Sanningen om svininfluensen och vaccinet

Nu börjar jag tröttna på alla konspirationsteorier om svininfluensan och vaccinet. Jag börjar tröttna på folk som får sin information från Aftonbladets framsida, och som därför tror vaccinet är farligare än sjukdomen. Så jag tänkte skramla ihop lite av det jag skrivit i diverse forum, och göra mitt för att sprida RÄTT information.

Om du har några frågor som du inte hittar svar på här kan du gärna ställa dem.

Punkt #1: Vaccin innehåller tiomersal som orsakar autism.

Nej. Det har motbevisats för längesen. Gång på gång. Och inte bara av läkemedelsföretagens forskare. Det är dags att släppa det tomma argumentet nu, tycker jag.



Punkt #2: Vaccinet innehåller kvicksilver, som förgiftar dig.

Både ja och nej. Det är så otroligt lite att det är totalt harmlöst, och inte en enda studie någonsin har visat att det ska ha något samband med autism eller annan form av ohälsa. Du kan även be om att få en injektion som är totalt fri från kvicksilver, om du trots alla undersökningar ändå är rädd. Eller så kan du be om nässprayen, som också är 100% fri från den harmlösa mängden kvicksilver.



Punkt #3: Det kan omöjligt vara på mitt ansvar att vaccinera mig för att skydda andra.

En betydligt stor mängd människor har inte tillgång till vaccinet, av olika skäl. Vissa bedöms ligga i riskzonen, på grund av till exempel defekta immunsystem eller allergier eller sjukdomar. De här människorna är beroende av oss som får ta vaccinet.

I vilket fall som helst är det ju bara logiskt att ju fler som är vaccinerade, desto svårare har smittas att spridas. Du är förstås inte tvingad, och måste inte samarbeta om du inte vill.



Punkt #4: Svininfluensan kommer inte orsaka någon skada. Den är inte värre än vanlig influensa, och all denna hysteri är bara för att sälja vaccin.

Det här var min åsikt också. Och jag håller med om att media missköter sig. Men lyssnar man på läkare och vetenskapsmän så handlar det om potentialen. Om risken. Om varför det argumentet som punkt #4 representerar inte riktigt håller.



Punkt #5: Det har inte gjorts riktiga tester på vaccinet än. Vi är försökskaniner.

Det här är precis samma vaccin som vi tagit mot influensa under en väldigt lång tid över hela världen. Enda skillnaden är en död eller försvagad version av H1N1-viruset, för att bygga upp immunförsvaret mot det. Alla vaccin innehåller en död eller försvagad form av sjukdomen de ska verka mot.


Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: max

ointressant blunt :(

2009-10-24 @ 13:04:51
Postat av: Erik

Jag tycker att det var ganska intressant.

2009-10-24 @ 14:06:11
Postat av: Tove

Jag har funderat lite på det där med att smittan får svårare att spridas om man vaccinerar sig. Jag har fått för mig att man kan bära på virus, och sprida vidare det till andra, även om man är immun och inte smittas själv. Om det är så så borde väl inte vaccinet hindra smittan från att spridas? Väl?

2009-10-28 @ 14:23:22
Postat av: bleunt

Tove:

Nej då, vaccinet gör så att ditt immunsystem tar kål på bacillerna.

2009-10-29 @ 12:15:24
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0