men du måste nå det förutbestämda numret, och det kan vara allt mellan 0 och 50. Men om antalet döda apor som krävs för att du inte ska dödas är 26, och du bara dödat 25 ungar eller 25 mammor, kommer du skjutas så fort du ber om att få släppas fri.

Om du däremot dödat tillräckligt många chimpanser kommer du direkt att släppas fri. Chimpanserna som fortfarande lever när testet är klart, oavsett om du vinner eller förlorar, kommer även de släppas fria i djungeln igen.

Frågan är: Hur många apor skulle du döda för att rädda ditt eget liv?

http://farm3.static.flickr.com/2199/2497985558_43a4e4bf05.jpg?v=0

Kommentarer
Postat av: seraph

Usch vilken hemsk situation. :( Jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna skjuta nån, men det säger jag nu när jag sitter här, och skulle jag göra det och överleva så skulle jag må sjukt dåligt av det resten av mitt liv. De är också levande, kännande varelser som har lika stor rätt att leva som mig, och tanken att behöva döda dem för att rädda mitt eget skinn känns förjävlig.



Så svaret på frågan är faktiskt att jag inte vet, jag vet inte om jag skulle kunna skjuta någon av dem, men ändå säger något mig att i den sitsen skulle överlevnadsinstinkten kanske ta över.



Bläh.

2008-09-16 @ 01:44:28
Postat av: Anonym

idag hade jag antagligen bett om att få gå utan att ha skjutit någon apa ( bara för att få ett slut på mitt eget liv ) om jag hade känt att det fanns en mening med mitt liv hade jag skjutit alla apor..

2008-09-16 @ 02:18:18
Postat av: Ajlin

alltså... jag hade gått lös med det där geväret. och för att vara på den säkra sidan hade jag väl... ja... skjutit alla. min grymma verklighet.

2008-09-16 @ 08:13:50
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: Lovis

Det första jag tänker är att att jag skulle skjuta mig själv med geväret! Hahaha! :P Men annars skulle det nog bli så här; Skulle inte palla att döda bara mammorna och en unge. Blir ungarna frisläppta sen är chansen stor att de ändå inte klarar sig. Skulle heller inte klara av att bara döda ungarna då ungar av alla arter är det mest oskyldiga som finns plus att mammorna skulle ta skada psykiskt. Alltså skulle jag döda de två som sitter i samma bur tills talet 26 är uppnåt. Då finns det inga sörjande mödrar och inga föräldrarlösa ungar. Dock en massa oskyldiga döda chimpanser. :( Jag skulle nog helst slippa men överlevnadsinstinkten skulle nog ändå få mig att göra det otänkbara. Jag är ju också mamma, och även människor har en instinkt att skydda sin art.

Innan jag blev mamma hade jag nog dock valt att skjuta mig själv. På riktigt!! :D

2008-09-16 @ 11:36:19
URL: http://livetenligtlovis.blogg.se/
Postat av: Lovis

"även människor har en instinkt att skydda sin AVKOMMA" skulle det ju stå...

2008-09-16 @ 11:38:11
URL: http://livetenligtlovis.blogg.se/
Postat av: bleunt

Det är såklart helt naturligt att inte riktigt veta. Man kan inte veta innan man är där, antar jag. Även om de flesta av oss förmodligen skulle skjuta i alla fall någon. Jag skulle förmodligen skjuta alla. Vi som inte är vegetarianer är ju bara korkade om vi plötsligt vill spara liv.



Egentligen är jag inte direkt ute efter några svar, vill bara skriva något som får någon att tänka till en liten stund. :)

2008-09-16 @ 12:51:13
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Även om man inte är vegeterian så är det en skillnad mellan att bara kunna gå och handla döda djur på affären och att faktiskt döda dem själva.



Btw, du bor väl i Gävle? Gillar du immortal technique? www.myspace.com/immortaltechnique ... han lirar i lund den 25 september, ska du dit, eller vet du nån annan från gävle som ska dit???



Peace.

2008-09-16 @ 13:59:58
Postat av: Lovis

Som svar på: http://livetenligtlovis.blogg.se/2008/september/utkast-jag-sitter.html



Ja, det var väl ungefär så hon resonerade. Hon verkade inte riktigt riktig faktiskt. Och även om hon skulle rättfärdiga det med att hon är inställd på att ge bort barnet vid förlossningen så håller inte det heller. Instinkten och hormonerna säger att man skall göra allt för att behålla/beskydda/älska barnet under hela graviditeten. Alltså saknar hon dem allesammans. Eller så är hon som sagt emotionellt störd.



Min son var inte planerad och jag var verkligen inte kär i fadern. Inte fasen var han mindre välkommen för det liksom och definitivt inte mindre älskad. Skulle snarare säga det motsatta, jag behöver inte dela hans kärlek med någon annan. :P

2008-09-16 @ 14:24:20
URL: http://livetenligtlovis.blogg.se/
Postat av: bleunt

seraph: I det här fallet är det lite skillnad eftersom det inte handlar om slaktdjur man ska äta. Men om man inte tror sig kunna döda en gris eller en ko, eller om man tycker det är fel, då ska man inte äta kött.



Jess, jag såg dig på Gävles klotterplank. Antar att du söker någon att åka ner med. Jag gillar indie-hiphop, men har aldrig gillat immortal technique. Sorry. :p Känner inte så många här så jag vet inte om någon ska ner, men lycka till. :)

2008-09-16 @ 14:39:04
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: sadhistory

Hade dött ist eller dödat mannen om man nu skulle få det enligt texten?

2008-09-16 @ 18:34:00
URL: http://sadhistory.blogg.se/
Postat av: bleunt

Döda mannen kan du ju inte, eftersom du inte ens ser honom. Han skulle ju skjuta dig så fort du siktade mot honom. Fast du kan ju försöka. :p

2008-09-16 @ 19:36:11
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Aha ok! :D Jaja, får väl leta vidare då antar jag! Hört east coast avengers? Sök på youtube efter låten kill bill o'reilly.

2008-09-17 @ 00:05:47
Postat av: bleunt

seraph: Lyssnade. Är inte så förtjust i låtar om att kidnappa, skjuta, tortera och döda någon. Inte ens O'Reilly. Den låten gjorde nog dessutom mer skada än bra. "O'Reilly säger att hiphop är våldsamt och farligt för unga, så vi gör en låt om att döda honom". Nja.



2008-09-17 @ 08:53:25
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: sabrin

hha nu när apinlägget är överst ser det ut som att du tittar på apan



iallafall. jag har tänkt i en kvart och jag vet fortfarande inte vad jag skulle gjort

2008-09-18 @ 13:20:54
Postat av: bleunt

Haha! Ja, jag tittar på apan och funderar. :p

2008-09-18 @ 13:51:13
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0