Smaklös reklam

Nu när jag varit hos mor min över påsk har jag även kollat på TV för första gången på ett par veckor. Där ser jag en reklam för Burger King. En man äter en hamburgare i ett hotellrum. En ko sparkar in dörren, och blir upprörd. Ja, det kan man ju förstå. Han äter ju kött, från kor.

Men icke. Kossan är upprörd för att hamburgaren är gjord av kyckling, inte kött. What. The. Fuck. Jag är inte vegetarian, men till och med jag tycker den reklam är smaklös och korkad. Jag förstår om reklamen gör vegetarianer sjuka av avsky.

Gabriella nämnde att det är precis som Douglas Adams skildring i restaurangen i slutet av universum, där kossorna bjuder på sig själva och låter kunderna provsmaka deras kött innan de slaktas. Bara det att i Burger King-reklamen handlar det inte om satir. Så otroligt korkad och smaklöst.

Och jag är förvånad över att jag reagerar, men det gjorde jag.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: A

Agree. Kyckling över nötkött all day any day!

2010-04-04 @ 20:43:30
Postat av: seraph

Tjejen (och jag självklart) reagerade över detta häromdagen också. Om något borde väl kossan vara glad över att den slipper ätas upp...



Men nej, den blir svartsjuk för att den vill ätas upp? Det är en sinnessjuk reklam. sanslöst vidrig egentligen.



2010-04-04 @ 22:58:20
URL: http://www.seraph101.wordpress.com
Postat av: Erika

Varför heter det HAMburger om det är ko? *förvirrad*

2010-04-04 @ 23:02:19
URL: http://mizzboracay.blogg.se/
Postat av: Nevermind

Erika:

"Inom lingvistiken utgör hamburgaren ett typexempel på ett intressant fenomen; förskjutning av avledning. Ordet hamburgare består ursprungligen av två led - hamburg och -are. Denna avledning har senare kommit att ändras i takt med att ordet används mer frekvent. Idag används leden ham och burgare för sig, så att man kan skapa nya burgare, till exempel ostburgare, eller fiskburgare. Förledet ham har alltså snarare fått betydelsen kött, än som ursprunget antyder, signalera om att rätten kommer från Hamburg."



Direkt taget från Wikipedia där det finns att läsa mer intressant info om den sagolikt populära maträtten. Have fun!

2010-04-04 @ 23:14:10
Postat av: bleunt

Lite som den konkurrerande men inte alls lika populära parisaren, då. :p



2010-04-05 @ 00:29:40
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Siri

Det jag reagerar mest på - förutom att det är en idiotisk reklamidé, som påpekats här, är att de envisas med att vara så köttkåta trots att det kommer fram mer och mer om att det finns så mycket negativt med det. Varför inte fixa en ny veg-burgare, för PR:ens skull åtminstone?! Lite roligt att de håller fast vid den sjunkande båten så hårt.

2010-04-06 @ 12:46:52
URL: http://argatjejer.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0