Vad är pedofili?

I USA höjer man på ögonbrynen och viskar om att Miley Cyrus (15) dejtar en 20-åring. I USA ligger som ni kanske vet byxmyndighetsåldern på 18 i de flesta staterna. Många reagerar därför starkare än bara höjda ögonbryn, trots att ingen vet om de har sex eller inte. Anyway, i ett YouTube-klipp angående "nyheten" kommenterade jag all uppståndelse med att 15 år lagligt i Sverige och att jag inte ser några som helst problem med att en 20-åring och en 15-åring dejtar, inte ens om de har sex. Naturligtvis ska man följa landets lagar, men det är onödigt att kalla 20-åringen för en pervers pedofil  med problem i skallen bara för att han dejtar en 15-åring.

Så fort jag yttrat mig blir även jag kallad pervers pedofil. Jag försöker förklara att jag är uppvuxen i en kultur där 15-åringar är lovligt byte, men vad hjälper det. Jag tycker det är okej för en 20-åring att ligga med en 15-åring. Det betyder att jag är pedofil, eller pedofilsympatisör.

Och ja, man kan ju fundera. Vad är en pedofil?
Hur ung måste personen man har sex med vara för att man ska räknas som pedofil?
Om en 18-åring ligger med en 14-åring, är det pedofili?
Har det med både ålder och kropp att göra?
Skulle vi tycka det är okej att sexa 13-åringar om vårt lands lagar hade sett ut så och vi vuxit upp i den kulturen?
Har den äldres ålder i förhållande med den yngres ålder någon betydelse?

Vad tycker du? 

Kommentarer
Postat av: Anonym

en pedofil är någon som blir sexuellt attraherad av personer som inte har påbörjat puberteten.

alltså har det inte så mycket med åldern att göra





en 14åring har i vanliga fall påbörjat puberteten, alltså är man inte en pedofil

en hebefil tänder på folk som har påbörjat puberteten men inte avslutat den





tycker inte att lagen spelar så stor roll.

2008-09-20 @ 01:13:36
Postat av: bleunt

Hebefil. Ja, där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag.

2008-09-20 @ 02:37:01
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Det som skrämmer mig är frågan vart de vill ta denna glidning av definitionen av "pedofil".



Man kan i dagens läge slänga fram ordet "pedofil" så kommer folk att reagera med avsky och ta avstånd, och i min gissning 90% kommer inte ens titta närmare på vad "pedofilen" ska ha gjort.



Detta utnyttjas till att försöka kontrollera människors sexualitet, något de styrande av någon anledning vill göra. De har nu börjat med att glida vidare till att likställa "pedofil" med "den äldre i ett förhållande med stor åldersskillnad", men de kommer nog inte stanna där.



Lyckas de bara komma på ett sätt så kommer de likställa "pedofil" med "någon som vill ha sex utanför äktenskapet".

2008-09-20 @ 09:51:50
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Wysi, mycket möjligt. Ålderskillnader i förhållanden är en av få områden där allmänhetens syn inte är progressiv, tycker jag. Män med väsentligt yngre tjejer är perversa äckel, enligt många. Jag säger män, eftersom det verkar vara långt mer accepterat för kvinnor att ha en mycket yngre partner.

2008-09-20 @ 13:31:07
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Jag vet inte det jag. Jag vet en kvinna som ofta blir kallad pedofil för att hennes sambo (vet inte om det är "mer" än så) är 19 år yngre.

2008-09-20 @ 16:00:00
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Klart det händer kvinnor med. Säger bara att folk hellre gärna ser unga tjejer som "offer" än unga killar.

2008-09-20 @ 16:01:24
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Fotograf

Tolv år är är man byxmyndig i Mexiko.

2008-10-06 @ 20:38:07
URL: http://stilbild.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0