Våra kulturella prioriteringar suger

Så åkte någon ut ur Idol. Jag vet inte vem.
Fort, en fråga:

Vem vann Idol förra året?



Jag vet.



Vet du?



Vad är svaret då?



Ja, just det.



Kevin Borg.



Och tvåan då?



Alice, var det va?



Okej, en till fråga:



Nämn en nobelpristagare från 2008.



Inte lika lätt, va? Var det då Al Gore vann? 
Om du kunde det, då ska du ha beröm.
Alla vi andra ska fan skämmas. Det är så fel att vi kan Idol-vinnare, men inte kan namnet på människorna som faktiskt presterar något av kvarstående värde.

Jag undrar hur många tonåringar som idoliserar Playboy och Paris Hilton, och hur många som idoliserar Marie Curie. Jag skäms över våra kulturella felprioriteringar, och känner mig som en idiot. Det borde förmodligen du också göra.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Erik

Jag hade faktiskt ingen aning om att Kevin Borg vann förra året, eller att Alice kom tvåa. Nog för att jag inte har någon koll på nobelpriset heller, men ändå.

2009-11-27 @ 23:27:01
Postat av: A-palle

Vem fan är Kevin Borg?

2009-11-28 @ 02:43:26
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag är full.

2009-11-28 @ 02:51:52
Postat av: Alex

Ja, visserligen är det skrämmande o.o.

2009-11-28 @ 03:19:20
Postat av: Henrik Petersson

Möjligen kan man argumentera såhär: Kevin Borg hör jag på radion varje dag, Al Gore märker jag aldrig av. Alltså är det bara naturligt att jag känner till K-B bättre.

2009-11-28 @ 04:49:46
Postat av: Max

sant. det är media också som ställer till det

eller så är det bara så att "lättare" saker fastnar bättre ;s

2009-11-28 @ 11:56:48
Postat av: bleunt

Henrik:

"Kevin Borg hör jag på radion varje dag, Al Gore märker jag aldrig av."



Och där har vi felet i ett nötskal. Nu tycker jag till exempel nobelpriset i litteratur är pretentiöst och jättefånigt, men de andra borde uppmärksammas mer. Det borde inte vara större att vinna Idol än det är att vinna nobelpris.



Jag önskar vår kultur kunde ge uppmärksamhet där den förtjänas, i stället.

2009-11-28 @ 12:57:30
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Lol @ Al Gore... Och jag visste faktiskt inte att Kevin Borg vann idol, så det kändes bra iaf. :P

2009-11-28 @ 18:42:36
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: herman

Kemi och fysik har väl aldrig varit speciellt poppis bland tonårstjejer?

2009-11-29 @ 04:26:09
Postat av: Gottfrid

2009-11-29 @ 11:03:10
Postat av: Gottfrid

Kevin Borg? Nog för att jag har hört talas om honom men jag visste inte att han kom från Idol. Alice, hm... inte en aning. Al Gore, jaså han vann Nobelpriset. För vad?



Man borde skämmas ja.

2009-11-29 @ 11:05:29
Postat av: WysiWyg

1. Al Gore vann väl aldrig något Nobel-pris? Han väl "Fredspriset i Alfred Nobels ära"? Det är trots allt skillnad. ;-)



2. Då jag anstränger mig väldigt hårt för att totalt ignorera allt vad Idol heter så vet jag fortfarande inte ens vem den därna Kevin eller vad du sa att han hette är för någon.



3. Det främsta skälet till varför Nobel-prisvinnarna inte blir kändisar är pga det de faktiskt gör. Du kan inte skriva en artikel riktad till allmänheten om deras vinster, eftersom deras områden är extremt teoretiska (oftast) och inte sällan kräver att man iaf har en högskoleutbildning i bagaget för att verkligen kunna uppskatta deras bidrag.



Jag tror dock det är rätt lätt att ordna. Gå tillbaka till ursprunget, och belöna uppfinningar som vi faktiskt ser i vardagen istället.

2009-11-30 @ 15:35:23
Postat av: bleunt

1) Nej, det är ingen skillnad alls, faktiskt. Han vann The Nobel Peace Prize. Ingen bryr sig om något mer än det.



2) Jag trodde faktiskt alla skulle veta det. Förvånansvärt många som inte gör det.



3) Folk är för dumma.

2009-11-30 @ 17:10:11
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0