Min rasistiska musiksmak

Jag lyssnar på Hiphop. Jag har gjort det i 15 år, och kommer förmodligen göra det i minst 15 år till. Förlåt, jag kan inte hjälpa det. Det är hopplöst. Anyway, hiphop är ju en ganska svart genre. Hur många aktiva vita rappare känner en vanlig person till idag? Alltså, förutom Eminem. Jag vet inte. Den där killen i Limp Bizkit? Typ.

Men konstigt nog lyssnar jag förmodligen på fler vita artister än svarta. Hur kommer det sig? Är det så att jag omedvetet avfärdar svarta? Så är det nog. Jag är musikaliskt rasistisk, eller något. Så jag tänkte sätta ihop en liten lista, för att se om min musiksmak verkligen är så rasistisk. Och resultatet blev...



VITA:
Sage Francis
Sole
Buck 65
Ratatat
Why?
Restiform Bodies
Alias
Doseone (vetefan vad han är, men ser väl rätt vit ut)
Aesop Rock (förmodligen vit, eftersom han typ har ett judiskt namn)
Josh Martinez (judisk med en gnutta mexikanskt)

SVARTA:

Fugees
K-Os
Saul Williams
Busdriver


Det var väl alla jag kunde komma på.
Så... Fyra svarta. Och du finns Fugees inte ens längre.
Vad har min musiksmak emot svarta artister? Varför dras jag mest till vita?

Konstigt.


Kommentarer
Postat av: bleunt

Vad fan är Aesop? Namnet låter judiskt, men låten Holy Smokes tar ju upp kristendom. Weird.

2010-02-24 @ 18:13:40
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Lyssnar du bara på hipster-pretto-bork-bork-grejjer? vet inte om det är rasism, men nog verkar det som du har en del komplex när det kommer till musik ;) Missuppfatta mig inte , älskar flera av de där grejjerna, men chansen är nog ganska stor att du begränsar dig där du gör för att du bryr dig om image. Jag menar, vad finns det för anledning någon som gillar hip-hop inte gillar t.ex. Oukast (ATLiens)

2010-02-24 @ 18:28:19
Postat av: max

svarta rappar endast om horor o pengar

2010-02-24 @ 18:31:59
Postat av: bleunt

"Lyssnar du bara på hipster-pretto-bork-bork-grejjer?"



Jag är för gammal för att lyssna på något hårt. :( Men har du några bra tips som jag inte redan misslyckats med att gilla så smakar jag gärna.



"men chansen är nog ganska stor att du begränsar dig där du gör för att du bryr dig om image"



Om jag brydde mig så mycket om image skulle jag valt en annan genre. ;)



"Jag menar, vad finns det för anledning någon som gillar hip-hop inte gillar t.ex. Oukast (ATLiens)"



Först och främst vet jag inte om jag gillar hiphop. Måste ju finnas någon gräns för hur mycket av en genre man kan hata och ändå gilla den.



Sen gillar jag Outkast. Verkligen. Det är bara inget jag stoppar i mp3-spelaren, och oftast något jag tröttnar fort på. Samma sak gäller Busta Rhymes (eller ja, hur han var i slutet av 90-talet iaf). Och NERD. Och Nas. Och Jurassic 5. Bone Thugs N' Harmony. Och även äldre som A Tribe Called Quest. Jag lyssnar på dem ibland. Jag har mina perioder. Men det är just det - perioder. Jag tröttnar, och går vidare. Tills vidare.



2010-02-24 @ 18:46:10
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

"ag har mina perioder. Men det är just det - perioder. Jag tröttnar, och går vidare. Tills vidare."

ok, men perioder räknas ;) Allt jag lyssnar på (även om det bara rör sig om olika typer av hip-hop) går i vågor. Har tex. inte lyssnat så mycket på Sage senaste halvåret, men jag håller ändå honom som en av mina favoritartister.



"Måste ju finnas någon gräns för hur mycket av en genre man kan hata och ändå gilla den. "

gilla>>>>>> hata. Har man en rappare på sin top-10 lista så skulle jag för enkelhetens skull säga att man gillar rap.



Och ska jag tipsa så skulle jag väl nämna DOOMTREE-kollektivet igen, främst P.O.S och Dessa. P.o.s är svart och Dessa är kvinna så de bryter ditt mönster iaf lite. Dock är de rätt hipsterish:/ Annars så lyssnar jag själv mycket på Fashawn och Declaime för tillfället. Grym skit.

2010-02-24 @ 19:02:37
Postat av: bleunt

Will check them out! Om jag hittar.

2010-02-24 @ 20:37:07
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Palle

Eminem? ;)

2010-02-25 @ 00:03:48
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Din etniska musikrensning gör att du går miste om mycket bra hiphop. Av artisterna du listat drar jag slutsatsen att du gillar hiphop med sin beskärda del av känsla och själ, men framförallt är det mest fokus på det lyriska innehållet, med det menat snygga och smarta formuleringar samt tekniska rim och dylikt. Läkaren ordinerar något av följande:

Antipop Consortium

Big L

Mos Def

Talib

Ras Kass

Deltron 3030

Pete Rock

Grayskul (jag vet inte om någon i Grayskul är svart, men alla är inte vita)

GZA

Ghostface



Palle, visst är det lätt att skämta om Eminem, men hans äldre plattor är sjukt bra. På den tiden då han rappade på tunga beats och la ner mer än fem minuter på sina texter.

2010-02-25 @ 01:23:44
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: A

"Grayskul (jag vet inte om någon i Grayskul är svart, men alla är inte vita)"

Tror Onry och JFK är typ chicanos. Grym grupp f.ö. Ska släppa nytt album i år. Kolla även in Gigantics- Die Already, Onry´s "solo"-projekt, som är riktigt tungt.

2010-02-25 @ 08:28:19
Postat av: Seraph

Kalle Balik: Hört Diabolic och Immortal Technique?

2010-02-25 @ 10:44:12
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Kalle Balik

A, vet du när de ska släppa plattan? Annars kan du kommentera på min blogg när plattan väl är släppt. Det skulle uppskattas. Och Gigantics skall genast letas fram.



Seraph, Diabolic har jag bara hört några gånger. Immortal har jag lyssnat ganska mycket på, revolutionary 1 och 2. Men jag tröttnade. Jag tycker att Immortal blir dryg efter ett tag.

2010-02-25 @ 12:15:14
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/
Postat av: A

Kalle- Egentligen är min källa ganska vag, i Graymaker-plattan (Grayskuls platta med producenten Maker) så står det "Grayskul´s Zenith, 2010, RSE". Inget datum, men ska försöka att komma ihåg att säga till när den släpps :) Hoppas också att du diggar Die Already lika mycket som jag!

2010-02-26 @ 13:58:59
Postat av: [email protected]

Men Wu-tang då?? Eller Delinquent habits? Kom igen nu!

2010-02-28 @ 01:46:06
URL: http://psyhco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0