Avslappnande spikmatta

Är det en artikel eller en reklamannons?

Det är andra gången på en vecka som jag läser om den där mattan. Och ingen av gångerna står det något om blindtest för att eliminera placeboeffekten. Och folk går på det, godtrogna och helt utan en gnutta skepsis. Jag önskar människor var mer skeptiska, att de tänkte mer. Men nej, och då kan man lura dem på pengar.

Någon som vet om några tester gjorts?
Meningen "precis som vid akupunktur tros spikarnas tryck ge ett rus av endorfiner" får mig att misstänka att inga riktiga tester utförts. Finns det inget i konsumentskyddslagen mot sånt här bluffmakeri?

Alltså, vid sidan av reklamartikeln (för det är fan reklam) skriver man att "trycket från spikarna mot ryggen gör att kroppen utsöndrar endorfiner". Hur ska ni ha det? Tror man att det funkar så, eller funkar det verkligen så?

Kommentarer
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Svar på din kommentar finns i min blogg !

2009-03-13 @ 20:33:36
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: Aaaa!

"Efteråt kan du känna dig yr, öm och få huvudvärk av endorfinpåslaget. Det går över." Helt utan biverkningar var det ju inte. Men läser man kommentarerna på aftonbladet verkar en del tycka att det funkar. Men det kan ju lika gärna vara för att man faktiskt lägger sig och kopplar av en stund om dagen, vilken man kanske inte gör utan en spikmatta.



Haha, ja vissa ger sig inte, fortfarande inte förstått, och väljer att flytta matchen till hemmaplan.

2009-03-13 @ 22:37:38
Postat av: bleunt

Emelie:

Okej. Synd att jag tröttnat på diskussionen då. Jag är klar. Ditt svar består säkert av något du skrivit tidigare, och som jag redan rättat med ett av mina svar.



Aaaa!:

Att en del tycker att det funkar är absolut inte samma sak som att det funkar. När media skriver såna här artiklar är det självklart att en viss placeboeffekt kommer vara aktuell.



Visst kan man argumentera att det är nyttigt om det bara får stressade människor att ligga och slappna av då och då. Det borde nog många göra oftare. Synd bara att de måste betala för det, och att någon tjänar pengar på det viset.



2009-03-13 @ 23:33:49
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A-palle

Haha, det här var bara för roligt ... :D



http://img10.imageshack.us/img10/6826/jovars.jpg

2009-03-14 @ 13:41:57
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

GAH! Fy fan för reklam! :p

Jag tänker inte ens på att jag har den eftersom jag inte ser den. Alla borde installrera Adblock Plus!

2009-03-14 @ 13:52:29
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0