Årtiondets bästa film, musik, spel

Nu är vi på årtiondets sista månad, och det är dags att reflektera. Vad har vi älskat mest de senaste 10 åren? De bästa filmerna. De bästa skivorna. De bästa spelen. De bästa... tv-serierna? Jag slängde ihop en lista över de 10 skivorna jag förmodligen gillat mest. Men det är svårt. Svårt att ens komma ihåg alla, och sedan ranka dem.

Vilka är dina favoritfilmer, favoritskivor, favoritspel från det här årtiondet?
Släng ihop några listor på din blogg, om du har någon. Länka gärna. :)



Mina favoritskivor:

1) Why? - Elephant Eyelash

2) Sage Francis - Personal Journals

3) Eminem - The Marshall Mathers LP

4) Buck 65 - Secret House Against The World

5) Sole - Selling Live Water

6) Busdriver - Roadkill Overcoat

7) Aesop Rock - Fast Cars, Danger, Fire & Knives

8) Jamie T - Panic prevention

9) Umm... Något med White Stripes, antar jag.

10) Ummm... A Grand Don't Come For Free, kanske. Minns inte. Måste lyssna igenom igen.


Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Alex

Under det här årtiondet har jag gått hela grundskolan. Om jag nu räknat rätt.



Ballt!



Men favoritfilmer, serier, musik o.s.v har jag väldigt svårt att få fram.. Det har varit mycket hit och dit som jag lyssnat på under åren.

2009-12-01 @ 17:23:43
Postat av: seraph

"Haha, så du ska ge dig efter klimatförändringarna nu? Och säga att co2 inte orsakar det? Okej."



Att det är människan som ligger bakom klimatförändringarna är bull, och tack vare mr hacker extraordinaire så vet vi nu det.

2009-12-01 @ 18:09:42
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

seraph:

Fast det är ju en extremt översimplifierad tolkning av vad som egentligen stod. Och att blåsa upp vikten av den personens uttalanden. Men visst, ta företagens och de konservativa republikanernas parti. ;)

2009-12-01 @ 19:04:36
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Fast Labour Days och None Shall Pass är ju mångt mycket bättre än Fast Cars. Dock måste jag kolla in Spole-plattan.



Listor är f.ö roligt. (pinsamt med 9-10 platserna dock)

2009-12-01 @ 23:40:07
Postat av: bleunt

None Shall Pass är verkligen bra, absolut. Jag skulle lätt kunna sätta den där i stället för Fast Cars. Labour Days har 4-5 riktigt bra låtar (DAYLIGHT!!! No Regrets, Flashflood, 9-5er's Anthem), resten är "meh".

2009-12-02 @ 04:03:49
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

(och ja, det tog slut på skivor i slutet av listan, plus att jag tröttnade på att skriva den) :p

2009-12-02 @ 04:04:16
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: kunta

Plats 1, 2 och 5 är alla skivor som jag håller väldigt högt. Och alla har jag fåt nys på genom din blogg :P

Men beträffande why? så tycker jag att eskimo snow är deras absolut bästa. "This blackest purse" tror jag att jag spelade närmare trehundra gånger första veckan =)

2009-12-02 @ 15:09:56
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: kunta

Ursäkta dubbelpost, men det låter kul att lista lite favoriter, ska försöka ordna ett litet axplock av mina godbitar mot kvällen.

2009-12-02 @ 15:14:02
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: bleunt

"Men beträffande why? så tycker jag att eskimo snow är deras absolut bästa."



WHAAAAT?!?! Jag tycker den är skittråkig. De första två eller tre låtarna är bra, men sen blir det bara zzZZzz. Tycker det är extremt oinspirerat och helt utan energi. Smaken är som baken. :p

2009-12-02 @ 15:25:17
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

(fast okej, this blackest purse är en av skivans bästa)

2009-12-02 @ 15:28:25
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Men, Atmosphere då...? :(

2009-12-03 @ 02:02:27
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: bleunt

Jag har aldrig fastnat för Atmosphere, även om jag lätt skulle sexa Slug.

2009-12-03 @ 02:15:43
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Pjater

Därför finns mbma och d6aa och ebola och retarted :D

2009-12-03 @ 04:55:34
Postat av: Kunta

Skittråkigt?? zzZZzz? Oinsirerat och utan energi?



Nu blir jag nästan förnärmad. Visserligen kommer ju even the good wood gone in efter dem tre första, och trappar ner lite på mästerverket. Men det är också ända nummret på skivan som jag inte fatnat för. Eller ja, finns nåt lite floppande ljud under refrängen på on rose walk, Insomniac som känns lite lekstuga också.

2009-12-03 @ 16:46:08
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: Gottfrid

Hmhm. Under årtiondet har jag blivit intresserad av spel. Och film. Hunnit fylla både 4 och 13. Det har alltså hänt mycket. För mycket.



Jag har även hittat Marilyn Manson, Massive attack, Kent, Chemical brothers. Och innan dess In flames och Children of Bodom som jag för så länge sedan har tröttnat på. De skivor som betytt mest för mig under åren är:



5. In flames: Take this life (gillar inte nu)

4. Kent: Vapen och ammunition (den bästa skivan av dom)

3. Lykke Li: Youth novel (Pop kan också vara bra)

2. Massive attack: Mezzanine (Tungt, suggestivt)

1. Marilyn Manson: Lest we forget (Och alla andra skivor av han (bortsett från Eat me, drink me))



Allt bör inte vara släppt under 00, men jag har ändå hittat dom nu, eller då. Under 00.

2009-12-04 @ 15:29:41
Postat av: mamma

Kan ju inte gärna skriva Winnerbäck I0 ggr.... L



Winehouse blev jag "förälskad i" till en början...tills jag insåg att det inte var coolt att ha de problem hon har...

och samtidigt sjunga No rehab.



Billie Holiday...håller. Därför att hon har lagon uppkäftiga texter, tyvärr får man uthärda de gnälliga trumpeterna....



Tanika Tikaram...coola tjej...varför hörs du inte mer än vad du gjorde ? *sluter ögonen och nynnar; twisted in my sobriety*



men som sagt.. Winnerbäck håller i alla lägen, alla sinnesstämningar, alltid.

2009-12-06 @ 00:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0