Gud, spöken och trollkarlar

Här och här kan vi se människor skratta åt den här storyn.
Och visst. Man ska skratta. För det är roligt. Korkat och roligt.

Men det roliga är att det egentligen inte är mer knasigt och korkat än vilken religion som helst. Och många av människorna som läser om det här i tidningar världen över tror säkert på spöken, efterliv, karma, horoskop och andra övernaturliga fånerier. Människor är så himla inkonsekventa, och kan inte separera en viss idioti från en annan.

Du får inte skratta åt någon som tror på trollkarlar om du själv tror på något övernaturligt över huvud taget. För det du tror på är lika korkat, och bara så du vet skrattar jag lika mycket åt dig som jag skrattar åt folk som tror på trollkarlar och magiska getter. Allt handlar om kultur, och hade du vuxit upp i Nigeria hade du trott på häxor i stället för andar. Eller både och.

Photobucket

Kommentarer
Postat av: seraph

Så jävla sant. Tänker på avsnittet i the God Delusion där Dawkins berättar om en antropolog som satt på nån middag och pratade om något lustigt folk nånstans som trodde att människor hade ett organ som förvandlades till en ande eller nåt på natten och flög omkring, sen satt det en kristen snubbe vid bordet och sa att det var nonsens. :D

2009-01-25 @ 21:00:38
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

Det är precis vad jag också relaterade till så fort jag hörde det. Och personen som berättade om situationen blev så paff att han inte kom för sig att påpeka det motsägelsefulla förrän det var för sent. Man borde fråga troende varför de hejar på just den guden, eller de gudarna. "Varför följer du inte hinduism?". Fast då får man väl diffusa svar som "jag känner det i hjärtat", som om deras tro är mer ren och deras övertygelse mer säker än alla hinduers.

2009-01-26 @ 01:17:37
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är en trångsynt och rädd människa. rädd som fan är du.. för livet. se inte allt så sjukt svart och börja leva istället va fan! du stänger in dig själv i en liten trång håla. fy vad sorgligt liv...

2009-01-26 @ 01:17:58
Postat av: bleunt

Anonym:

Det är inte jag som arresterar getter. :)

Tro det eller ej, men allt är inte svart och sorgligt bara för att ens liv saknar en Gud och några spöken. Om det nu ens var det du syftade på, du förde inte ett så bra argument så det var lite svårt att förstå.

2009-01-26 @ 01:33:04
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

"du är en trångsynt och rädd människa"



Jag tror det är tvärtom. Det är troende människor som är fruktansvärt trångsynta - min tro är rätt, alla andra kommer brinna! Och de är så jävla rädda, rädda för att det kanske, möjligen inte finns någon gud, så de måste släppa sin snuttefilt och börja ta lite jävla ansvar själva.

2009-01-26 @ 01:46:49
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0