Har alla vi fiskar i öronen?

Så jag kollade på den andra trailern av Avatar.
Och det slog mig att rymdvarelserna pratar perfekt engelska.

Facepalm!

Det förstör inlevelsen totalt. Det är nästan lika dumt som när Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien och andra dubbar filmer. Men bara nästan. Varför är amerikaner så rädda för undertexter? Anime dubbas, och utländska filmer gör man remakes av för att passa den amerikanska publiken. Hur många japanska skräckfilmer har inte blivit till remakes? Låt den rätte komma in, samma sak där - remake. Även filmer man tror är amerikanska, som The Departed, är remakes.

Jag fattar inte hur folk kan köpa det faktum att rymdvarelser pratar engelska. MYCKET beröm till årets bästa film, District 9, för att man VÅGADE fatta beslutet att låta rymdvarelserna tala ett främmande språk. District 9 bevisar att undertexter funkar, och förstärker realismen och inlevelsen.

Sen har vi ju kommande spelet Assassin's Creed 2, som utspelar sig i Italien under renässansen. Där talar alla engelska, men man kör med det gamla tricket att de talar med italiensk brytning. He-rre-gud, så dumt.

Och jag ska inte ens nämna spelet Mass Effect 2, där människorasen nyss fått första kontakt med alla varelser i universum för bara några år sedan. Ändå pratar alla rymdvarelser engelska. Bara så där, och vi ska köpa det.

Nej, tacka vet jag Douglas Adams som åtminstone kom på en förklaring till dessa dumheter. Plötsligt ska vi ta för givet att vi alla har en babelfisk i örat.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Anonym

Va? Pratar inte alla utomjordingar Engelska? E.T lärde ju sig snabbt. Där snackar vi integration :P

2009-11-03 @ 08:09:39
Postat av: Alex

Aldrig riktigt tänkt på det här.. Men nu när jag läste inlägget förstår jag..

2009-11-03 @ 13:50:51
Postat av: max

HAHAHA

omg.......



och själv har jag absolut noll förhoppningar om avatar. visst, imponerande animation, men det måste finnas mer därtill

2009-11-03 @ 16:38:57
Postat av: A

Håller med om att det vore trevligt om fler vågade köra med andra språk, men att det skulle förstöra inlevelsen totalt håller jag inte med om. Och ibland kan jag t.om tycka att det är bra med engelska röster på folk som inte borde talat det, då det gör det lättare att höra nyanser och känslolägen. Å andra sidan kan det ju vara bättre med kassa alien-röster än kassa engelska röster, i te.x. spel.



Jävligt bra skötti District 9 dock! Mucho kudos!

2009-11-04 @ 19:11:50
Postat av: Erik

I första Assassins Creed så körde dom ju faktiskt med att den där maskinen man ligger inkopplad i översätter språket osv., så dom har faktiskt en undanflykt!

2009-11-06 @ 02:14:04
Postat av: Erik

(jag antar alltså att man använder samma maskin i 2an, och därför samma ursäkt)

2009-11-06 @ 02:14:36
Postat av: bleunt

Lustigt att de ändå talar med brytning då. :p

2009-11-06 @ 12:27:24
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Erik

Ja, det är skitfånigt, Haha :D

2009-11-06 @ 16:17:11
Postat av: Pjater

Avatar måste jag se verkar vara feta effekter, har träffat en kille på ett forum som e statist i den filmen :D

2009-11-06 @ 23:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0