Om vi slopade all skatt

Jag prenumererar på Penn Jilettes YouTube-kanal. Han är libertarian, det vill säga han vill ha så liten inblanding av staten som möjligt. En sak som han sa i ett av sina klipp fastnade i mitt huvud. Han frågade en som tyckte skatterna i USA skulle höjas, varför hon inte betalade mer i skatt. Om skatten ligger på 30%, och man tycker den ska ligga på 35%, varför betalar man inte bara 35% i skatt då? Inget stoppar dig från att göra det. Ge staten lite extra att jobba med, liksom.

Själv vill Penn att skatter ska slopas totalt. Han vill inte att staten ska lägga sig i alls angående var vi placerar våra pengar. Tydligen litar han på att människor är goda nog att frivilligt ge upp sina pengar till diverse organisationer och institut innanför och utanför den offentliga sektorn. Och låt oss låtsas att så är fallet - skulle inte det kommersialisera allt? Sjukhus, skolor, infrastruktur, välgörenhetsorganisationer etc. Allt skulle handla om vem som gör bäst reklam för sig själv.

Om de får 30% av folkets inkomst skulle 15% gå åt till att göra reklam för sig själva, och bara de som lyckades bäst med det skulle få skattebetalarnas gåvor. Nej, staten får sköta det där så att det blir rättvist. Bieffekten av den lösningen är såklart att staten lägger pengar på saker jag inte tycker de ska spendera mina pengar på, men det kan jag tåla.

Urgh, inte så himlans intressant inlägg det här...
Vad tycker du? Ska man sänka eller ta bort skatterna helt, och låta folket själva välja vad de vill skänka sina pengar till? 

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Jag kan tipsa dig om boken "Jennifer Government", väldigt bra bok som tar upp en framtid liknande den du beskriver. Väldigt intressant, och rolig, läsning.



I mitt tycke så tycker jag inte att skatter/gemensam välfärd står i motsatsförhållande till frihet från statens klåfingrar. Må så vara att staten på sistone börjat utnyttja sin makt allt mer och mer till att detaljstyra oss, men det har inte så mycket med våra skatter/välfärd att göra. Se bara på USA, de har inte lika mycket skatt/välfärd som vi, och deras stat är ÄNNU värre.

2009-05-07 @ 09:11:25
URL: http://www.losatankar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0