Förbjuda vissa hundraser

Så har en liten töntig Chihuahua blivit ihjälbiten av en rottweiler. Och över 60% av Aftonbladets läsare vill förbjuda vissa hundraser. Och alla som äger dessa hundraser säger att det inte är hundarna det är fel på.

Jag behövs alltså här, för jag är världsbäst på att vara den kloka rösten i mitten. Det är därför den här bloggen är för ert eget bästa. Allmänhetens bästa.  Jag är kung Salomon. Och nu ska jag opartiskt förklara hur det ligger till.

Sanningen är den att hundarna visst har ett specifikt lynne. Vissa hundraser är mer aggressiva och agerar mer självständigt än andra. Det har vi avlat fram i dem. Vallhundar, jakthundar, vakthundar, kamphundar. Det finns olika hundar för olika syften.

Men sanningen är även den att ägarna är det största problemet. Inte hela problemet, men det största. Varje gång jag ser en så kallad kamphund är det en viss sorts människor som håller i kopplet. Det är unga människor. 15-30 år oftast. De är antingen hiphoppare eller rockare. De har antingen baggy jeans eller Eddie Meduza-t-shirt. Rasister eller invandrare. Det är en viss sorts människor som äger dessa hundar eftersom det är en tuff hund att äga.

Jag säger inte alltid, men allra oftast är det den här skaran människor som äger kamphundar. Samhällets drägg (som även jag tillhör), socialbidragare, småkriminella, extremister utanför samhället. Nationalister och kommunister. Du kan testa själv. Håll ögonen öppna efter kamphundar, och lägg märke till deras ägare. Jag har rätt.

Så kamphund med aggressivt lynne plus ansvarslösa ägare som tycker det är coolt med en tuff hund är lika med katastrof. Därför måste vi inrätta ett tillstånd för att få äga såna här hundraser. Man måste ta X antal kurser och kunna bevisa sitt ansvarstagande. Har man ett kriminellt förflutet ska man förbjudas att äga en kamphund, eller någon form av hund som kan orsaka allvarligt med skada.

Vi behöver helt enkelt ett hundkörkort. 
Något jag faktiskt tycker borde gälla alla djur, i olika grader. Man borde ha ett tillstånd.

Kommentarer
Postat av: Erik

I agree, fullt ut. En bekant till familjen fick nästan benet avbitet av en rottweiler, och ägaren var en man som kallades "kofoten", det säger ju en del.

2009-06-08 @ 12:33:01
Postat av: seraph

Helt rätt. Vissa människor ska helt enkelt inte få ha kamphundar osv.

2009-06-08 @ 12:38:30
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Henrik Petersson

Varför är du drägg? För att du försörjer dig som telefonförsäljare?

2009-06-08 @ 13:51:58
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag har långt hår och piercing. Jag klär mig inte direkt vuxet. Jag har inget körkort. Jag har gått på socialbidrag. Jag har ingen gymnasiekompetens. Jag har i stort sett aldrig haft ett riktigt jobb (försäljarjobbet är mitt första och enda). Jag har 40 000kr i CSN-skulder. Jag har inga direkta ambitioner.



Jag anser mig själv tillhöra någon av de lägre klasserna. Det fattas bara att jag har ett brottsregister och drogberoende. :p

2009-06-08 @ 14:34:20
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Bine

Det stämmer till 99,9% iaf. Jag har då aldrig sett en svensson familj med barn och volvo och pitbull:P

Synd att dessa hundar får en dålig stämpel pga dåliga ägare.

2009-06-08 @ 15:15:14
Postat av: A-palle

Som sagt ... politiker!

2009-06-08 @ 17:23:29
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: herzleid

Förbjud chihuahuor istället, de flesta som äger/vill äga en chihuahua borde inte heller få lov att ha hund...



=D

2009-06-08 @ 18:29:33
Postat av: Jonathan

Varför skulle exempelvis inte en kriminell få äga en sådan? Det är diskriminering.



