Svininfluensan

Och media hoppar på tåget. Det galna tåget. Och överdriver tills vi tror det är riktiga nyheter. Säljer det tills vi är tillräckligt rädda för att inte ställa några frågor. I USA är det FOX News. I Sverige är det Aftonbladet, men även SVT och TV4.

Det var samma sak med fågelinfluensan. Det var samma sak med sars.
Media överdriver, orsakar rädsla, tjänar pengar.

Ska vi sätta det hela i perspektiv?
Vi kan ta USA som exempel. Där dör varje år 36 000 personer i vanlig influensa.
Bara 40 personer har smittats av svininfluensan, ingen har dött.
Källa: The Center For Disease Control

Så om du inte var rädd att dö av influensa förra veckan ska du inte vara det nu heller.
Och OM du får svininfluensa är det bara att behandla det som vanlig influensa.
Det är inte en jättefarligt och superdödlig sjukdom utan botemedel.

Lugn.

Kommentarer
Postat av: Jag!!

Media är ju galet! Jag satt seriöst och funderade på att skita i att gå ut idag för jag fick "jag kommer få någon hemsk sjukdom nu och dö nojja" Allt tack vare media suck

2009-04-28 @ 22:51:14
Postat av: Erik

VI KOMMER ALLA ATT DÖ! :D



Jag var på stan igår, det var skitmycket folk, då tänkte jag att en pandemi kanske inte vore helt fel ändå.

2009-04-29 @ 02:46:03
Postat av: A

Ja, jävligt synd att så stor del av media är så kass. Angående influensan så får man väl trösta sig med att det iaf bättre med överdriven rapportering än ingen rapportering alls.

2009-04-29 @ 13:54:30
Postat av: herzleid

Själv går jag ändå aldrig utanför dörren så jag behöver inte bekymra mig. :D

2009-04-30 @ 18:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0