Who Vs. Whom

Jag anser mig vara riktigt bra på engelska. Där är jag inte ödmjuk. Jag är förmodligen bättre på det än någon jag känner. Och om någon känner sig förnärmad av det är det bara att fixa en duell. ;)

Men en sak har jag aldrig fått grepp om. Jag har aldrig lyckats lära mig helt ut när det ska vara Who och när det ska vara Whom. Jag har knappt ens baskunskaperna och vågar sällan använda mig av det. Alldeles för ofta har jag helt enkelt inte en aning. Så om någon har ett bra trick eller några enkla regler som kan hjälpa mig vore det jättebra. =/

Kommentarer
Postat av: herzleid

"Whom" är objektsformen. Enklast att komma ihåg är att den används vanligtvis efter preposition (I satser som "To whom did you give the book?" ->"I gave him the book" kan man tydligt se kopplingen subjekt/objekt, eftersom "him" är objektsform av "he").



Så det hjälper om man har koll på grundläggande grammatiska konstruktioner (dvs kan analysera vad som är subjekt och objekt i en sats). Sen kan man alltid skaffa sig en engelsk grammatik och läsa på i detalj ;D



Eller läsa Wikipedia: %28pronoun" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Who(pronoun)

2009-05-30 @ 00:27:16
Postat av: bleunt

herz:

Ja, precis! Det som förvirrar är att det aldrig används, så man får det aldrig att fästa i ryggmärgen. Det är liksom så jag lärt mig allt, både i svenska och engelska. Det sitter liksom i ryggmärgen, och jag tänker inte på regler. Men det var ett bra tips det där med objekt och subjekt. Jag ska öva och se om jag kan använda det utan att tänka efter i framtiden, som "de och dem".

2009-05-30 @ 11:41:55
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: herzleid

Haha, det beror ju på att de som har engelska som modersmål inte har vett att använda det korrekt heller ;) Precis som svenskar som generellt använder "dem" eller ännu värre "dom" oavsett vilken funktion ordet har i meningen. De/dem är nog det närmaste vi har samma problematik, eftersom uttalet i vardagsspråk blir det samma ("dom").



Många såna där grammatiska klurigheter blir enklare att få grepp om, om man kan byta ut ord mot ngt annat (fast det förutsätter ett visst mått av kunskap, så man vet att man byter mot "rätt" ord och så där.) "De såg honom hoppa / Han såg dem hoppa"



de, han = subjekt

honom, dem = objekt



2009-05-30 @ 18:50:00
Postat av: Em

"Whom" används mer i ett propert syfte. Tex kan man säga: With whom will you be staying with/with whom shall you go to? De flesta engelsktalande människor jag känner använder sig aldrig av det.

2009-05-31 @ 18:45:47
Postat av: Tess

Själv har jag problem med när man kan och ska använda sig av ordet "nor". Har aldrig fått grepp om det...:-/

2009-06-02 @ 14:58:09
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0