Socialbidrag

Photobucket


Men herregud, skärp dig! Jag har gått på socialbidrag en sommar då jag inte lyckades få något sommarjobb, och jag inte skulle få studiebidrag. Det är inte så svårt som folk säger. Okej, kanske är det svårt om man bryr sig för mycket om vad folk tycker. Men är det deras syn på bidragstagande, eller är det din egen syn på dem som skaver?

Cecilia fortsätter med att säga att hon ska snylta på sina redan fattiga föräldrar i stället. För det är tydligen bättre. Socialtjänsten i Sverige är inte något man behöver "genomlida". Faktum är att jag anser det vara lite för lätt.

Gå dit. Fyll i några papper. Lämna in några papper. Få massa pengar. Jag fick Mycket mer pengar när jag gick på socialbidrag under sommarlovet än jag fick när jag studerade. Är det rätt? Nej. 

Kommentarer
Postat av: seraph

Det är verkligen inte svårt alls, och absolut inget man måste genomlida. Vadå genomlida? Som du sa, fyll i papper få pengar.



Oh no! Jag orkar liksom inte med detta!



Det var det fånigaste jag hört. Och det handlar nog mer om att hon skäms för att gå på Soc, tror jag iaf.



Jag går på Soc nu för att jag får jobba väldigt lite, och det är inget jag skäms det minsta för.

2009-04-08 @ 15:03:57
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

"det handlar nog mer om att hon skäms"



Absolut. Och därför vill hon genomföra det mer anonymt. För att snylta på sina redan fattiga föräldrar har hon tydligen inga problem med. Det är ju anonymt.

2009-04-08 @ 15:22:45
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A-palle

Genomlida? Se det som en möjlighet inte ett problem vafan ...

2009-04-08 @ 16:12:04
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Jag vet inte om jag skulle använda uttrycket "genomlida", men det är inte alltid SÅ lätt. Jag får t.ex. inte "socialbidrag" (försörjningsstöd eller något sådant är det väl egentligen det kallas?) eftersom jag har en kombinerad pensions- och livförsäkring som jag kan lösa ut i förtid (får ca 9000 kr för 26 års sparande). Något som självklart inte kan vara aktuellt.



Men jag vet fler som inte får stöd för att de inte uppfyller vissa krav. Visst, tanken är att det ska vara absolut sista chansen, men ibland så har de rätt absurda krav. Är rätt säker på att jag t.ex. skulle vara tvungen att sälja min TV (lite för stor och fin). Men men.



Hur mycket fick du egentligen i "socialbidrag"? De gånger jag fått det så har jag "bara" fått 3000 kr.

2009-04-09 @ 11:25:27
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

"Men jag vet fler som inte får stöd för att de inte uppfyller vissa krav."



Tack och lov!



"Är rätt säker på att jag t.ex. skulle vara tvungen att sälja min TV (lite för stor och fin)."



Tack och lov!



"Hur mycket fick du egentligen i 'socialbidrag'?"



Jag fick 3800. Min sambo fick 3800. Tillsammans blev det alltså 7600. När vi studerade fick vi 2500 (mitt studiebidrag) + 1000kr (hennes studiebidrag) = 3500kr.



Vi fick alltså Över DUBBELT så mycket då vi gick på socialbidrag än när vi studerade. Helt sjukt, som sagt. Det var LYX att gå på socialbidrag jämfört med att vara student. Ren lyx.

2009-04-09 @ 12:28:45
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0