Det finns inga bra artister längre?

Billy Bob Thornton var på Real Time med Bill Maher i fredags. Han berättade om att han hamnat i en diskussion med en ung tjej i 20-årsåldern om hur det inte längre finns musikaliska legender. Att det inte finns någon kvalitet på dagens artister. Han menade att det inte finns någon i dag, som man fortfarande kommer lyssna på om 50 år, och som kommer hyllas som legender. Det finns ingen Elvis Presley. Inga Beatles. Ingen Bob Dylan. Ingen Johnny Cash. Inga Rolling Stones. Ingen David Bowie. Ingen Stevie Wonder. Ingen Elton John. Ingen Bruce Springsteen. Ingen Bob Marley. Inga Simon & Garfunkel. Inget som den magiska sommaren 1967.

Först var jag redo att hålla med honom. Vid första tanken kommer jag inte på någon artist från min generation (80-, 90- och 00-talet) som är av deras kaliber. Till och med Michael Jackson är från förra generationen, även om det var 80-talet som egentligen formade honom till världens största popstjärna någonsin.

Men när man tänker efter är det för det första extremt svårt att förutspå hur vi kommer se på dagens artister om 50 år. Men om vi ska göra några mer eller mindre kvalificerade gissningar går det ju inte att glömma Madonna. Ska vi spinna vidare på 80-talet vill jag även nämna Metallica. Whitney Houston blir också svår att undkomma. Mariah Carey följer tätt tillsammans med Celine Dion. Sen vill jag nog droppa Depeche Mode och Guns N' Roses, eller varför inte några artister från genren som var helt nyfödd - hiphop. Public Enemy, NWA, Run DMC.

Fortsätter vi till 90-talet får jag först känslan av att 90-talet var pissdåligt, rent musikmässigt. Däremot finns en enorm guldklimp - Nirvana. Och om jag bara lägger pannan i några djupa veck dyker genast namn som Radiohead, Björk, Smashing Pumpkins, Alanis Morisette och PJ Harvey upp. Och självklart har den nu mer etablerade genren hiphop lämnat fler avtryck i form av 2pac och Notorious B.I.G., tillsammans med Fugees och inflytelserika Jay-Z. Men om någon ska konkurrera med Nirvana måste det väl ändå bli R.E.M., eller?    

Några av dessa blir legender, det är jag säker på. Andra blir det inte. Vissa lyssnar vi på även om 50 år, andra har vi glömt. Det är svårt att veta, och när vi närmar oss 00-talet blir det ännu svårare. Utan perspektiv är det nästan omöjligt att veta om Eminem, Justin Timberlake, Britney Spears och Beyonce (som alla egentligen är från 90-talet, men hade sin storhetstid nu under 00-talet) kommer har någon legendarisk kultstatus om 50 år. Detsamma kan sägas om Coldplay.

Men i vilket fall som helst är det lätt att vara cynisk och säga att det var bättre förr. Och kanske stämmer det. Men när Billy Bob Thornton påstår att det inte längre föds framtida legendarer, då har han nog fel. Det hänger nog bara på att han är bunden till sin generation. Och nu, när skivbolagen har mindre makt och indieartister har en större chans, kommer nog nästa generation vara den bästa någonsin.

Kommentarer
Postat av: Kunta

Det Billy talar om är väl ungefär samma sak som Navid Modiri & Gudarna sjunger om i "snart dör Bob Dylan"



Personligen hoppas jag att världen vaknar snart, och inser att den största genom tiderna, både lever och är aktiv precis nu. För jag tycker det är lite synd att Yoni Wolf ska gå miste om chansen att bli en legend, bara för att dålig musiksmak satte sina stinkande jättenävar i folket.

2009-06-30 @ 18:50:57
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: bleunt

Kunta:

Oh, kudos för den poängen! Och för att du ens hört den låten. ;) Och kanske lite till mig för att jag förstår vad du menar.



Och ja, Yoni är så mångfacetterad att han är en hel genre i sig. Ibland när jag ska tala om vad jag gillar för musik och för grupper, inser jag att det nästan är mer effektivt att bara nämna honom.



Vår Bob Dylan, kanske. Det verkar vara något med judar.

2009-06-30 @ 19:07:27
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Givetvis är jag inlyssnad på Navids verk. Och det har jag faktiskt dig att tacka för, då jag upptäckte honom genom sockerdricka, som jag hittade genom en länk från din lunarpresentation för hiskeligt många år sedan.



