Talang 2009 - pinsamt

Jag skriver inte mycket om det här, men eftersom det är lite skrivtorka...
Talang 2009 ska tydligen börja. Jag följde det inte förra säsongen och kommer inte följa det nu. Däremot vet jag att det är en skam för Sverige när en humorlös buktalare med en tråkig apa riktad mot 5-åringar vann. Vem vinner i år - Inga-Maj och Skurt?

"Men buktaleri är ju en talang. Inte många som kan det. Kan du det?"

Nej, det är inte talang. Det är något alla kan lära sig med träning. Det är ungefär lika mycket talang som att cykla. Anledningen att inte många kan det är för att det är totalt värdelöst och få är dumma nog att slösa tid på det. Hur många kända buktalare finns det? Just det. Det är typ hon (som jag inte ens kan namnet på) och Inga-Maj.

Patetiskt att hon anses vara den MEST talangrika personen i hela Sverige.
Titta på vilka som vinner i andra länder, och jämför dem med henne. Det är ju fan pinsamt. Om det här var som melodifestivalen och vi skickade henne till "Eurovision-talang" skulle vi bli utskrattade. En buktalare - den största klyschan någonsin. Till och med någon som jonglerar hade varit bättre.

I år antar jag att vinnaren är någon som kör ett korttrick, eller trollar fram en kanin ur en hatt. -_-

Kommentarer
Postat av: A-palle

Jeff Dunham lär väl räknas som känd buktalare oxå?

Sen är väl talang mer att man är extra bra på något? Tex så var ju Wayne Gretzky en extrem hockeytalang, även fast vem som helst kan spela hockey ... eller?

Kan inte den exakta definitionen men det är då så jag har uppfattat det.



Så jag hoppas att buktalaren(vem det nu är) var riktigt bra på det han gjorde ..

2009-04-04 @ 16:53:25
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

A-Palle:

Nu tänkte jag främst på svenska, men ja han är ju en känd buktalare. Däremot skulle jag argumentera emot att det är hans buktaleri som gjort honom känd. Det är på grund av hans egenskaper som komiker som han är känd. Buktaleriet är bara sättet han levererar sitt material på, det är komedin folk älskar.



Och angående Wayne Gretzky så kan inte vem som helst spela hockey så. Det är skillnad mellan hockey och hockey. Att åka skridskor och slå en puck med klubba är inte samma hockey som Gretzky spelar. Hockey är mer mångfacetterat än buktaleri.



Och hon som vann förra året är enligt mig inte bättre buktalare än vilken buktalare som helst. Hon är inte rolig heller. Men barn verkar gilla hennes apa, och hon har fått ett eget barnprogram.

2009-04-04 @ 17:17:16
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

" Men barn verkar gilla hennes apa, och hon har fått ett eget barnprogram."



Och släppt en skiva. Cia heter hon och Totte heter hennes apa. Jag kände på mig att du inte ville veta det, haha.



"I år antar jag att vinnaren är någon som kör ett korttrick"



Det var faktiskt en riktigt imponerande korttrickssnubbe med förra året. Vet inte om du minns honom; han hade världens mest irriterande stockholmsdialekt, och kunde tappa kortleken i en hög så korten landade precis som han ville.

2009-04-04 @ 20:44:18
Postat av: bleunt

"vet inte om du minns honom"



Jag följde det inte alls. Är otroligt ointresserad av såna program. Men jag måste ju hålla koll på vilka som vinner så att jag inte framstår som totalt efterbliven. :p Jag minns dock en kille som rörde sig i slow motion.



Ont om talang i Sverige, tydligen...

2009-04-04 @ 22:27:26
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Jilina

Detta är nu vad jag vet 3e säsongen. Så, den som vann förra gången är inte tjejen med apan ;). Jag minns dock inte vem som vann sist, då jag inte tittade på det alls.

2009-04-05 @ 06:30:50
URL: http://isaba.blogg.se/
Postat av: A-palle

Nej, vem som helst kan inte spela hockey som Wayne Gretky, men alla kan spela hockey(förutsatt att man har is och utrustning då). Men Gretzky hade talang, det är så jag menar.



Vet inte vem som vann förra året men Talang 2009 känns lite lamt och jag antar att du har rätt med att hon inte är så bra ...

2009-04-05 @ 16:42:31
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Tove

Är det inte en talang om vem som helst kan lära sig det? Isåfall är det inte mycket som faller under kategorin talang. För det mesta kan man lära sig om man tränar.

2009-04-06 @ 15:32:08
Postat av: bleunt

Tove:

"Är det inte en talang om vem som helst kan lära sig det?"



Frågan är felställd. Du borde ha frågat "Är det inte talang om vem som helst kan nå samma nivå med samma mängd träning?". Och svaret är - självklart inte! Talang innebär begåvning. Någon med mer talang/begåvning kommer ha mer potential än någon utan. Talang är X-faktorn som beslutar var taket ligger. Var gränserna dras.



För att bli bäst på något räcker därför det inte med att bara träna mest - man behöver talang för vad man håller på med också. Vissa har anlag för att spela piano, andra inte. De som saknar anlag/talang/begåvning kan bli bra om de tränar, men någon med talang och lika mycket (ibland till och med mindre) träning kommer alltid vara bättre.





2009-04-06 @ 22:45:06
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0