Ljudböcker! <3

Ända sedan jag laddade hem Orwells 1984 och Kafkas Slottet förra året, har jag älskat ljudböcker. Jag läser ganska långsamt, och pga mitt lite trasiga öra får jag ganska lätt huvudvärk. Så ljudböcker är perfekta att stoppa in i mp3-spelaren medan jag bussar och vandrar omkring hit och dit. Jag älskar det!



Och här kommer några tips på intressanta ljudböcker jag avverkat det senaste året:

*Richard Dawkins - The God Delusion. (Utmärkt grund att börja med.)

*Sam Harris - End of Faith.

*Sam Harris - Letter to a Christian Nation.

*Christoffer Hitchens - God is Not Great.

*Christoffer Hitchens - The Portable Atheist. (Lite för avancerad för min nivå.)

*Stephen Colbert - I Am America And So Can You. (Riktigt rolig.)

*Julia Sweeney - Letting Go of God (Också riktigt rolig.)

*Charles Darwin - The Origin of Species (zzZZzz säger jag bara, faktiskt.)



Har du några tips på böcker du tror jag skulle gilla?
Något du tycker jag borde läsa? Det behöver inte vara om religion och ateism. Det kan vara vetenskap. Psykologi. Biologi. Historia. Till och med något som talar För religion på ett vettigt sätt (svårt att hitta). Just nu ska jag ta tag i några verk av legendaren Carl Sagan och sedan Stephen Hawkins, men sen behöver jag tips! 

Kommentarer
Postat av: Q ( förut snäll och logisk anonym men pga otrevlig anonym blev jag tvungen att ändra )

iofs inte så avancerad som dom böckerna du läser:/ men enligt mig borde alla gilla liftarens guide till galaxen :)

2009-03-03 @ 10:23:21
Postat av: bleunt

Dem har jag redan läst, allihopa. I en fet pocket för 6-7 år sedan. De var riktigt bra. :) Och tar faktiskt upp lite liknande saker. Samhällskritik och religion ur en ateists perspektiv, liksom.



Douglas Adams var ju faktiskt en mycket god vän till just Richard Dawkins.

2009-03-03 @ 12:50:32
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Q ( förut snäll och logisk anonym men pga otrevlig anonym blev jag tvungen att ändra )

skadar ju inte att läsa dom igen : ) har läst dom 8 eller 9gånger och nu när jag blir arbetslös blir det nog att man läser dom några gånger till : P



annars har jag för mig att "på stranden" av nevil shute är ganska bra ( blev en flytt innan jag riktigt han börja med den och nu vet jag inte vart den är ) fast det kanske inte är något du är intresserad av att läsa



2009-03-03 @ 14:47:03
Postat av: Henrik Petersson

Om du gillar Liftarens guide till galaxen kommer du förmodligen älska allt av Terry Pratchett.



Angående vetenskap är jag övertygad om att du kommer gilla Steven (Stephen?) Jay Gould och Tim Flannery (som har kallats "en australiensk Steven Jay Gould").



Hur pajade du örat förresten? På disco, va? Been there, done that...

2009-03-03 @ 14:59:34
Postat av: Henrik Petersson

Åh, förresten. Michael Crichton. Stilfullt förpackade vetenskap i ett skönlitterärt format.

2009-03-03 @ 15:01:47
Postat av: bleunt

Q:

Jag är dålig på att se om filmer, spela om spel och läsa om böcker. Finns för mycket bra som är oläst för att slösa tid på det tycker jag. Jag har redan lite ångest över att jag inte kommer hinna avnjuta allt innan jag dör. :/



"På stranden" är..?



Henrik:

Hmm, Discworld? Har lite erfarenhet av Discworld. Det var inget som fastnade. Är inte så förtjust i skönlitteratur, faktiskt. Tim och Steven/Stephen ska jag kika på.



Disco? Haha. Nej. Jag levde inte under 70-talet... ;p Nej, det är inget orsakat av ljud. Öroninflammationer, ärrbildning på trumhinnan, benröta och hörselben som lossnade.

2009-03-03 @ 15:18:12
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Fysikens Tao, av Fritjof Capra, kanske?

2009-03-03 @ 17:46:09
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: herzleid

Instämmer om S. Jay Gould

"A brief history of time" av Stephen Hawking kan också rekommenderas.

Jag har nog fler på lager, men mitt bibliotek är för närvarande nerpackat i lådor i tre olika städer..

2009-03-14 @ 15:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0