Sportfans är idioter

Jag vet inte vad jag tycker är läskigast - någon som dyrkar Gud eller någon som dyrkar en idrottsklubb. Någon vars liv kretsar kring ett allvetande väsen, eller någon vars liv kretsar kring Hammarby. Till exempel. Visst, idrottsklubben är verklig. Även om illusionen att fotbollsmatchernas resultat spelar någon jävla roll alls är totalt fejk. Men de som tror på en gud har åtminstone ett skäl, även om deras tro inte har någon grund.

Om du är ett fan av ett lag är det möjligt att du är en idiot. Om du hejar på ett lag inom någon sport, och om du blir uppriktigt ledsen och arg om det laget förlorar, då är det möjligt att du är en idiot. Om du använder ordet "älskar" när du pratar om din idrottsklubb, då ÄR du en idiot.

 Och jag förstår inte hur du tänker. Det är illa nog när spelarna på allvar blir arga och upprörda över dombeslut, som om det spelar någon jävla roll egentligen. Det är en lek, som ni gör till allvar. Väx upp. Men värre är när fansen tar det på så stort allvar att de blir aggressiva, och till och med våldsamma. Hur funkar ni?! Eller funkar ni alls?

Varför bry sig på riktigt?!

Det är en betydelselös lek. Det är en betydelselös klubb. Spelarna har ett av världens kanske mest betydelselösa jobb, och de flesta har ingen lojalitet mot klubben de spelar i. Det handlar om pengar. Majoriteten av spelarna i de stora klubbarna är inte ens från klubbens stad! Jag tror The Amazing Atheist uttryckte det bäst.

Och det här gäller landslag också. Det är helt OK att tycka det är underhållande att se på när spelarna kör sin grej. Det kan vara ett vackert nöje. Även om jag inte kunde bry mig mindre om diverse klubblag så hejar jag på Sverige när de spelar. Men jag glömmer aldrig att det är en lek, helt utan betydelse eller mening för mig.

Photobucket

Skaffa er egna jävla liv, så ni slipper leva genom andras prestationer. Patetiska idioter.

Kommentarer
Postat av: Erik

Ja, det är lite tragiskt, det är väl den där typiska mänskliga grejen om att tillhöra något större, någon flock, det är väl det som lockar, lurar. Sen behöver man inte vara en komplett idiot för detta, min far t.ex, han hejar på ett hockeylag, och blir glad och ledsen osv. men han är jävligt smart och vettig i övrigt.



Däremot så är han aldrig uppriktigt arg på motståndarlag osv. så det är väl lite vettigare.

2009-05-23 @ 11:00:31
Postat av: bleunt

Ja, det är garanterat flockinstinkten som spökar. Det är som fantomsmärtar för en funktion som inte fyller något egentligt syfte.



Min pappa är likadan. Han kan sitta och svära högt när han ser på en landslagskamp. Så länge man kan släppa det direkt när matchen är slut är det bara fånigt, men inte idiotiskt. Harmlöst. Så länge man kan säga "ah, sjuttsingen" och gå vidare.



2009-05-23 @ 11:12:34
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Fy fan vad bra sagt! Håller med så jävla hårt! :D

2009-05-23 @ 17:28:09
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: seraph

Nu kom jag att tänka på när jag jobbade som personlig assistent och åkte på hockey i Gävle ganska ofta. Jag stod där som ett fån och tittade på alla vrålande människor som blev förbannade och såg ut som de skulle börja grina när brynäs förlorade. Jag fattade ingenting.



Lol...

2009-05-23 @ 17:51:36
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0