Det gäller ägaransvar. Inga hundraser skall förbjudas. Det löser inte inte problemet. de hundar som biter mest människor i sverige är golden. ska de förbjudas för det? Och Rottwieller är ingen kampras.. det är en brukshund. Du får gärna lista upp vilka raser du anser är kampraser. Och ditt hundkunnande. Så skall vi diskutera!

2009-06-08 @ 23:25:30
Postat av: bleunt

"Varför skulle exempelvis inte en kriminell få äga en sådan? Det är diskriminering."



Du får inte teckna abonnemang om du står skriven hos kronofogden. Jag får inget banklån om jag har dålig kredit. Diskriminering? Nej, så klart inte. Det är regler som gäller alla, alltså är det inte diskriminering. Det heter att ta konsekvenserna för sina handlingar.



"de hundar som biter mest människor i sverige är golden"



Källa på det? Är det procentuella siffror, eller beror det på att golden retriever är en populär ras?



"Och Rottwieller är ingen kampras"



Det har jag aldrig sagt. Och det spelar ingen roll. Detsamma gäller även terrier och även andra raser som till exempel schnauzer.



"Och ditt hundkunnande"



Ägt hund över halva mitt liv, och har mer erfarenhet än så eftersom jag vuxit upp i norrland med både jakt- och vakthundar.







2009-06-09 @ 00:33:19
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Jag håller med om att det skulle behövas något sorts "körkort", men inte endast för dessa raser utan för alla hundar.



Dock skulle man kunna göra så att "körkortet" bara gäller en viss ras, och att man sedan kan ta uppföljningskurser för att utöka det till andra raser.



Hur eller hur så tror jag att det är viktigt att man granskar ägarna bättre. Jag är så trött på att se små barn som är ute och går med schäfrar och andra stora hundar. Vad är liksom poängen med det? Den enda skillnaden mellan det och att släppa hunden lös är att om hunden vill tugga på någon så kommer man få lappa ihop barnet också efteråt.



(ja, jag har dåliga erfarenheter av hundar som inte tagits hand om ordentligt)

2009-06-09 @ 10:37:45
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Wysi:

"men inte endast för dessa raser utan för alla hundar."



Jag håller med, som jag demonstrerar i slutet av inlägget där jag till och med sträcker det till alla djur. Det är bara de här hundarna som väcker frågan som egentligen gäller alla hundar, och inte bara hundar.



2009-06-09 @ 12:04:36
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Vem skall isf utföra dessa körkort? Staten? Skk är bara en gemensak kennelklubb. Och eftersom Pitbull ej är en godkänd ras i sverige. Hur skall det kunna genomföras hundkort på den?





Sen är det ju oftast inte pitbulls som biter folk. Utan blandraser som kallas pitbull, för media har målat upp en bild av en sk kamphund.



Finns bara en sak, och det är ägar ansvar! Snacket som går om sk pitbulls nu fanns om schäfer på 80 talet. om det skall finnas hundkörkort så skall det vara på hund i huvudtaget.



Vet flertalet svenssons med barn och familj med med dessa sk kampraser.

2009-06-09 @ 13:25:47
Postat av: bleunt

"Vem skall isf utföra dessa körkort? Staten?"



Funkar.



"Hur skall det kunna genomföras hundkort på den?"



Låter inte helt omöjligt. Svårare mål har nåtts.



Synd att du ignorerade mina svar.

2009-06-09 @ 13:35:07
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Det var skk som hade en lista på sin hemsida om vilka raser som är involverade i flest bit attacker. 1:Tax, 2: JRT 3: Golden.



Jag vill inte lägga mina skatte pengar på hundkörkort. Utan skola, vård och omsorg. Återuppbygnad av sverige. Efter Sossarnas förfall.



Hur skall du kunna säga vilka hundar som är pitbulls om du ej kan regga dom? Ska ni gå efter ett visst utseende enbart?



Eller skall det enbart vara hundar som infaller i vissa hundgrupper. Jakt/vakt/kamphundar?



Ska det införas hundkörkort så borde det införas på hund helt ock hållet. Hellre tycker ja det skall finnas körkort för att skaffa barn.

2009-06-09 @ 15:46:06
Postat av: bleunt

"Det var skk som hade en lista på sin hemsida om vilka raser som är involverade i flest bit attacker. 1:Tax, 2: JRT 3: Golden."



