Will Wright Vs. Evolution

Ja, herregud. Det är inte första eller sista gången jag skriver om något konstigt från Aftonbladet här. Nu handlar det om en text angående Spore. Jag vet inte riktigt vad skribenten vill säga med texten. Vad är det han hintar? Titeln "evolutionen kastas i soptunnan" sätter ju tonen.

http://blogs.guardian.co.uk/games/spore_cell.gif

Några godbitar ur texten:

"Evolutionen kastas i soptunnan"

"1Up.com kallade det rakt ut i sin recension för 'intelligent design presenterad genom en samling minispel'"

"Även om Will Wright själv påstår sig tro på evolutionen så råder det ingen tvekan om att det är dess rivaliserande dogmer som praktiseras i spelet."

"I trailern som släpptes inför spelmässan E3 i somras hörs en speakerröst som säger: ”Universum var kallt och mörkt. Så Någon tog ett beslut” – följt av bilder på cellorganismer som manipuleras."




Jag är kanske paranoid, men jag är automatiskt skeptisk och defensiv. Själva titeln, och att skribenten skriver "påstår sig tro på evolutionen" gör mig inte lugnare. Vad är poängen? Ställer sig Spore på kreationisternas sida? Menar Ahlström verkligen att spelet är ett relevant inlägg i "debatten"? Eller är hela texten en enda skämtsam glimt i ögat? Efter all häxjakt och ogrundad kritik mot spel kan jag inte längre säkert avgöra.

Vad tror du?


EDIT: Och så läser jag på Retry, att kristna i USA tycker Spore indoktrinerar barn genom att befästa evolution via spelens attraktion hos unga. Då har vi en sida som säger att spelet dissar evolutionen, och en sida som säger att spelet indoktrinerar barn till evolutionsläran. Suck. :p

Det är bara ett spel! Inte en biologibok.

Kommentarer
Postat av: seraph

Jag undrar om det kan finnas "relevanta" inlägg i en debatt om huruvida en gud skapsde världen och en judisk zombie som var sin egen farsa vandrade på jorden osv... Och ja, det är faktiskt bara ett spel. Folk borde lugna ner sig lite. Du läste väl om katolikerna som blev vansinniga när jesus kidnappades? En snubbe i USA gick ut från mässan utan att svälja sin "eucharist" - typ oblat - och då var det ett fett hatbrott / gisslandrama och han mordhotades.

2008-09-11 @ 21:26:42
Postat av: Hilma

Förstår inte varför folk måste krångla till det så.

Jag orkade knappt ens läsa det du skrev, var upptagen med att titta på den fina spore-bilden istället.



Hur som helst måste jag säga att aftonbladet känns väldigt omogen för att vara en tidning.

2008-09-13 @ 01:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0