Väder Vs. Klimat (igen...)

I USA gör man undersökningar för att visa på vilken nyhetskanal eller tidning som har mest respektive minst informerad publik. Det kommer till exempel fram tydligt resultat som visar på att publiken som har FOX News som primär nyhetskälla är allra sämst underrättande och minst kunniga.

Gör det någon liknande undersökning i Sverige?

För om det gjordes något liknande i Sverige tror jag alla är överens om att Aftonbladets läsare skulle vara Sveriges svar på FOX News tittare. Jag vet att jag tjatar om Aftonbladet en massa, och kanske borde jag starta en blogg avsedd endast för det. Jag funderar på det.

Så vad har Aftonbladet gjort nu då? När det är små harmlösa lustigheter är jag bara road. Men när man ställer en så här gravt ansvarslös fråga kan jag inte annat än att jämställa dem med FOX News:

Photobucket


Här binder man vädret till klimatet, och ingenstans kan läsarna lära sig om skillnaden mellan just väder och klimat. Och här ser vi ju även hur pass underrättade läsarna är.

De flesta av läsarna tror alltså inte på att det blir varmare, trots att förra decenniet var det överlägset varmaste sedan man började mäta temperaturen. Men nej, det blir fortfarande kallt på vintern. Undrar om man kommer fråga på nytt om 2010 får en varm sommar. Det vore precis lika korkat.

DET ÄR SKILLNAD PÅ VÄDER OCH KLIMAT!
Jävla idioter.



Kommentarer
Postat av: Max

jag tror att en blogg helt riktad åt aftonbladet skulle få jävligt många anhängare/sympatisörer. kör på det. om du har tur kanske aftonbladet försöker anmäla dig också och du skulle få uppmärksamhet i media :) men.. expressen då?..

2010-02-20 @ 14:11:26
Postat av: Anonym

Håller med. Om du har med "aftonbladet" i titeln kommer den förmodligen dyka upp om man googlar den. Och jag vet inte om folk verkligen letar efter taggar, men gör de det kan jag tänka mig att Aftonbladet ligger högt i kurs.



Och så blir det ju mindre gnäll i den här bloggen...

2010-02-20 @ 19:07:10
Postat av: Max

+1

2010-02-21 @ 13:58:37
Postat av: WysiWyg

Jag när inga direkta tvivel på att klimatet ändras, även om jag är lite skeptisk till att det ändras så mycket och snabbt som vissa vill få det till.



Däremot ifrågasätter jag starkt att det skulle vara ett "hot". Vad är det egentligen man är orolig ska ske? Att Sverige så försvinna under vatten? Att vi ska få orkaner som sliter bort småstäder?



Jag ifrågasätter också, eller iaf är rätt skeptisk till, att vi står för så stor del av förändringen. Jag är säker på att du redan hört alla argument och vetenskapliga fynd i båda riktningarna, så det orkar jag inte gå igenom.



Men det jag ifrågasätter mest är huruvida vi verkligen gör någon nytta med allt som politikerna försöker trycka igenom. Jag kan inte undgå att notera att det mesta har en tendens att gynna amerikanska industrier.



Inget fel i att försöka spara på våra resurser, så länge det inte går ut över utvecklingen av nya och bättre produkter.

2010-02-21 @ 17:21:38
Postat av: bleunt

"Jag kan inte undgå att notera att det mesta har en tendens att gynna amerikanska industrier."



Jaså? Vilka och hur? Jag tycker det missgynnar dem, och ställer en massa jobbiga krav. "Cap and trade" är ju allt annat än populärt.



2010-02-21 @ 18:23:58
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: anonym

ja.. klimatflyktingar är väl ett hot. om typ nåra miljoner människor i u-länder drabbade av katastrofer, värmebölja o uttorkning skulle få för sig att sticka till nåt annat land skulle det få konsekvenser

2010-02-22 @ 21:46:11
Postat av: WysiWyg

Måste erkänna att jag inte har något konkret att följa upp det där med. Det enda jag kommer att tänka på är hur man oftast inte presenterar utsläpp per capita när man jämför mellan länder.

2010-02-23 @ 14:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0