Dödsstraff

Har jag skrivit om dödsstraff? Jag vet inte.
När rapporter om ett våldtäktsförsök på en 8-årig flicka trillade in gick diskussionerna varma på Loading. Förvånansvärt många yrkade på dödsstraff, och kanske är vårt samhälle inte så långt ifrån den formen av bestraffning som jag alltid trott.

Ni som yrkar på dödsstraff (om någon läsare gör det), till vilken nytta?
Avskräckande syfte? Rättvisa för offret? Förhindra att det sker igen?

Avskräckande syfte:
Fungerar det verkligen? Har länder med dödsstraff verkligen färre brott av den grövre sorten? Kollar vi på USA och jämför deras statistik med Sverige blir svaret genast nej.

Rättvisa för offret:
Innebär det att vi bara avrättar förbrytaren om offret kräver det? Ska vi verkligen lägga det ansvaret på offret? Är offret opartisk? Kommer offret fatta samma beslut i dag som om 10 år? Finns en risk att offret ångrar sitt beslut? Eller ska vi avrätta brottslingen oavsett vad offret vill? Är det verkligen rättvist med dödsstraff för våldtäkt i så fall?

Förhindra att det sker igen:
Att döda någon pga en riskfaktor känns tveksamt. Att döda någon på grund av att det finns en risk för vad personen kommer göra. Vore det inte lika bra med livstid i så fall?


Vad tycker du? För eller emot dödsstraff?
Finns det något brott du skulle kunna tänka dig dödsstraff för?
Varför? Varför inte?

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Ökänslig jävel

Men det kostar ju pengar med fängelsen. Mycket billigare för ALLA om de bara dör xP

2009-09-10 @ 22:54:32
Postat av: bleunt

Beror på hur man dödar dem. Till exempel så sköts många avrättningar upp I Texas under finanskrisen, eftersom ämnet man injicerar i kroppen är så dyrt. Bättre är det att låta fångarna arbeta, om det är ekonomi det handlar om.

2009-09-10 @ 23:50:54
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Erik

Ja, sätt fångarna i obligatoriskt arbete istället, arbetar dom så får dom mat, arbetar dom inte får dom inte mat, eller nåt sånt, bättre det än dödstraff åtminstone.

2009-09-10 @ 23:58:34
Postat av: Henrik Petersson

"Finns det något brott du skulle kunna tänka dig dödsstraff för?"



Nej (av samma skäl som du, typ) men jag har hört några gånger om folk (svenskar) som tycker det borde vara dödsstraff för sexuella övergrepp på barn.

2009-09-11 @ 00:28:35
Postat av: KJ

Jag tycker att det bör vara straffbart med döden om man:

Är religiös.

Särskriver.

Bantar.

Är fet.

Läser bloggar.

Skriver bloggar.

Dubbar filmer och serier.

Begår självmord.

Gör onödiga listor.

Recenserar saker.

Gillar mode.

Borstar tänderna varje dag.

Köper snygga sneakers men drar åt skosnörena jättehårt så att skorna ser helt CP ut.

Pratar om marijuana som någonting farligt medan man dricker lagligt inhandlad dödlig sprit.

2009-09-11 @ 02:18:28
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: A-palle

Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad? :p

2009-09-11 @ 03:28:35
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

"Recenserar saker."



Crap!



"Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad?"



Jag tror jag skulle villa bli frisläppt. :D

2009-09-11 @ 07:07:58
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Seraph

"Oj kolla, den där killen mördade någon! Det är ju fel! Döda honom!"

2009-09-11 @ 07:53:48
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: A

Vill ha en källa på att det skulle vara billigare med dödsstraff. Kommer ihåg att jag kolla upp det för några år sedan och rättegångskostnaderna var mycket högra i fall med död som utgång.



Och att låta fångar jobba kan ju vara en bra idé, men det finns risker med det och jag skulle tycka det var vidrigt om det blev en industri av det hela. Vi vill ju inta ha nån Gulag-shit.



2009-09-11 @ 19:45:49
Postat av: bleunt

"men det finns risker med det och jag skulle tycka det var vidrigt om det blev en industri av det hela"



Ja, ett fack skulle behövas. Och en viss summa skulle behöva gå till fängelset. Och varför inte göra fångarna till delägare, eller bara ge dem en vanlig lön.

2009-09-11 @ 20:14:50
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: carroe

Jag tycker man ska plåga dom jävlarna.

2009-09-11 @ 21:56:14
URL: http://carroe.blogg.se/
Postat av: Erik

Sitter inte Anders Eklund och snickrar Jysk-möbler med hagamannen eller hur det nu var? :D

2009-09-12 @ 01:14:49
Postat av: Jessica

Jag är emot dödsstraff. Jag tycker att dödsstraff kan ses som en "enkel" utväg för den dömde. Jag tycker det är bättre att den dömde får leva inlåst, det känns mer. Och ännu bättre är det om den dömde ångrar sig och får leva med vetskapen om vad han/hon gjort, i resten av sitt liv.



Sen finns det några fall där de fått veta att den redan avrättade, egentligen var oskyldigt dömd.

2009-09-12 @ 20:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0