Om ateister har fel

En vanlig fråga som ställs till ateister är, "vad händer om du har fel?". Och visst, man skulle ju kunna lyssna på Pascals trossats för att vara på den säkra sidan, även om jag inte tror gud skulle vara så lättlurad. Men vad händer om ateister har fel?

Ptja, samma sak som händer om personen som ställer frågan också har fel. Då brinner vi i helvetet tillsammans. Men förmodligen brinner jag lite, lite mindre. Varför? För att många av världens gudar anser det vara en större synd att tro på en annan gud, än att inte tro på någon alls. Förmodligen mycket pga att det inte direkt fanns någon ateism att tala om för 4000 år sedan.

Vi kan ju titta på de tio budorden, till exempel. Där står det specifikt att man inte ska ha några andra gudar jämte honom. Däremot står det inget om att man måste tro på honom. Så jag tror ateister kommer undan ganska lindrigt, jämfört med till exempel hinduer.

Nu måste jag komma på något vettigt inlägg snart. :p


Förresten! I Sverige tjänar en chef/VD i snitt 13 gånger mer än en sin genomsnittliga anställda.
Hur många gånger mer tror du en chef/VD tjänar i USA jämfört med sin genomsnittliga anställda?
(Ni som läste Sam Harris "Letter to a Christian Nation" kanske minns)

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Som jag ser det så tillbringar jag hellre min evighet i ett eventuellt helvete än tillsammans med en gud som faktiskt bryr sig mer om vad man tror på än hur man betett sig i livet.



Om det visar sig att det finns en gud, en GOD gud, så kommer jag till himlen ändå för att jag varit en god människa. Punkt.

2009-03-02 @ 15:20:24
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Erik

WysiWyg, det beror ju helt på vad den guden har för definition om vad som är "gott" och inte.

2009-03-02 @ 17:47:34
Postat av: A-palle

Erik: eller så beror det på om wysiwyg's definition av vad som är en "god" gud =p

2009-03-02 @ 18:32:03
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Kunta

Om Gud finns så känns det både dumt och osannolikt att han skulle bestraffa ärlig skepsis medans han hyllar fega garderingar ala Pascal.

Pascals anledning till att tro är ju lika ihålig som alla andra argument i Guds favör. Det han presenterar är trams. Man kan inte välja att tro för att vara på den säkra sidan. Antingen tror du eller så tror du inte. Visst går det att låtsas, men då är vi tillbaka på samma ställe där jag började den här kommentaren.

2009-03-02 @ 18:45:35
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Erik; och jag är som sagt inte intresserad av att tillbringa evigheten med en gud som definierar "godhet" som "du ska blint tro på/följa mig".

2009-03-03 @ 10:12:26
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: André

En amerikansk VD tjänar 475 gånger mer i jämförelse med en genomsnittlig anställd i samma företag! Det var visst ingen annan som ville svara på den frågan. ;)

2009-03-05 @ 08:55:13
URL: http://andrethegreat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0