Det svarar dock inte på min fråga angående om det handlar om procentuella siffror.



"Jag vill inte lägga mina skatte pengar på hundkörkort."



Och jag vill inte lägga mina skattepengar på militären. Men så är det i en demokrati. Man får inte alltid som man vill.



"Hur skall du kunna säga vilka hundar som är pitbulls om du ej kan regga dom?"



Du tänker efter hur det ser i dag. Jag tänker på hur vi skulle kunna få det att se ut. Du måste tänka progressivt.



"Ska det införas hundkörkort så borde det införas på hund helt ock hållet."



Som jag skrev både i slutet av meddelandet och i en kommentare så tycker jag det ska införas både på alla hundar såväl som alla djur.



"Hellre tycker ja det skall finnas körkort för att skaffa barn."



Och där illustreras nivån på diskussionen. Tvångsabort? Sterilisering? Fosterhem? Möjligheterna är oändliga. Jag tänker anta att du inte var minsta lilla seriös, för din egen skull.

2009-06-09 @ 16:14:31
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Ida

Vad jobbigt, men endå synd att rottweiler som är så söta dödar andra hundar :/

2009-06-09 @ 16:16:25
URL: http://sommarfliickans.blogg.se/
Postat av: Helena.

Oooh. Den här frågan är lika jobbig som den jag hade med folk om det så kallade Flexi-kopplet!



Mitt problem är följande. Jag äger en stor hund.. väldigt stor hund, En rhodesian Ridgeback på 55 kg. Huundrasen är relativt okänd bland folk, så många undrar vad det är för hund jag har. Kännemärket på hunden är håret på ryggen som växer mothårs istället, så folk som inte tittar ordentligt tror att han reserr agg. Aningens irriterande.



Iallafall, det irriterande är, att jag har gått 1,5 år på hundskola för att få en ordentlig kontroll på min hund, dels, för att jag vill känna min hund utan och innan, och dels för att jag behöver lära mig att ha kontroll på en så stor hund som jag inte skulle ha en suck om han skulle få för sig någonting.



Meeeeeeeeeeeeeeeen. Det händer då och då när jag ute och går så kommer någon människa med sin lilla lilla tax, eller chihuahuor och dylikt som då får springa på långt som sträcker sig närmare 2 m framför ägaren. Min hund blir naturligtvis nyfiken, men är lärd att fortsätta gå på kort koppel brevid mig. Men vissa gånger har det hänt att deras hund har sprungit över på min sida och börjat skällt på min hund varvid han ibland skäller tillbaka och ger ett ryck.

Då får jag.. JAG höra att jag inte har kontroll över min hund!!!!



Ja vet att detta inte har något med saken att göra, jag blir bara så frustrerad av när aftonbladet osv nämner farliga hundraser när det till ett stort faktum är ägarens fel :S Så därför håller jag men om att ALLA hundägare och andra djurägare skall kollas i så fall. Inte bara de som vill ha stora hundar.



För själv anser jag att det är plågeri att sätta kläder och massa toffsar på sina hundar. :S



Förlåt för en galet långt kommentar. Men jag var tvungen att skriva det :)

2009-06-16 @ 00:24:14
URL: http://niihm.blogg.se/
Postat av: bleunt

Jodå, Rhodesian Ridgeback har jag erfarenhet av. Kände en uppfödare av dem, Eva Bryntse tror jag hon hette. Kanske köpte du den av henne?



Och faktiskt, ju mindre hundarna är till storlek desto odrägligare brukar de vara. Små hundar får inte samma diciplin, man känner väl att det inte behövs eftersom de är så lätta att hantera och ganska harmlösa. De mest ofostrade jyckarna jag mött är de små. Man glömmer att det är för hundens egen skull, och egen säkerhet som den måste vara diciplinerad.



Och människor som klär sina små hundar har en felaktig syn på djuren, om man frågar mig. Det är viktigt att inte se hundarna som personer. Det är inte deras små barn. Hundar är hundar, och måste behandlas därefter för allas bästa - inklusive hundarnas.

2009-06-16 @ 00:53:45
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0