Låt den rätte komma in

Jag avskyr svensk film. Det finns några få som är helt OK, men oftast är svensk film något avskyvärt enligt mig. Men frågan är om inte det börjar ändras. Efter att Låt den rätte komma in hyllats som galet både i Sverige och internationellt kunde jag inte låta bli att se den.

Egentligen ville jag inte gilla den. Den är ju svensk. Den handlar om vampyrer. Och så fort alla andra gillar något blir jag automatiskt fientligt inställd till det. Så jag vill inte gilla den - men jag kan inte låta bli.

Se den om du inte redan sett den. Det är kanske den bästa svenska filmen jag någonsin sett, enligt mig. En stark fyra eller svag femma, ger jag den. Och Eli (Lina Leandersson) är den tuffaste och coolaste karaktären i svensk filmhistoria.


http://cache.daylife.com/imageserve/04mobL8dKv8fv/610x.jpg
Om jag bara var 10 år yngre... ;)

Kommentarer
Postat av: A-palle

Ondskan är väl den enda bra svenska filmen hittills .. eller?

2009-04-13 @ 21:09:35
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: André

Håller med dig helt, Låt den rätte komma in är en riktigt bra film. :) Fast, och det här säger man ofta, boken är bättre. ;)

2009-04-13 @ 21:21:49
Postat av: bleunt

A-palle:

Ondskan är ju den mest överskattade svenska filmen. :p Gillade den inte nämnvärt. Känns bara som narcissistisk onani från Guillous sida. Plus att den här filmen var riktigt snygg, medan Ondskan är riktigt tråkigt filmad.



André:

Har du läst mina inlägg om hur film och bok är två olika saker? ;)

2009-04-13 @ 22:28:29
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

(ondskan är dock en Bra film, ja. 3,5 av 5 tror jag. 7 av 10.)

2009-04-13 @ 22:31:16
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: gabriella

bleunt, ge upp med att betygsätta ALLT. D:

2009-04-13 @ 23:57:28
Postat av: Henrik Petersson

Jag har sett den två gånger på bio. Ända sedan förra året har jag hängt på IMDB:s Låt den rätte komma in-forum som sextonåringar hänger på Lunarstorm. Och jag har ritat 20 skämtteckningar om den, på engelska så folk på IMDB ska fatta skämten. Ni kan ju kolla om de vill, men de flesta baserar sig på boken så om ni inte läst den kanske ni missar poängen: http://www.imdb.com/title/tt1139797/board/thread/132363814



Och filmen ÄR bättre än boken. De allra flesta jag har frågat tycker det. Ett undantag från regeln, kan man säga.

2009-04-14 @ 00:32:32
Postat av: bleunt

"jag har ritat 20 skämtteckningar"



Dem ska jag kika på! Så får vi se om boken behövs för att fatta.



"Och filmen ÄR bättre än boken"



Uppfriskande.



2009-04-14 @ 10:59:10
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Filmen är faktiskt jäkligt bra. Och jag har funderingar på att läsa boken, eftersom den tydligen innehåller några riktigt kusliga avsnitt som inte kom med i filmen. :D

2009-04-15 @ 10:41:21
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Henrik Petersson

seraph: jag skulle snarare säga äckliga, grisiga avsnitt. Man blir inte rädd, men lite äcklad. Inte American Psycho-äcklad, men lite. Säg Blackeberg Psycho.

2009-04-15 @ 16:28:12
Postat av: herzleid

Jag har inte sett filmen än. Men jag läste aldrig ut boken. Jag försökte, fick boken gratis och allt, men jag kunde aldrig riktigt komma i stämning. Den grep liksom aldrig tag i mig.



Eller så lämpar sig bara Blackebergs-tristessen bättre för film än för en bok...

2009-04-16 @ 16:58:14
Postat av: Henrik Petersson

"Eller så lämpar sig bara Blackebergs-tristessen bättre för film än för en bok..."



Som Låt den rätte komma in-fan är det frestande att höja även boken till skyarna, men faktum är att den inte ÄR speciellt bra. Språket är ganska torrt, och den innehåller sidohistorier som inte är så intressanta.



Författaren verkar dock ha lärt sig ett och annat sedan boken gavs ut, för han har även skrivit manuset till filmen.



Bleunt, ursäkta att jag spammar din blogg, men denna film är något av en hjärtefråga för mig.

2009-04-16 @ 17:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0