Politiskt inkorrekt - dyslexi

När någon påpekar att jag stavar ett ord fel är jag tacksam över informationen. Jag vill stava luriga ord om "omständligt" rätt. Jag ser det som en tjänst när någon rättar mig. Och jag känner mig inte oartig när jag rättar andra. Som när en person gång på gång skrev "rottwailer". När han skrivit det fyra gånger kände jag att jag inte kunde hålla mig längre, och påpekade att det stavas med ett e, alltså "rottweiler".

Problemet med att rätta folk när de stavar fel är att 95% av dem blir förnärmade. Den här personen var inget undantag, och sen kom den allra vanligaste responsen: "ja e dyslektiker eller vet du inte va de e". Och så var vi där igen. Så fort man påpekar ett stavfel spelar personen dyslexikortet. Alltid. Vet någon av mina läsare var jag kan hitta statistik över hur många procent av vår befolkning som har dyslexi?

Dyslexi är idag detsamma som att vara dålig på att stava. Det är en otroligt uttjatad ursäkt. Ja, en ursäkt. Och jag är redo att satsa en tumme på att inte ens hälften av alla som påstår sig lida av det har en ställd diagnos. De flesta är säkert helt enkelt bara dåliga på att stava, och tycker det är bekvämt att "slippa" bry sig. Och det är säkert riktigt politiskt inkorrekt att tycka så, men jag tycker det är så jävla osjysst mot folk som verkligen har dyslexi när man använder det som en ursäkt. Det förringar dyslexi. Och det förringar prestationen att övervinna sin dyslexi.

Min erfarenhet är att människor med Riktig dyslexi som ställd diagnos stavar långt bättre än de som bara använder det som en ursäkt för sin dåliga grammatik. Och jag är så, så trött på att folk använder det som en ursäkt. Jag är riktigt dålig på matematik. Jag tillhör säkerligen de sämsta tjugo procenten av populationen. Men tänker jag skylla på dyskalkyli? Nej. Det vore förolämpande mot alla som har det på riktigt.   

Kommentarer
Postat av: Lisen

Varför skulle någon som inte är dyslektiker vilja försvara sig på det sättet? Statistiken kan du väl googla på?

2009-01-31 @ 12:52:59
URL: http://lovisafjellet.wordpress.com
Postat av: Lisen

"Googla på?" Haha, vadå på? :)

2009-01-31 @ 12:54:13
URL: http://lovisafjellet.wordpress.com
Postat av: seraph

Håller med. Har upplevt samma sak flera gånger.



"Nej men jag har dyslexi." Jaha, du också? Verkar vara väldigt vanligt nu för tiden.



Och jag är också väldigt dålig på matte, så är det bara, och jag har funderat över det: hur patetiskt skulle det vara att skylla det på dyskalkyli? :D

2009-01-31 @ 13:18:09
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: herzleid

LOL! Jag var SÅ nära att påpeka samma sak... men jag avhöll mig. ;)



dyslexi.html" rel="nofollow">http://dyslexiforeningen.se/omdyslexi.html



"En vanlig bedömning är att 5–8 procent av befolkningen har betydande svårigheter att läsa och skriva."

2009-01-31 @ 18:58:33
URL: http://herzleid.myopenid.com/
Postat av: bleunt

"En vanlig bedömning är att 5–8 procent av befolkningen har betydande svårigheter att läsa och skriva."



Alltså är det mindre än 5-8% som lider av dyslexi eftersom "Läs- och skrivsvårigheter är den övergripande termen som innefattar alla som har svårigheter att läsa och/eller skriva oavsett vad som är orsaken. Personer med dyslexi utgör en undergrupp som särskilt definieras med avseende på svårigheternas orsaker och yttringar."



"8 procent i Sverige hade låg läsförmåga."



Intressant läsning. Intressant hur de undviker ordet "dyslexi" när de presenterar statistik.



"Läs- och skrivsvårigheter kan bl.a. bero på syn- eller hörselproblem, kulturell och språklig understimulering, språkstörning, bristfällig undervisning, emotionella problem, bristande kunskaper i svenska språket (när ett annat språk är modersmålet) och dyslexi."



Låter som att dyslexi hamnar på runt 1% om man ska fördela 8% mellan alla de där skälen.



"Det finns därför ingen entydig definition varken av dyslexi eller läs- och skrivsvårigheter och det går därför inte att exakt ange hur många personer som i Sverige har dessa svårigheter."



Fasiken. :(

Men då går det alltså inte heller att sätta en objektiv diagnos. Inte för dyslexi, iaf. Hmm.



2009-01-31 @ 19:18:25
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anonym

En ursäkt är inte en anledning till att få vara sämre, det är en anledning till att kunna bli bättre.

2009-01-31 @ 20:40:40
Postat av: WysiWyg

Med risk för att jag missade poängen med inlägget;



osjysst = oschysst



Och så föll jag också på omständligt (antar att jag inte är den enda som fått för mig att det stavas omständigt?).

2009-02-01 @ 10:33:46
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Henrik Petersson

Nästan alla har fått för sig att det stavas omständigt. Faktum är att det heter omständligt.



Bleunt, trycket att inte korrigera felstavarna har antagit sådana proportioner att folk som stavar fel har börjat klanka ner på folk för att de stavar rätt. Jag har stött på kommentarer i klass med "Varför så noga med grammatiken? Chilla, det är ett internetforum", och en nazist jag argumenterade mot på Lunar bad mig att "sluta spela tuff med mitt vuxenspråk".



*Naturligtvis var orginalkommentarerna felstavade.

2009-02-01 @ 14:01:25
Postat av: Erik

Henrik Petersson: Jag älskar när rassar och nazzar som snackar om att värna om svensk kultur misshandlar det svenska språket fullständigt. :)



Och ja, det heter faktiskt omständligt, vilket jag tycker är rätt omständligt, då alla uttalar det omständigt it seems.

2009-02-01 @ 14:03:45
Postat av: bleunt

Wysi: Eller om man ska vara vårt språkarv riktigt trogen, ojuste. Det är olika, jag är medveten om det. Och mitt sätt att skriva det är det minst populära/minst rätt. :( Och ja, omständligt är en av de riktigt lurig sakerna. Till och med lurigare än svensklärare.



Henrik: Jag har blivit tillsagd att jag stavar döma fel. :(







2009-02-01 @ 15:01:35
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Min bror har diagnostiserad dyslexi men när jag skriver med honom på nätet så stavar han mycket bättre än dom flesta.

Dyslexi är ingen ursäkt att stava dåligt.

2009-02-02 @ 00:19:21
Postat av: seraph

Jag trodde det hette omständigt. Men om det heter omständligt, då är det väl så! :D



Och just det här med att vissa klagar på folk som stavar rätt, det är fan helt galet.

2009-02-02 @ 13:35:49
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0