Döda pirater - hurra?

Som ni kanske vet har man problem med pirater utanför Somalias kust. Alldeles nyss invaderades ett amerikanskt skepp av tre pirater, och skeppets kapten togs gisslan. Man förhandlade med piraterna under en lång tid - utan framgång. Och det var då Obama gav tillstånd om att skjuta piraterna om prickskyttarna fick chansen i en situation då gisslan var hotad.

Så hur slutade det? Prickskyttarna tog ut alla piraterna med ett skott var, och hyllas nu i amerikansk media. Och jag kan inte låta bli att känna lite obehag när folk som Cenk Uygur och Jon Stewart hyllar dödandet. Det är lite för mycket osmakligt prat om hur "fucking awesome" och coolt det var.

Å andra sidan var det ju pirater. Som tagit gisslan. En gisslan som svävade i livsfara. Båten var dessutom lastad med mat och medicin till fattiga områden längs Afrikas östkust, något som gör piraterna än mer osympatiska.

Fast har vi ju piraternas synpunkt. För egentligen är det oftast fiskare, som tvingats bli pirater för att lastfartyg dumpat avfall längs kusten och förstört deras fiskevatten. Det här är liksom deras sätt att både överleva såväl som ge igen. Fiskare har även fått sina nät förstörda av företagens båtar, och kan inte anmäla det nånstans. De kan inte längre överleva som fiskare.

Åh, och förresten, en av de dödade piraterna var bara 17 år gammal. Hur fucking jävla awesome är det egentligen? Jag önskar att rapporteringen från amerikansk media skulle fokusera lite mer på gråzonerna, och inte bara "America - FUCK YEAH - coming again to save the motherfucking day ya'll". Lite besviken är jag på Cenk och Jon, faktiskt.

Med det sagt vill jag bara avsluta med att säga att det var rätt beslut att döda piraterna för att rädda gisslan, och att jag inte på några sätt försvarar piraternas agerande. Allt jag säger är att amerikansk media (både höger och vänster) inte borde varit så opassande uppspelta och glada över det. Det känns osmakligt på samma sätt som när liken av amerikanska soldater hängdes upp bland jublande irakier för några år sedan.

Kommentarer
Postat av: A-palle

Alla pirater var mellan 17-19 år läste jag nånstans ...

2009-04-15 @ 22:49:41
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Erik

Jag håller med.

2009-04-15 @ 23:59:04
Postat av: André

Klart man är glad när en person som har suttit som gisslan räddas. :)

2009-04-16 @ 09:52:12
Postat av: Moni

:) det är så det fungerar i USA.

Det är olagligt att mörda, och gör man det så straffas man med lång tid i fängelse eller till och med dödsstraff i vissa stater. Men när det där emot handlar om någonting som gynnar landet så är det fritt fram att mörda. Då blir man hyllad och kallad hjälte :) Fint det!

2009-04-16 @ 11:48:52
Postat av: bleunt

André:

Jag tar för givet att du inte menar allvar med den kommentaren, och att jag inte behöver förklara för dig att det inte var räddandet de tycker var fucking awesome - det var dödandet. Men det förstod du ju, såklart. Du ville bara skriva något lite sådär. ;)







2009-04-16 @ 12:02:34
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: André

Jag feltolkade det jag inte ens har sett. ;)

2009-04-16 @ 13:47:56
Postat av: André

Men eftersom det var dödandet som fick kaptenen fri så borde det väl vara rimligt att tycka att det var bra att piraterna dödades? Det är vad jag tycker i alla fall.

2009-04-16 @ 13:59:21
Postat av: bleunt

André. Kom igen nu. Kom igen. Tycker du det är coolt och fucking jävla awesome? Det här är inget jag ens tycker värt att diskutera. Att sitta och skratta och le medan man pratar om hur coolt och fucking awesome det är när tre unga män skjuts är inte passande. Jag vet att det är din grej att försvara allt USA gör, men jag är garanterat ett större fan av Jon Stewart än du är och jag kritiserar när kritik behövs.

2009-04-16 @ 14:04:45
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: André

Jag gillar också Jon Stewart trots att jag inte delar hans politiska uppfattning. Och jag tycker inte det är nåt fel med att säga att det var "cool as f*ck", som de säger i programmet. Det är inte själva dödandet som är imponerande utan sättet det skedde på. Bara tre skott för att döda tre pirater. Ser inget fel med att tycka att det är imponerande.

2009-04-16 @ 14:16:04
Postat av: bleunt

Tre människor har dött. Oavsett hur eller varför de människorna dog är det inte cool as fuck. Det är inget att sitta och skoja och le åt. Alla som sitter och tycker det är awesome har förmodligen sett för många actionfilmer med Bruce Willis, och borde fundera över hur avtrubbad man är.



