Jag snattar och stjäl - förmodligen

Prata med en väktare av något slag och han/hon erkänner ofta att man håller extra koll på vissa sorters människor. Ett inlägg på Loading.se som skrivits av en väktare fick mig att ta upp det här. Han erkänner att väktare i butiker håller extra mycket koll på mörkhyade människor. Dessa är nämligen mer troliga att stjäla än andra.

Ett "kanske" förvandlas till "förmodligen" om din hud är tillräckligt mörk.

Jag vet hur det är att bli iakttagen i butiker. Jag känner det inte i matbutiker, men i klädesbutiker och liknande. Tro inte att det inte känns, för vi märker det direkt. Piercings, långt hår, luvtröja och arméjacka drar expediters och väktares ögon mot mig. Sticker man ut från målgruppen på ett sätt som är fel för butikens intressen är man genast misstänkt. Det stör mig inte så mycket. Mitt utseende gör det säkert svårare för mig under jobbintervjuer också.

Skulle jag sälja lika bra om kunderna jag pratar med kunde se mig?

Jag förstår varför expediterna och väktarna gör det. Jag förstår att det är ett effektivt sätt att arbeta på. Jag säger inte ens att fördomarna inte stämmer. Jag ställer bara frågan om det är värt det. Är en Snickers värd att en oskyldig människa ska känna sig misstänkt, iakttagen och utpekad på grund av sin hudfärg?



Jag känner bara två som jag vet snattar eller har snattat frekvent.
Ingen av dessa två befinner sig i kategorierna som får ögonen på sig.
En av dem är till och med så lång från kategorierna man kan komma.

Det är lättare för "vanliga svenskar" att komma undan.

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Jag tycker det är intressant att alla pratar om hur vanligt snatteri är, samtidigt som jag aldrig pratat med någon som snattat. Vilket väl förmodligen beror mer på min begränsade umgängeskrets.



Fast jag råkade faktiskt få med mig en studsboll från dagmamman en gång. Ni må tro att jag hade dåligt samvete tills nästa dag när jag kunde lämna tillbaka den. Inte för att någon märkt något, det var ingen direkt brist på studsbollar. ;-)



För att återgå till ditt faktiska inlägg;



Jag tror du kanske snuddar på något i den sista paragrafen, nämligen att "vanliga svenskar" kommer undan lättare, vilket innebär att det ser ut att vara vanligare med mörkhyade som snattar, vilket gör att de övervakas mer och sätts dit mer, vilket bara fyller på fördomen.

2009-04-05 @ 14:10:21
URL: http://www.losatankar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0