"En hel genre i sig"

Hoppas du ursäktar om jag tar det uttrycket till låns framöver, då det är det närmaste en bra förklaring av why? jag stött på =)



Och vår Bob Dylan. Absolut, även om vi inte lär få något större medhåll på den punkten ;)

2009-06-30 @ 19:27:10
Postat av: Erik

Sommaren 1967 ska det väl vara? Om man är petig. ^^ Om du snackar om "summer of love" dvs.

2009-06-30 @ 19:30:27
Postat av: bleunt

Erik:

Oj, det har du ju rätt i. Man drog ju paralleller mellan sommaren 67 och spelåret 2007 - MASSOR av fantastiskt. Så jag vet inte varför jag skrev 68. :p

2009-06-30 @ 19:48:20
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Kunta

Och för övrigt bleunt.

Vart ser du på Real Time? Försökte lokalisera mig fram till det genom HBO´s hemsida för ett tag sen, men utan framgång..

2009-06-30 @ 20:08:25
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: A

Man skulle väl kunna se det som att musiken blivit bredare med fler undergenrer och folk kan hitta något (smalt) som passar just dem. Och att "legenderna" uteblir pga av att fler artister hörs och inte pga att kvaliten skulle vara sämre.



Jur som helst är det boring med folk som säger att saker var bättre förr.

2009-06-30 @ 20:14:05
Postat av: A-palle

U2 borde väl platsa i nån av de där kategorierna också? Och Tiesto såklart ;)

2009-06-30 @ 22:19:47
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

U2 är lite som Michael Jackson, för de är ju tekniskt sett från 70-talet.

2009-06-30 @ 22:40:33
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Jag kan inte fatta att du tog med Brittan Spjut i den där listan. Hehe



Även om jag håller med om att det finns många bra artister även idag, och att ett av skälen till varför vi inte har så många "jättar" är just för att vi helt enkelt har så enormt många öht, så måste jag säga att det speciellt inom pop-genren verkar komma fler och fler "one-hit-wonders" som bara vägrar fatta att det är just vad de är och lämna musikscenen. ;-)



Jag tänker då på t.ex. Spjutet och hennes exman (eller gifte de sig aldrig?) Timmersjö.

2009-06-30 @ 22:41:35
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Wysi:

Du kallar väl inte på allvar Bitney Spears och Justin Timberlake för one hit wonders?

2009-06-30 @ 23:11:50
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Njae, okej, Timberlake borde väl vara "someoneelses-one-hit-wonder", eller något i den stilen. Seriöst, har killen gjort NÅGOT eget? Börjar starkt med ett pojkband i mängden som låter som alla andra pojkband. Sedan hörde iaf inte jag mer från honom förens han fick för sig att det faktiskt går att göra en MJ låt bättre än orginalet.



Och jodå, jag hävdar att Spjutet bara hade en hit. Hon upprepade den några gånger, men mest handlade det om att ha allt mer och mer utmanande kläder.



Jag tror att nästa logiska steg är att ha låtar med musikvideos som inte bara efterapar utan är regelrätta mjukporrisar.



Okej, visst, om man ska vara lite OBJEKTIV (dvs utgå ifrån allmän popularitet) så stämmer det så klart inte. Men i mitt tycke så har hon inte gjort något bra sedan den första låten, och även den är väl måttligt om man inte tittar på videon.

2009-07-01 @ 18:00:58
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Wysi:

Jaha, du är en sån där som diskvalificerar en person som artist om han/hon inte skriver egna låtar? :p Tycker du rally- och formula 1-förare ska bygga sina egna bilar också? ;) Det är inte många artister som skriver och producerar sina egna låtar. Inte ens rockband gör det. Tycker inte det är ett krav.

2009-07-01 @ 18:22:11
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Nu var det inte riktigt så jag menade (även om jag faktiskt tycker det är något lite speciellt när de skriver egna låtar), det jag menade med Timmersjön var att han hela tiden låtit som någon annan.



Det är en sak att inte skriva sina egna låtar, en annan att sjunga låtar som låter som en hög med andra artister.



Det jag efterfrågade var helt enkelt en liten uns av orginalitet.

2009-07-01 @ 19:46:14
URL: http://www.losatankar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0