Och det betyder Inte att jag inte tycker det var bra gjort, eller att jag uppskattar att prickskyttarna var skickligt tränade, eller att jag är glad över och tycker det är bra att gisslan klarade sig oskadd. Det innebär bara att jag tycker man inte borde sitta och skrika "WOW FUCKING AWESOME AS FUCK" som någon 13-åring när sånt här händer. Oavsett om det är krig, gisslandrama eller mord.

2009-04-16 @ 14:44:57
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

(tror du de skulle bete sig likadant om det var prickskyttarna som dödades med ett skott vardera? nej, självklart inte. så det har visst med själva dödandet att göra, och vilka som dödades, och inte bara sättet de dödades på.)

2009-04-16 @ 14:47:36
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

En liten grej bara:



"borde fundera över hur avtrubbad man är"



Är "avtrubbad" verkligen rätt uttryck? Jag tolkar det som att du anser att alla människor i grunden tycker att det alltid är hemskt när folk dödar folk, men att actionfilmer m.m. har rubbat den åsikten.



Faktum är ju att folk, i synnehet unga män, har tyckt att det är "FUCKING AWESOME" när ens fiender dör, i massor av kulturer i alla tider.



Är det inte snarare vi som tycker allt våld är hemskt som är ovanliga, och de som tycker det är FUCKING AWESOME när "fienden" dör är de normala?

2009-04-16 @ 17:50:13
Postat av: bleunt

Henrik:

Oja, avtrubbad är garanterat rätt ord. Och självklart tycker alla normalt funtade människor att det är hemskt när andra dör, men nu när vi hör det så ofta blir vi avtrubbade. Jag minns första gången jag såg någon få halsen avskuren på internet. Det var hemskt att se, såklart. Men nu när jag sett det några gånger berör det mig inte nämnvärt. Samma sak när jag ser döda människor på nyheterna.



Jag menade dock inte att actionfilmerna i sig står för avtrubbningen, däremot normaliserar de vapen och våld. Men avtrubbningen står nyheterna för.



Och att du säger att unga män tycker det är fucking awesome att döda andra är - om du ursäktar mig - kanske inte direkt det mest genomtänkta jag sett dig skriva här. :p



Behöver jag påpeka all behandling och alla psykiska besvär en soldat genomgår efter att ha vistats i krig? Det tär på det mänskliga psyket att befinna sig i krig. Det låter på dig som att det enda som hindrar män som mig att mörda alla jag ogillar är lagarna stiftade mot det.

2009-04-16 @ 22:38:18
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

"Behöver jag påpeka all behandling och alla psykiska besvär en soldat genomgår efter att ha vistats i krig?"



Tänkte inte på det, ärligt talat.



Vad jag tänkte på var t ex vikingarna, vilka ett tag hämnades så mycket att befolkningen gick back, och vilkas version av himmelriket bestod av ett ställe där man fick slå ihjäl folk hela dagarna.



Eller samurajerna, som med glädje dödade både sig själv och andra om det krävdes för att försvara äran.



Eller [någon slags indianstam har jag för mig det var, vågar inte säga vilken dock], som skar ut och åt sina fienders hjärtan för att få deras styrka.



Å andra sidan, det finns inget som säger att de där människorna inte var avtrubbade. Media och filmer är inte det enda sättet att trubba av någon; omänskliga krigarideal kan nog vara lika illa.

2009-04-16 @ 22:59:27
Postat av: André

Bleunt: Jag är inte "avtrubbad" på något sätt. Men jag förstår din argumentation även om jag inte delar din uppfattning.

2009-04-17 @ 05:13:53
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag vet inte tillräckligt om vikingar för att veta om de tyckte det var kul att döda eller inte, så det kan mycket väl vara ett värdigt exempel. Men idag har vi andra värderingar, en annan humanitet. Idag tycker vi till exempel inte slaveri är en riktigt bra grej, med mera.



Angående samurajer är det precis som du säger, att de "gärna" dödar både sig själv och andra, När Det Krävdes. Samma sak misstänker jag gällde vikingarna, och de dödade och plundrade inte pga hur roligt det var. Det var en enorm ära relaterat till strid, en ära som inte borde förväxlas med glädje och nöje.



Och något som gjort mycket av dödandet du nämnt möjligt är religion. Jag tror till exempel inte vi hade haft självmordsbombare utan religion.



André:

Jag måste säga att jag tror du har helt fel där, och att det är naivt att tro man inte blir avtrubbad av film, spel, nyheter. Men om du har rätt är du en av få som har din oskyldiga humanitet intakt.

2009-04-17 @ 10:22:26
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0