En (lite annorlunda) GOTY-lista

Jag tänkte vänta med att publicera min GOTY-lista tills jag spelat Modern Warfare 2 och Assassin's Creed 2, men eftersom jag är ointresserad av att spela dem så får listan vara utan. Det är dessutom två riktigt ointressanta spel att ha på en GOTY-lista, och jag försöker sätta de lite mindre kända spelen i fokus - för det är ju spelmedia så dåliga på att göra själva.

Topp 10:

10: Little King’s Story


Kanske årets mest förbisedda spel. Kritiker hyllade det - för att sedan ignorera det totalt. Därför kommer vi aldrig få se en uppföljare. Eller?

9: Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story


Marios bästa rollspel hittills.

8: Batman: Arkham Asylum


Batman är bättre än Samus, Solid Snake och Kratos. Backtracking, stealth och slagsmål görs bättre än konkurrenterna. Årets överraskning.

7: New Super Mario Bros. Wii


Nintendo är världsbäst på bandesign, och visar att ett gammalt nytt spel kan komma långt på hundratals nya pyttesmå idéer.

6: A Boy and His Blob


Årets mest underskattade spel, enligt mig. Tempot, presentationen och problemlösningen gör mig varm i bröstet. Årets mysigaste spel.

5: Trials HD


Årets mest beroendeframkallande. Bandesignen hånar dig tills du älskar den. Tiondelarna spottar på dig tills du tackar och ber om mer. Och med senaste DLC-materialet överträffar finländarna sig själva.

4: Resident Evil 5


Jag sågade den stela kontrollen och den alldeles för öppna bandesignen efter att ha spelat demot. När spelet släpptes och var fantastiskt, var jag tvungen att be om ursäkt.

3: LostWinds: Winter of the Melodias


Ännu ett spel som hyllades av kritiker, för att sedan falla bort i total glömska. Hur många har missat det här mästerverket? Alldeles för många. Kanske får serien den uppmärksamhet som förtjänas om nästa spel släpps på skiva.

2:The Legend of Zelda: Spirit Tracks


Fantastiskt soundtrack. Fräscha pussel. Nya föremål. Inget Ocean King's Temple. Det är allt som behövs för att ge oss den här generationens hittills bästa Zelda-spel.

1: Left 4 Dead 2


Mer genomtänkt bandesign. Fler sorters zombies. Fler sorters vapen. Nya spelsätt. Left 4 Dead 2 får mig att undra hur jag någonsin kunde nöja mig med ettan. Det är sannerligen årets bästa spel, och det tredje bästa spelet från förra decenniet.

Övriga placeringar:

31: Scribblenauts
30: MadWorld
29: Borderlands
28: Killzone 2
27: Halo 3: ODST
26: Chinatown Wars
25: Dead Space Extraction
24: Punch-Out!!
23: Need For Speed: Nitro
22: Peggle Dual Shot
20: Street Fighter IV
21: Boom Blox Bash Party
20: Professor Layton and Pandora's Box
19: DJ Hero
18: Tiger Woods PGA Tour 10
17: Wii Sports Resort
16: Rhythm Tengoku
15: Dragon Age Origins
14: Grand Slam Tennis
12: Lucidity
11: Uncharted 2

De bästa spelen jag inte hann med:

7: Assassin's Creed 2

6: Modern Warfare 2

5: Shadow Complex

4: Splosion Man

3: Swords & Soldiers

2: NyxQuest

1: Flower
Jag ångrar det faktum att jag spelade Uncharted 2 på min lånade PS3, och inte Flower. Jag hade nog älskat det mycket mer som en fantastisk spelupplevelse. Det hade mycket väl kunnat bli det bästa jag spelat i år. Men en vacker dag, då.

Så, det var mitt spelår 2009. Mitt bästa någonsin, kanske. Och 2010 ser ljust ut. Låt oss då hoppas att spel som förtjänar uppmärksamhet verkligen får det. Det är upp till er som vi lyssnar på att PRATA och SKRIVA om spel som är bra - inte bara spel som har störst marknadsföringsbudget bakom sig. Det är inte OK att ge ett spel 9 i betyg och sedan aldrig nämna det igen, och i stället prata om sämre spel.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: A

Vilkea format är little king story och blob på?

2010-01-04 @ 22:29:56
Postat av: bleunt

Båda är till Wii.

2010-01-04 @ 23:08:41
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: sebastian

Tycker listan är väldigt bra ,bortsett från första platsen. Skulle nog haft Uncharted 2 där :D

2010-01-06 @ 13:42:06
Postat av: bleunt

Uncharted 2 var jättebra. Verkligen. Jag fick bara inte någon personlig relation till spelet. Objektivt sett är det väl årets spel, men det är inte min typ av spel. Hade man lagt in mer problemlösning och mindre skjutande skulle det nog platsa i topp 5. :) Eller co-op.

2010-01-06 @ 14:45:23
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0