Att förväxla stolt med tacksam

Pratade med någon som, liksom jag, aldrig varit full.
Hon sa att hon var stolt över det. Jag frågade om hon känner att det är en prestation eller en bedrift att inte ha druckit. Hon svarar att det inte är svårt för henne att låta bli alkohol. Då undrar jag - vad är det hon är stolt över då?

Jag försöker förklara vad jag tycker är konstigt med att vara stolt över något man inte behövt anstränga sig för. Hon svarar med den klassiska och långt ifrån konstruktiva "det är din åsikt"-attityden. Jag försöker ta stolta svenska som ett exempel, och förklarar att man inte borde vara stolt över att man råkat blivit född i Sverige.

Det baktänder när hon självklart kallar sig själv stolt svensk också.
Här känner jag att det är dags att avsluta konversationen, och säger att hon använder ordet stolt helt fel. Hon ska inte vara stolt svensk, hon ska vara tacksam svensk. Inte stolt över att hon hade turen att råka födas här, utan tacksam.



Jag frågade henne om hon tyckte det var svårt att stå emot grupptrycket och inte dricka.

Evaaaah från Karlstad (#64542 - obesvarat)Idag 18:23
Nej, det är det inte. Eftersom jag är nykterist så är det inte det. Hade det varit svårt så hade jag inte varit det

Kommentarer
Postat av: Erik

Hahahaha :D Ditt inlägg var vettigt, hon verkade mindre vettig.



Jag dricker inte, men inte fan är jag stolt över det, då det aldrig har varit någon prestation för mig, visst, lite stolt är jag väl att jag till skillnad från många andra har stått emot diverse grupptryck under typ.. högstadiet, men nu? nä.

2009-07-30 @ 19:42:27
Postat av: herzleid

Jag dricker inte heller (har heller aldrig varit full) och jag är ingenting över det. Det är bara sån jag är. ANDRA människor tror däremot att jag är "stolt" och tror att jag dömer dem och anser att jag är bättre än dem. Men själv har jag aldrig uttryckt det öht (okej, i högstadiet kanske jag gjorde det, men då var det viktigt för mig att markera att jag inte var som dem). Folk får göra vad de vill. Mina beslut gäller -mig- och ingen annan. Om någon tar åt sig av att jag är nykter så är det den personens problem och inte mitt.

2009-08-02 @ 09:16:08
URL: http://herzleid.myopenid.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0