Min mus är våt

Photobucket

Så går det när man biter sönder tapeten. Då sprutar Tommy på dig.

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Va? Sprutade du vatten på hamstern? :P

2009-05-16 @ 14:15:32
Postat av: bleunt

Vem sa något om vatten?









;p









Ja, bara vatten. Lovar. :)

2009-05-16 @ 14:16:57
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Haha! :P



Nej, men jag fick upp en bild i huvudet:

Hamster biter på Tapet.

Tommy sprutar med vattenspruta på hamster.

Hamster lär sig att aldrig bita på tapet igen.



Men vid närmare eftertanke: Skulle det i så fall vara nödvändigt att fullständigt DRÄNKA det stackars djuret? :D



Nej Tommy, det här får du förklara, så ett stackars djurvänshjärta kan får ro i natt! :P

2009-05-16 @ 14:29:05
Postat av: Erik

Åh, vilken våt och fin mus du har!

2009-05-16 @ 14:29:10
Postat av: bleunt

Henrik:

Hon trodde hon kom undan vattnet genom att bara kliva ett par steg åt sidan. Hon har aldrig blivit sprutad förut. Det tog ett tag innan hon fattade att hon måste springa därifrån och överge tapeten. Sen behövs det inte mycket för att dränka en så liten sak. :p



Men vi torkade henne med handduk sen. Ingen fara, hon överlever. Hon har ett bra liv när hon är torr. ;) Massa god mat och en hel lägenhet att springa fritt i och riva sönder alla tapeter.

2009-05-16 @ 15:12:14
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

"Ingen fara, hon överlever."



Att spruta vatten på en hamster i det syftet godkänner jag, så du behöver inte stålsätta dig för någon tröttsam debatt i dag. ;) Tror nog hennes förfäder har blivit blöta i det fria både en och två gånger.



Men, av ren nyfikenhet, är du säker på att det funkar? Är vattensprutning en rekommenderad metod för att avvänja hamstrar vid saker, eller är det mer ett expriment på eget bevåg? Trots att jag haft hamstrar har jag dålig koll på hur lärorika de är...



För övrigt är det rätt intressant att se en blöt hamster. Man ser kroppskonturerna mycket tydligare. Hon har ju faktiskt öron! :-D





2009-05-16 @ 17:21:50
Postat av: bleunt

"är du säker på att det funkar?"



Jag tvivlar. Det får bort henne för stunden, utan att jag behöver skjuta bort fåtöljen och knäppa till henne. När hon biter tapet någon annanstans knäpper jag till henne. Det ogillar hon mer. Hon knastrar och hamnar på rygg, sen springer hon iväg och låter arg. Men hon lär sig aldrig. Ge henne ett par dagar och hon är tillbaka igen.



Jag tror det krävs mer obehag än vad jag är villig att åstadkomma för att det ska klicka. Nu ser hon det nog bara som ett tillfälligt avbrott.



Kaniner/hundar/katter lär sig däremot snabbt. Speciellt om man blandar ättika i vattnet. ;)



Och ja, hamstrar ser knappt ut som hamstrar när de är helblöta. 50% av dem försvinner.

2009-05-16 @ 18:15:17
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

"Jag tror det krävs mer obehag än vad jag är villig att åstadkomma för att det ska klicka. "



En etologisk lektion i all välmening: det är inte säkert att det funkar så.



Vi hade en arg tupp en gång. Pappa brukade sparka till den varje gång den attackerade. Den lärde sig trots det aldrig, fast pappa sparkade hårdare och hårdare.



Tydligen är det inte så man ska göra. Det man ska göra är att trycka ner tuppen i marken, och gärna jaga den lite, flaxa med armarna och gala. Det är nämligen så tuppar sätter sig i respekt hos varandra. En sådan behandling hade alltså gjort mer nytta än en Beckham-spark i veckan.



Min poäng med exemplet är att större fysiskt obehag inte nödvändigtvis kommer lära hamstern mer. Troligen, enligt min högst amatörmässiga bedömning, men inte nödvändigtvis.

2009-05-16 @ 20:43:37
Postat av: carroe

Nu är den ren iaf.

2009-05-16 @ 22:53:11
URL: http://carroe.blogg.se/
Postat av: fia

kanske något sent, men ramlade in av en google-händelse. tips: blås på hamstern nästa gång.

2010-01-02 @ 20:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0