Religion - en bieffekt

Om du har en timma till övers föreslår jag att du tittar på det här klippet.
Det här är nog det mest intressant jag vet just nu, och jag Måste läsa "The God Gene" snart. Varför vi är så angelägna att tro på irrationella saker är otroligt intressant, och kommer förhoppningsvis öppna många ögon i framtiden. Att veta hur vi fungerar, och vart bieffekterna av funktionen leder.

Kommer de här delarna av vårt sinne att mattas av när de inte längre fyller några egentliga syften? Vår hjärna kommer alltid vara delvis irrationell och lättlurad, men jag tror många av designfelen och bieffekterna kommer försvinna mer och mer. Jag hoppas iaf det. Å andra sidan påverkas vår hjärna inte längre av evolution, förmodligen. Natural selection är något som inte längre berör oss, och därför har evolutionen stannat av. Det finns inget som knuffar utvecklingen framåt, inget som ställer krav på oss. Nu hänger allt på kunskap under en livstid.

Vissa av frågorna från publiken de sista 10 minuterna är extra intressanta.


Kommentarer
Postat av: seraph

Awesome.

2009-05-11 @ 00:49:50
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0